ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۶/۰۷ - ۰۰:۳۲:۲۱
کد خبر: ۱۲۸۵۴۲

تصویب سند آمایش  مراکز لجستیک کشور

برای اولین بار در کشور، سند آمایش مراکز لجستیک کشور شامل مکان‌یابی احداث این مراکز و سطح‌بندی آن‌ها به تصویب رسید. در این سند مجموعاً ۵۸ پهنه برای احداث انواع مراکز لجستیک شامل چهار شهر لجستیک، ۱۴ دهکده لجستیک، ۱۱ پارک لجستیک عمومی و ۱۸ پارک لجستیک تخصصی کشاورزی مشخص شده است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست دوم ستاد مراکز لجستیک کشور با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، مرتضی بانک، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی برگزار شد. در این جلسه، سند آمایش مراکز لجستیک که به همت دفتر طرح جامع و مدل­‌های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تهیه و تدوین شده است، مورد تصویب قرار گرفت و همچنین سازمان‌های مسئول احداث و بهره برداری این مراکز مشخص شدند. آخوندی در این جلسه، با اشاره به اهمیت تشویق رقابت در مراکز لجستیک گفت: هنگام واگذاری مدیریت و بهره‌برداری این مراکز به بخش خصوصی، باید تمهیداتی ایجاد شود که از انحصار خصوصی جلوگیری شده و رقابت تشویق شود.حاکمیت باید بتواند در این مراکز از حق انحصاری خود برای سیاست‌گذاری تعیین مقررات استفاده کرده و بانی ایجاد رقابت در این مراکز شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین بر اهمیت جنبه حقوقی واگذاری بهره‌برداری و قطعه‌بندی مراکز لجستیک تاکید کرد و گفت: برای تنظیم قراردادهای معتبر لازم است از مشاوران و کارشناسان برجسته حقوقی کمک گرفته شود.

مرتضی بانک نیز گفت: تهیه سند جامع طرح آمایش لجستیک کشور از جمله اقدامات برجسته وزارت راه و شهرسازی است.وزارت راه و شهرسازی با تهیه این سند اقدام بزرگی را انجام داده است، چراکه اکنون هم نقشه راه مراکز لجستیک مشخص است و هم از پراکندگی و هدررفت منابع جلوگیری می‌شود.گفتنی است نمایندگانی از شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت و بخش خصوصی نیز در نشست دوم ستاد مراکز لجستیک کشور حضور داشتند.در این سند مراکز لجستیک به ترتیب اهمیت به صورت شهر لجستیک، دهکده لجستیک، پارک لجستیک که خود در دو شق پارک عمومی و پارک اختصاصی تعریف می‌شود، تقسیم بندی شد. طبق این سند ۵۸ پهنه برای احداث مراکز لجستیک شناسایی شده و نهادهای متولی این مراکز و وضعیت دولتی بودن یا خصوصی بودن آن‌ها به تصویب رسید. این سند به زودی با امضای وزیر راه و شهرسازی ابلاغ می‌شود. در گام بعدی متولیان توسعه و بهره‌برداری هر مرکز باید نسبت به نقطه‌یابی دقیق تاسیس این مراکز در هر پهنه، انتشار فراخوان و جذب سرمایه‌گذار اقدام کنند.

پیشنهادآزادسازی نرخ بلیت برای حمایت از صنعت ریلی

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا گفت: هزینه‌های تامین قطعات واگن‌های مسافری از خارج با ارز بازار ثانویه موجب زیان هنگفت و غیر قابل جبرانی به صنعت ریلی می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمد رجبی افزود: تداوم روند فعالیت این شرکت در زمینه ارائه خدمات مسافری ایمن و متناسب با سطح درآمد آحاد جامعه، نیازمند تامین قطعات مورد نیاز به منظور تعمیر و نگه‌داری واگن‌های مسافری اعم از ترن‌، ریل باس و ... با نرخ مناسب است.اگر هزینه‌های تامین اقلام از خارج با ارز بازار ثانویه انجام شود عملا زیان هنگفت و غیر قابل جبرانی به صنعت ریلی وارد خواهد شد که در این صورت باید قیمت بلیت‌ قطارهای مسافری مانند هواپیما آزاد شود. مدیرعامل شرکت رجا از دولت و مسؤولان بانک مرکزی درخواست کرد: با توجه به اهمیت موضوع و در راستای تداوم خدمت رسانی، برای قطعاتی که در داخل کشور تولید نمی‌شوند، لازم است برای واردات آن ها ارز دولتی تخصیص یابد.

 

ارسال نظر