بازار سرد معاملات مسکن در مرداد داغ 97

۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۰۱:۲۹:۰۲
کد خبر: ۱۲۸۰۳۷

آمار اولیه از بازار مسکن شهر تهران در مردادماه سال جاری از کاهش13 درصدی حجم معاملات نسبت به ماه گذشته حکایت می‌کند.‌ این کاهش درحالی است که طی سه ماه گذشته یعنی از خردادماه سال جاری، روند نزولی افت معاملات مسکن همگام با افزایش قیمت‌ها (که از دی ماه سال 96 آغاز شد) رقم خورده است، البته حجم معاملات در اردیبهشت ماه سال جاری قابل توجه بود و به 19 هزار قرارداد امضا شده رسید. اما پس از آن، هر ماه تعداد قراردادها نسبت به ماه قبل خود کاهش یافت. آنگونه که ایسنا گزارش داده است، ۸۵۱۸ معامله از اول تا ۲۶ مردادماه در شهر تهران انجام شده است. این آمار نسبت به تیرماه ۱۳ درصد افت نشان می‌دهد. زیرا حجم معاملات در تیر ماه 13 هزار و 500 واحد بوده است. ناگفته نماند که 5 روز تا پایان مرداد ماه باقی مانده است و احتمال افزایش این رقم وجود دارد، در عین حال، پیش بینی می‌شود این افزایش از آمار ماه قبل عبور نخواهد کرد.

کارشناسان مسکن، نبود ثبات در بازار ارز و جهش قیمت‌ها را مهم‌ترین عوامل کسادی این بازار می‌دانند و گزارش‌های اولیه از دفاتر مشاور املاک و سامانه‌های ثبت قراردادها هم حاکی از آن است که بازار خرید و فروش ملک در مردادماه چنگی به دل نمی‌زند.

آمار منتشر شده حاکی از آن است که ۱۱ منطقه تهران (مناطق ۵، ۴، ۲، ۱۰، ۱۴، ۷، ۸، ۱۵، ۱۱، ۳ و ۱) به ترتیب بالاترین تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص می‌دهند که ۷۵ درصد قراردادها را شامل می‌شود و تا روز ۲۶ مردادماه بیشترین تعداد مبایعه نامه در منطقه ۵ با ۱۱۵۰ مورد به امضا رسیده و منطقه 4 هم با ۸۰۰ مورد در رتبه دوم قرار دارد.  در منطقه یک که در ماه‌های اخیر قیمت‌ها حدود ۵۵ درصد افزایش یافته، حجم معاملات حدود ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد و تا روز ۲۶ مردادماه در منطقه یک نزدیک ۴۰۰ مورد خرید و فروش انجام شده است. اما کمترین تعداد معاملات به ترتیب در مناطق ۶، ۱۳، ۱۲، ۹، ۱۸، ۱۷، ۲۱، ۱۶، ۲۲، ۱۹ و ۲۰ انجام شده است و در منطقه ۲۰ تنها ۲ مورد خرید و فروش مسکن به ثبت رسیده در حالی که منطقه ۶ نزدیک به ۳۵۰ قرارداد امضا شده است.

 قیمت مسکن در مناطق ؟

آمار منتشر شده نشان می‌دهد که نیمه جنوبی شهر تهران از جهش بازارهای موازی، تاثیر کمتری نسبت به شمال پایتخت پذیرفته است و میانگین قیمت مسکن در مناطق 7 تا ۲۲ متری 4 میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است که 2 میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پایین‌تر از حد متوسط شهر تهران و ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان کمتر از منطقه یک محسوب می‌شود.  همچنین از بین مناطق جنوبی تهران، بازار خرید و فروش تنها در مناطق ۱۱، ۱۴ و ۱۵ تا حدودی گرم است و سایر مناطق کماکان در رکود به سر می‌برند، به همین دلیل از ظرفیت رشد قیمت کمتری نسبت به میانگین شهر تهران برخوردار هستند.

 

 

ارسال نظر