خزان بودجه در بهار پایتخت

۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۰۱:۲۷:۲۴
کد خبر: ۱۲۸۰۳۶
خزان بودجه در بهار پایتخت

گروه راه و شهرسازی|

آثار مشکلات و کمبود منابع مالی شهرداری تهران که نتیجه تصمیم‌ها و اشتباهات مدیران دوره گذشته شهرداری است اکنون نمایان شده و اداره کلان‌شهر تهران را تحت تاثیر قرار داده است. البته تحولات و شرایط اقتصادی اخیر نیز در تشدید این موضوع بی‌تاثیر نبوده است. شرایط مالی شهرداری به گونه‌ای است که روز گذشته اعضای شورای شهر در جلسه‌ای که بعد از دو هفته تعطیلات تابستانی تشکیل شد، بر ضرورت اصلاح بودجه 97 شهرداری تاکید کردند.

در این جلسه، حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران گزارش حساب‌های درآمد و هزینه اردیبهشت و خرداد سال جاری را در صحن شورا قرائت کرد و از تحقق ۴۹ درصدی بودجه مصوب 3 ماهه شهرداری خبر داد و گفت: تحقق ۴۹ درصدی بودجه مصوب سه ماهه شهرداری نشانگر آن است که شرایط اقتصادی به گونه‌ای نبوده که شهرداری بتواند مسیر مبتنی بر تعادل و انضباط بودجه‌ای را طی کند. رسولی در ارایه گزارش حساب‌های درآمد و هزینه اردیبهشت و خرداد ماه امسال در ارزیابی کلی گفت: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است در برش عملکردی دو ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۲ هزار میلیارد و ۴09 میلیون تومان اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند، اما در دو ماه اردیبهشت و خرداد ماه ۱۳۹۷ شهرداری تهران توانست با تحقق ۴۸ درصد منابع، مبلغ هزار و 399 میلیارد و 900 میلیون تومان را تحصیل کند و با ثبت تنها ۱۱ درصد مصارف خود مبلغ ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه ثبت شده در دفاتر حسابداری را به عنوان گزارش هزینه دو ماه اردیبهشت و خرداد ارایه کند.

وی تاکید کرد: تحقق ۴۸ درصد دریافت‌ها، بیانگر آن است که شهرداری با ۵۲ درصد کسری عملکرد در تامین منابع مواجه بوده و ثبت میزان

۱۱ درصد مصارف بیانگر فاصله زمانی در نحوه ثبت رویدادهای مالی شهرداری است. خزانه‌دار شورای شهر درباره عملکرد درآمد نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در این بخش شهرداری تهران در این دو ماه با کسری عملکرد یک میلیارد و 400 میلیون تومانی نسبت به بودجه مصوب مواجه بوده که عمده این کسری عملکرد مربوط به بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای است، در حالی که شهرداری مکلف به تامین ۴۳ درصد منابع از این محل بوده اما شاهدیم تنها توانسته مبلغ 513 میلیارد و 800 میلیون تومان از منابع خود را در این دو ماه از این محل تامین کند.

رسولی با تاکید بر اینکه شهرداری در عملکرد درآمدی (اردیبهشت و خرداد) کسری عملکرد ۵۸ درصدی دارد، اعلام کرد: این امر که متاثر از تلاطمات بازار ارز و سکه بوده است بر روند تامین منابع شهرداری از محل عوارض بر پروانه‌های ساختمانی، درآمد حاصل از تغییر کاربری‌ها و عوارض بر مازاد تراکم در حد مجاز تاثیر مستقیمی داشته است.

وی ادامه داد: در بخش درآمدها شاهد عملکرد ۸00 میلیون تومانی در مجموع دو ماه (اردیبهشت و خرداد) هستیم که نسبت به مصوب شورا با کسری عملکرد ۴۱ درصدی در این بخش مواجه هستیم، در حقیقت نوسانات اقتصادی این بخش از منابع شهرداری را نیز دستخوش تغییر کرده است و ما شاهد کاهش میزان تحقق درآمدهای شهرداری به محدوده 50 درصد هستیم. به گفته رسولی، در بخش منابع حاصل از دارایی‌های مالی شاهد کسری عملکرد 24میلیارد و 100میلیون تومانی شهرداری در تامین منابع ناشی از استقراض مبتنی بر وام و سایر شیوه‌های تامین مالی هستیم. بنابراین بر همین اساس در دو ماه منابع حاصل از دارایی‌های مالی به جای آنکه سهم ۱۰ درصدی از منابع این دو ماه را طبق مصوبه شورا به خود اختصاص دهند، با خویشتن داری شهرداری در استقراض و ایجاد بدهی جدید برای شهر در مقایسه با بودجه مصوب سهمی نزدیک به ۵ درصد از منابع دو ماه را به خود اختصاص داده‌اند.

رسولی در بخش عملکرد هزینه اردیبهشت و خرداد گفت: در این بخش با کسری عملکردی 2میلیارد و 300 میلیون تومانی نسبت به بودجه مصوب مواجه‌ایم که عمده این کسری عملکرد مربوط به بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یعنی پروژه‌ها و هزینه‌های توسعه شهر است. در حالی که شهرداری مکلف به هزینه ۴۳ درصد منابع در این محل در این دو ماه است، ما شاهدیم تنها مبلغ ۱۳ میلیارد و 400 میلیون تومان معادل ۴ درصد از مصارف دو ماه را در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هزینه کرده است.

به گفته رسولی، در بخش مصارف هزینه‌ای که عمدتا به نگهداشت شهر، حقوق و دستمزد و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر شهرداری اختصاص می‌یابد، شاهد عملکرد 294 میلیارد و 100 میلیون تومانی هستیم که ۸۹ درصد کل مصارف شهرداری در اردیبهشت و خرداد ماه ۱۳۹۷ را از آن خود کرده است.

نائب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: در بخش مصارف تملک دارایی‌های مالی یا همان هزینه‌های بازپرداخت وام‌ها، تسهیلات و دیون، شاهد عملکرد ۷ میلیارد و 900 میلیون تومانی در دو ماه اردیبهشت و خرداد هستیم. البته مطمئنا هزینه‌های قطعی و پرداختی بیش از ارقامی است که در گزارش شهرداری به آن اشاره شده است و این امر متاسفانه ناشی از عدم ثبت به روز اسناد پرداختنی بوده که لازم است شهرداری تهران تمهیدات لازم برای روز آمد کردن ثبت اسناد مالی و ارایه گزارش‌های دقیق را مورد توجه جدی قرار دهد.

رسولی درباره عملکرد سه ماهه نخست امسال نیز اظهارکرد: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده در برش عملکردی سه ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف 4 هزار و 357 میلیارد و 300 میلیون تومان اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند، اما در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران توانست با تحقق ۴۹ درصد منابع، مبلغ 2 هزار و 125 میلیارد تومان را تحصیل و هزینه کند.

وی گفت: مطمئنا تغییرات و تحولات اقتصادی بر عملکرد مالی شهرداری تهران تاثیرات مستقیم و غیر قابل انکاری دارد و این امر شهرداری را با چالش تامین منابع برای اداره شهرداری و تامین هزینه‌های نگهداشت و توسعه شهر مواجه خواهد کرد و ضروری است به منظور مدیریت اثرات این چالش‌ها از سوی شهردار تهران در تعامل و همراهی با همکارانم در شورای اسلامی شهر تهران تدابیر و راه‌حل‌های مناسبی در مدیریت هزینه‌ها و تلاش برای کاهش هزینه‌های غیر ضروری تبیین و ملاک عمل قرار گیرد.

 بودجه سال ۹۷ شهرداری اصلاح شود

بعد از ارایه گزارش حساب‌های درآمد و هزینه اردیبهشت و خرداد توسط رسولی، محمد سالاری رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر خواستار تشکیل جلسه اضطراری برای اصلاح بودجه ۹۷ شهرداری تهران شد.

سالاری در واکنش به گزارش خزانه‌داری شورا گفت: این گزارش نشان می‌دهد در بهترین ماه‌های سال که باید اوج درآمدزایی باشد ۵۲ درصد کاهش درآمد و به تبع آن کاهش در هزینه داشتیم.از آنجایی که بودجه سال ۹۷ بودجه استراتژیکی نیست، باید یک جلسه اضطراری با محوریت کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تشکیل شود و در بودجه ۹۷ اصلاحاتی صورت گیرد.

 وضعیت مالی شهرداری بحرانی است

مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نفر بعدی بود که به این گزارش واکنش نشان داد و وضعیت مالی شهرداری را بحرانی خواند. فراهانی با اشاره به وضعیت بحرانی شهرداری بر لزوم برگزاری جلسه فوق‌العاده برای بررسی وضعیت مالی شهرداری تهران تاکید کرد.

فراهانی در خصوص وضعیت مالی شهرداری تهران گفت: وضعیت مالی شهرداری تهران بحرانی است به گونه‌ای که تنها نیمی از بودجه شهرداری محقق شده و اگر بر این اساس جلو برویم از بودجه ۱۷ هزار و 500 میلیارد تومانی حداکثر حدود ۹ هزار میلیارد تومان محقق خواهد شد. این بدین معناست که تنها می‌توان هزینه‌های نگهداشت شهر را تامین کرد و ما شاهد تعطیلی پروژه‌های شهری هستیم.طبیعی است که عزیزان معاونت برنامه‌ریزی باید در اسرع وقت گزارش تحقق‌پذیری بودجه را بدهند تا بر آن اساس اصلاحیه بودجه را ارایه دهیم.

فراهانی افزود: برای عبور از این وضعیت دو روش داریم؛ اول: کاهش هزینه‌ها در شهرداری تهران؛ با جدیت معتقدم 30 درصد هزینه‌ها را می‌توان کاهش داد و دوم: فراخوان جنبش جذب سرمایه‌ها در شهرداری تهران که متاسفانه در گذشته شاهد جذب هیچ سرمایه بزرگی در شهر تهران نبوده‌ایم.

 واگذاری املاک شهرداری

برای بازپرداخت بدهی

سیدمحمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران نیز پیشنهاد تهاتر املاک شهرداری در برابر بدهی‌ها را مطرح کرد و گفت: براساس آخرین آمار شهرداری تهران ۱۶۰۰ ملک دارد که می‌توان از این ملک‌ها برای بدهی‌ها استفاده کرد و در واقع بحث تهاتر را انجام داد. در حال حاضر ما با بحران روبه‌رو هستیم و به نظر می‌رسد از این بحران می‌توان فرصت جدیدی برای مدیریت شهری ایجاد کرد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بسیاری از پروژه‌های شهرداری تهران هم‌اکنون برای ارقام بسیار ناچیزی متوقف شده‌اند، گفت: به عنوان مثال باغ صبا پروژه‌ای است که ۳۰۰ میلیارد تومان ارزش اقتصادی دارد اما برای ۱۰ میلیارد تومان این پروژه متوقف شده که البته از این پروژه‌ها تعداد زیادی در مناطق وجود دارد.۵۰ پروژه مشارکتی نیز در میدان صادقیه داریم که از سال ۹۰ دچار بحران شده‌اند و باید در این زمینه اقدامات لازم برای بازگشایی گره‌ها انجام شود. از شهردار تهران انتظار داریم ضوابط و اولویت‌های پروژه‌ها را تدوین و پروژه‌های متعددی را راه‌اندازی کند و امیدواریم این اتفاق هرچه زودتر انجام شود.

 توقف 50 درصد اتوبوس‌های بی. آر. تی

در ادامه جلسه افشین حبیب زاده، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از توقف 50 درصدی اتوبوس‌های سامانه پنج (بی آر تی) در پارکینگ‌ها گلایه کرد.حبیب‌زاده در تذکر پیش از دستور خود گزاشی از بازدیدش از سامانه پنج شرکت واحد اتوبوسرانی ارایه کرد و گفت: در این بازدید مشاهده کردم از تعداد 122 دستگاه اتوبوس این سامانه با دلایل مختلف بیش از 50 درصد اتوبوس‌های این سامانه در توقفگاه متوقف هستند.

به گفته عوامل سامانه یادشده، تعداد 20 اتوبوس بی‌آر‌ تی به علت وضعیت خاص جغرافیایی منطقه پنج و فرسودگی قابلیت استفاده ندارند و متاسفانه به مدت دو سال زیر برف و باران و آفتاب قرار دارند و این در حالی است که کمبود اتوبوس در خطوط دیگر اتوبوسرانی شهر تهران مشهود است.

به گفته وی، مشاهدات عینی‌ نشان داد که 29 اتوبوس این سامانه به علت نقص فنی در توقفگاه هستند.

او گفت: علاوه بر این تعداد 16 اتوبوس نیز در تعمیرگاه بودند و با یک حساب سرانگشتی می‌توان پی برد که عملا 50 درصد اتوبوس‌های این مرکز غیرفعال بودند و این در حالی است که می‌شد جلوی هدررفت این امکانات را گرفت.

حبیب‌زاده با بیان اینکه تعداد 33 اتوبوس جابه‌جایی کودکان استثنایی و معلولین متعلق به بخش خصوصی، از خرداد ماه و با پایان یافتن سال تحصیلی در توقفگاه‌ها بدون هیچ استفاده‌ای مانده‌اند، گفت: می‌توان از ظرفیت این اتوبوس‌ها در تقویت ناوگان حمل و نقل استفاده کرد که متاسفانه مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه از 1189 اتوبوس تندرو تعداد 552 دستگاه به دلایل مختلف متوقف هستند، گفت: از شهردار تهران می‌خواهم که هر چه زودتر مشکل این اتوبوس‌ها را رفع کند تا بتوانیم کمبود حمل و نقل عمومی را رفع کنیم.

در جلسه روز گذشته همچنین اعضای شورای شهر تهران پس از شش ماه اعضای هیات‌مدیره سازمان تاکسیرانی را انتخاب کردند.

 

 

ارسال نظر