مبارزه با فساد؛ مهم‌ترین دوای درد تهران

۱۳۹۷/۰۶/۰۳ - ۰۱:۰۲:۴۳
کد خبر: ۱۲۸۲۰۷

گروه راه و شهرسازی  

یک سال از آغاز به کار شورای پنجم شهر تهران گذشت. در این یک سال شورای شهر تهران ۲ شهردار و ۲ سرپرست انتخاب کرده است. برخی معتقدند اعضای شورای شهر پنجم در این یک سال عملکرد قابل توجهی نداشته‌اند اما در مقابل گروهی هم معتقدند در این یک سال اتفاقات خوبی در شورا افتاده است و باید منتظر ۳ سال آینده بود. مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران معتقد است سال نخست، سال تحویل و تحول است و در این یک سال برنامه‌ریزی‌ها برای آینده انجام شده است.

رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران ارزیابی از عملکرد شورای پنجم ارایه کرد و گفت: در این یک سال بالا و پایین‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم. مردم به درستی از ما انتظار دارند که تهران را به شهری زیست‌پذیر تبدیل کرده و مشکلات اصلی که بسیاری از آنها مشکلات تاریخی شهر است را برطرف کنیم؛ انتظاری واقع‌بینانه و صحیح که شورا تلاش کرد با شناسایی وضعیت موجود، در ادامه راه برنامه‌ریزی‌های لازم برای اداره سالم شهر را انجام دهد. همانطور که دیدید، نظارت مردمی در این سال افزایش داشت. ‌هر اتفاق و تصمیمی که برای شهر گرفته می‌شود، مردم و نمایندگان آنها از آن مطلع می‌شدند. حرکت ما در شورای پنجم بر مدار مشارکت‌طلبی شهروندان بود. سامانه شفافیت و اطلاع‌رسانی‌های دقیق به دلیل افزایش مشارکت‌طلبی مردم در عرصه‌های مختلف اتفاق افتاد. مهم‌ترین دوای درد این شهر، مبارزه با فساد است. متاسفانه به دلیل عدم شفافیت مدیران گذشته شهر، این موضوع گسترش یافته بود به همین دلیل ما به سوی تحقق شهرداری شیشه‌ای رفتیم و در حال حاضر مردم می‌توانند از کلیه قراردادها و معاملاتی که در شهرداری انجام می‌شود، مطلع شوند. فراهانی ادامه داد: در شورا هر طرح و لایحه‌ای که به تصویب می‌رسد، موافقان و مخالفانش‌ مشخص هستند و هیچ مصوبه‌ای بدون حضور ناظران مردمی که رسانه‌ها هستند، اتفاق نمی‌افتد. حضور خویشاوندان مدیران در پست‌های مدیریتی ممنوع شد و به زودی رزومه همه مدیران شهری در سامانه شفافیت بارگذاری می‌شود. تلاش کردیم بدهی‌های انبار شده از سال‌های گذشته را به تدریج پرداخت کنیم.

در طول همه این سال‌ها شهرداری نزدیک به ۷۰۰۰میلیارد تومان به پیمانکاران، ۳۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های نیمه‌تمام دچار بدهی بود. بر اساس بودجه انقباضی امسال، نمی‌توانستیم سقف بودجه را افزایش دهیم.

 با وجود این، 2 هزار میلیارد تومان پرداخت بدهی پیمانکاران در بودجه امسال پیش‌بینی شد. تلاش می‌کنیم بدهی بانک‌ها را نیز در تهاتر با بدهی دولت با شهرداری کاهش دهیم. در حال حاضر تهران گران اداره می‌شود و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده می‌خواهیم هزینه‌های اضافه را کاهش دهیم.

فراهانی مهم‌ترین و اصلی‌ترین چالش تهران را ترافیک و آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: برای کاهش این چالش‌ها، توسعه حمل و نقل ریلی را در دستور کار قرار دادیم. در این مدت بخشی از خط ۷ مترو به بهره‌برداری رسید؛ هرچند باید برای تکمیل همه ایستگاه‌های این خط و تکمیل خط ۶، ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم و همین میزان اعتبار را برای خرید واگن نیاز داریم. باید سرفاصله قطارها به زیر 2 دقیقه برسد و میزان جابه‌جایی مسافران در مترو از ۲.۵ میلیون مسافر به ۷ میلیون مسافر افزایش پیدا کند.

وی یکی دیگر از چالش‌ها را شهرفروشی دانست و تصریح کرد: در این خصوص تلاش شد فروش تراکم‌ شهری، استفاده از هولوگرام و کارگزاری‌ها ساماندهی شود. در زمان مدیریت نجفی، توجه ویژه‌ای به این موضوع شد؛ هرچند انتخاب دو شهردار در یک سال، به روندهایی که آغاز شده بود، ضربه زد و عملاً سکته‌ای در کار ایجاد شدکه امیدواریم انتخاب دوم ما بتواند برنامه‌های خود را در سال‌های آینده دنبال کند و ما ناچار به انتخاب دیگری نشویم. در خصوص موضوع هولوگرام و تراکم، آقای نجفی در آن مقطع به درستی به یکباره ترمز قطاری که با سرعت زیادی در حال حرکت بود را کشید. فسادی که از این طریق توسط شرکت‌های کارگزاری اتفاق افتاده بود، جز با این ترمز یکباره قابل مبارزه نبود اما اصل این شرکت‌های واسط و کارگزاری که به منظور تسهیل بازپرداخت‌های بدهی پیمانکاران ایجاد شده بود، مشکلی ندارند.

وی اضافه کرد: باید روش‌های نادرست و رویه‌های اشتباه را با نظارت حذف کرد و حواسمان به چرخه انحراف باشد. نباید به دلیل آنکه قصد داریم با فساد مبارزه کنیم، از ثمرات مثبت این شرکت‌های کارگزاری، خودمان را محروم کنیم. در زمان آقای نجفی به دلیل حذف تراکم مازاد، فشار شدید مالی بر شهرداری وارد شد. ۶۰ درصد درآمدهای شهرداری از محل شهرسازی است که حذف تراکم مازاد، شهرداری را با مشکل جدی در حوزه کسب درآمد روبه‌رو کرد. ما با رویه گذشته مخالفیم و می‌گوییم نباید برای اداره شهر، شهرفروشی کرد. اما نمی‌توانیم یکدفعه یک روند را متوقف کنیم، زیرا دچار بحران خواهیم شد بلکه باید با شیبی به سمت صفر شدن این نوع درآمدها برویم.

در حال حاضر ۳۰۰۰ میلیارد تومان از ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد شهری از محل شهرسازی است که کاهش جدی نسبت به گذشته پیدا کرده است. ما چاره‌ای نداریم جز آنکه با روند گذشته نه با آن شدت بلکه به صورت هدایت شده از محل شهرسازی کسب درآمد کنیم. اما باید با برنامه‌ریزی طی هشت سال به سمت صفر شدن این درآمدها برویم که قابل انجام است. فراهانی در پاسخ به اینکه در روزهای ابتدایی درخواست کاهش اختیارات شهردار نیز مطرح شد، چرا این موضوع به نتیجه نرسید، تصریح کرد: حقیقت این است که ما اطلاعی از اختیارات واگذار شده شورا به شهردار نداشتیم؛ این اختیارات به مرور زمان و به دلایل مختلف طی مصوباتی به شهردار واگذار شده بود؛ برخی به دلیل سرعت در کار، برخی به دلیل اعتمادی که به شهردار وجود داشت. قرار بر این بود کسانی که طرح را ارایه کردند، این اختیارات را احصاء کنند و بر اساس اولویت‌بندی، اختیارات پس گرفته شود که همچنان این اتفاق نیفتاده است.

  سود ۴۰ فروشگاه شهروند اندازه 2 مغازه

فراهانی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص فروشگاه شهروند و مشکلات آن توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در مورد سود مالی شهروند با بیان اینکه در سال ۹۵، از مجموع ۴۸ میلیارد و ۴۷۶میلیون تومان بودجه، سود این شرکت فقط ۹ میلیارد و ۱۹۲میلیون تومان بوده است، تصریح کرد: این رقم حاصل از سود عملیاتی است؛ اما بخش عمده شامل سود غیرعملیاتی است که درآمد آن شامل ۳۵میلیارد و ۱۶۱ میلیون تومان سود سپرده بانکی و ۴میلیارد و ۱۲۲میلیون تومان از محل سایر درآمدها همچون تبلیغات است، یعنی فروشگاه شهروند با حدود ۴۰ فروشگاه تنها سالانه 10 میلیارد تومان از سود عملیاتی عایدی دارد که بسیار عجیب است؛ چراکه میزان سودش به اندازه دو مغازه وسوپرمارکت در کنار خیابان‌های پر تردد یا یک پاساژ است و نشان‌دهنده وضعیت نابسامان آن است.

وی با بیان اینکه سپرده ۱۲۰میلیارد تومانی شهروند منبع اصلی سودآوری آن است، گفت: یعنی شهروند از محل سود سپرده بانکی اداره می‌شود و این نقدینگی هنگفت در عملیات اصلی فروشگاه یعنی فروشگاه داری، وارد نمی‌شود و این مساله نیز باید بررسی شود.

 

 

ارسال نظر