ورشکستگی 1000 شهرداری در کشور

۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۰:۵۱:۰۳
کد خبر: ۱۲۸۲۹۲

آنگونه که رییس کمیسیون عمران مجلس گفته است، نزدیک به ۹۰ درصد درآمد شهرداری‌های کشور از محل صدور پروانه تامین می‌شود، اما در حال حاضر به دلیل رکود مسکن، بیش از ۱۰۰۰ شهرداری در کشور ورشکسته هستند و امکان تامین هزینه‌های خودشان را ندارند، چه برسد به اینکه برای زیر‌ساخت‌های بحرانی شهر هزینه کنند، لازم است تولید مسکن به راه بیفتد و با درآمد‌های پایدار، شهرداری‌ها تقویت شوند.

محمدرضا رضایی‌کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس در همین حال گفته ضروری است مسوولیت مدیریت بحران شهر تهران را دستگاهی بالاتر از شهرداری بر عهده بگیرد.

رضایی در رابطه با لزوم توجه بیشتر به مدیریت بحران شهر تهران گفت: با توجه به اینکه در شرایط بحرانی پایتخت دستگاه‌های مختلفی با موضوع مدیریت بحران درگیر هستند و شهرداری مسوولیت مدیریت بحران شهر تهران را بر عهده دارد .در صورتی که باید به این نکته توجه کنیم بسیاری از دستگاه‌های مربوطه زیرنظر شهرداری نیستند و طبیعی است در شرایط بحرانی، دستگاه‌هایی مانند سازمان‌ آب، شرکت توزیع مدیریت نیروی برق، شرکت گاز، هلال‌احمر و نیروی انتظامی از شهرداری پیروی نمی‌کنند، از این جهت لازم است مسوولیت مدیریت بحران شهر تهران را دستگاهی بالاتر از شهرداری بر عهده بگیرد.

  بحران‌سازی برج‌های ناایمن در حوادث

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، افزود: سطح قابل توجهی از شهر تهران را بافت‌های فرسوده تشکیل داده و همچنین تعداد زیادی ساختمان‌ غول پیکر در پایتخت وجود دارد که مسائل ایمنی در آنها رعایت نشده و استحکام لازم را در برابر زلزله ندارند، از طرفی در خیابان‌ها و معابر شهر دسترسی‌های لازم برای ارایه خدمات به مردم تعریف نشده و کار امداد‌رسانی را بسیار سخت و مشکل کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به زلزله سال گذشته شهر تهران، گفت: زلزله سال گذشته مانوری برای مدیریت بحران و همکاری دستگاه‌های مختلف شهر تهران بود که متاسفانه در نیم ساعت ابتدایی بعد وقوع زلزله و هجوم مردم به خیابان‌ها، پایتخت کاملا قفل و امکان خدمات‌رسانی برای همه دستگاه‌ها غیر ممکن شد. بعد از آن حادثه جلسه‌ای در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی‌ با حضور مسوولان شرکت گاز، سازمان آب و شرکت توزیع مدیریت نیروی برق تشکیل شد که متوجه شدیم هیچ کدام از دستگاه‌های اجرایی آمادگی لازم برای شرایط بحرانی را ندارند.

  تهران در مقابل حوادث

آسیب پذیر است

رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ضعف دستگاه‌های اجرایی هنگام وقوع بحران یادآور شد: نه شبکه برق و نه شبکه گاز استان امکان هشدار‌دهی و قطع به موقع را در شرایط بحرانی ندارد و همچنین شبکه آبرسانی شهر تهران نیز به همین صورت است، مخازن آبی که برای شهر تهران تعبیه شده در صورت وقوع حادثه و انفجار سیلابی عظیمی به جریان خواهد انداخت، از طرفی تعداد بیمارستان‌ها، آمبولانس‌ها و مقاومت بیمارستان‌ها در شرایط بحرانی امکان خدمات‌رسانی به مردم را ندارند، متاسفانه شهر تهران در مقابل حوادث آسیب‌پذیر است و باید فکر جدی برای آن بیندیشیم.

رضایی اظهار کرد: اگر قرار باشد تمام مسوولیت مدیریت بحران شهر تهران را بر دوش شهرداری بگذاریم قطعا نمی‌تواند از عهده مسوولیت خودش بر بیاید چرا که تهران در حال حاضر برای مدیریت شهری نیز با مشکل تامین هزینه برای مخارج خود مواجه است و برای کسب درآمد به صورت غیرقانونی و غیر شفاف تراکم می‌فروشد، در نتیجه امکان مدیریت بحران پایتخت به دلایل مذکور برای شهرداری وجود ندارد. لازم وضروری است دولت به این موضوع ورود کند و مسوولیت مدیریت بحران شهر تهران به سطح بالاتری واگذار شود.

به گزارش «تعادل»، شهرداری تهران در شرایطی مدیریت بحران شهر را بر عهده دارد که کل بودجه آن 17 هزار میلیارد و 500 میلیارد تومان است اما بیش از 52 هزار میلیارد تومان بدهی دارد و به دلیل اینکه مقادیر زیادی از این بدهی به بانک‌ها است هر ماه مبلغ بالایی به بدهی شهرداری افزوده می‌شود.

اگر چه این میزان بدهی میراث مدیریت اسبق شهر تهران است، اما بعد از تحولات اقتصادی اخیر و گرانی‌های سرسام آور شهرداری نیز در تامین هزینه‌ها و مخارج خود دچار مشکل شده و به همین منظور برخی اعضای شورای شهر پیشنهاد اصلاح بودجه سال 97 را مطرح کردند.

حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران هفته گذشته هنگامی که گزارش حساب‌های درآمد و هزینه اردیبهشت و خرداد سال جاری را در صحن شورا قرائت می‌کرد، از تحقق ۴۹ درصدی بودجه مصوب 3 ماهه شهرداری خبر داد و گفت: تحقق ۴۹ درصدی بودجه مصوب سه ماهه شهرداری نشانگر آن است که شرایط اقتصادی به گونه‌ای نبوده که شهرداری بتواند مسیر مبتنی بر تعادل و انضباط بودجه‌ای را طی کند. در واقع تحقق ۴۸ درصد دریافت‌ها، بیانگر آن است که شهرداری با ۵۲ درصد کسری عملکرد در تامین منابع مواجه بوده است.

همچنین مجید فراهانی عضو دیگر شورای شهر معتقد است وضعیت مالی شهرداری تهران بحرانی است به گونه‌ای که تنها نیمی از بودجه شهرداری محقق شده و اگر بر این اساس جلو برویم از بودجه ۱۷ هزار و 500 میلیارد تومانی حداکثر حدود ۹ هزار میلیارد تومان محقق خواهد شد. این بدین معناست که تنها می‌توان هزینه‌های نگهداشت شهر را تامین کرد و ما شاهد تعطیلی پروژه‌های شهری هستیم. به نظر می‌رسد شهرداری تهران و اعضای شورا چاره‌ای جز اصلاح بودجه 97 نداشته باشند . در هفته‌ پیش رو این موضوع مشخص خواهد شد.

 

ارسال نظر