افتتاح بخشی از خط 6 مترو در آبان

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۰:۴۵:۱۱
کد خبر: ۱۲۸۴۵۸
افتتاح بخشی از خط 6 مترو  در آبان

قرار بود فاز اول خط 6 مترو  تهران در سال ۹۲ افتتاح شود، اما این اتفاق نیفتاد و بازگشایی آن به سال ۹۴ موکول شد و بعد از اینکه در سال 94 هم آماده افتتاح و بهره برداری نشد، افتتاح آن به سال 95 موکول شد و در نهایت نه تنها سال 95 و 96 بلکه با گذشت 6 ماه از سال جاری هنوز فاز اول این خط به بهره برداری نرسیده است. البته محمد علی افشانی شهردار تهران روزگذشته وعده داد 4 ایستگاه این خط تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

افشانی در جریان بازدید از خط 4 مترو با بیان اینکه ابتدا و انتهای خط پیشرفت فیزیکی خوب دارند اما انتهای خط فاقد پیشرفت فیزیکی مناسب است، گفت: کل خط 4 مترو تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید و مطابق با وعده پیمانکاران ۴ ایستگاه از خط 6 تا آبان‌ماه افتتاح خواهد شد.

به گزارش ایلنا، افشانی روز گذشته در جریان بازدید دوباره از خط 6 مترو در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدید از کل خط 6 در خصوص وضعیت این خط گفت: میزان پیشرفت فیزیکی این خط به گونه‌ای است که تا هفته دولت سال آینده بخش عظیمی از آن به بهره‌برداری خواهد رسید و کل خط تا پایان سال ۹۸ طبق زمان‌بندی به بهره‌برداری خواهد رسید اما ۱۰ کیلومتر از خط 6 و ۴ ایستگاه براساس وعده‌های پیمانکاران و معاونت حمل و نقل تا نیمه دوم سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار با بیان اینکه تاکنون اعتبار قابل ملاحظه‌ای در خط 6 متروی تهران هزینه‌ شده است، افزود: امیدوار هستیم این ۱۰ کیلومتر هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد.

وی در پاسخ به این سوال که منظور از نیمه دوم سال دقیقا چه تاریخی است، گفت: تاریخ دقیق را پیمانکاران باید مشخص کنند. اگر پروژه حتی یک اشکال کوچک هم داشته باشد آن را افتتاح نخواهم کرد، اما آن طور که پیمانکاران وعده داده‌اند این ۱۰ کیلومتر تا آبان ماه افتتاح خواهد شد.

افشانی در رابطه با تامین اعتبار پروژه توسط بانک شهر تصریح کرد: مشکلات بانک شهر در حال حل شدن است و نهایتا مدیرعامل توسط هیات مدیره انتخاب خواهد شد. خبر خوب دیگر آنکه هفته گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان برای قطار شهری خط 7 اوراق مشارکت فروخته شده است. هیات مدیره بانک شهر به صورت کامل در شهریورماه مشخص شده و در نهایت تکلیف مدیرعامل این مجموعه نیز روشن خواهد شد.

شهردار با بیان اینکه برای خط 6 مترو ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است، افزود: اگر مشکلی پیش نیاید اوراق مشارکت بار دیگر تا آ‌خر شهریورماه منتشر خواهد شد. مشکلات مدیریتی جزئی در خصوص بانک شهر وجود دارد که به زودی حل خواهد شد.نمی‌توان پروژه‌های مترو را به صورت یکجا افتتاح کرد و بهتر آن است که خطوط مترو قسمت به قسمت افتتاح شوند. براساس مشاهدات، ابتدا و انتهای خط پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است منتهی در میانه خط پیشرفت فیزیکی کمتر است به همین دلیل کل خط 6 مترو تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید. بنابراین زمان‌بندی و توزیع منابع با توجه به میزان توسعه بخش‌های مختلف صورت خواهد گرفت.

افشانی در پاسخ به اینکه کماکان مترو با مشکل کمبود واگن روبرو است و با افتتاح خط 7 و 6 شهرداری چطور این مساله حل می‌شود، گفت: قرارداد ساخت واگن نهایی شده است. با پورمحمدی صحبت کردم تا در اولین جلسه شورای اقتصاد این قرارداد مصوب شود. تمام تضمین‌ها داده شده است بنابراین هیچ مشکلی برای قرارداد ساخت واگن وجود ندارد و ان‌شاءالله مراحل ساخت ۶۳۰ واگن در سال جاری آغاز خواهد شد.

شهردار در خصوص مطالبات پیمانکاران جزء که مدت‌هاست برآورده نشده است، گفت: متاسفانه یکی از مشکلات اساسی شهرداری میزان بدهی آن است و همانطور که بارها گفتم شهرداری بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که بخش از این طلب بدهی به تعهدات پیمانکاران بازمی‌گردد. از یک ماه گذشته تاکنون به صورت هفته‌ای بدهی‌ها به پیمانکاران جز پرداخت شده است. تلاش می‌کنیم که در زمان محدود با توجه به منابع این بدهی‌ها تسویه شود.

گفتنی است خط 6 مترو تهران یکی از خطوط درون‌شهری با ۳۱ ایستگاه در ۳۱ کیلومتر است. این خط از شهرک دولت آباد آغاز شده و پس از طی یک مسیر جنوب به شمال در ایستگاه متروی میدان شهدا با خط چهار، در امام حسین(ع) با خط دو، در ایستگاه متروی شهدای هفت تیر با خط یک و در ایستگاه متروی میدان ولیعصر با خط سه، تقاطع خواهد داشت و سپس به سمت غرب امتداد مسیر داده و به محدوده شمال غربی تهران خواهد رسید.

 

ارسال نظر