ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۷:۴۳
کد خبر: ۱۲۷۹۴۶

پرخطرترین مناطق تهران به‌هنگام  زلزله

سه منطقه 12، 10 و 11 از جمله مناطق با ریسک بالا از جهت تراکم و مساحت بافت‌های فرسوده هستند و در اولویت اول در برنامه‌های کاهش ریسک باید قرار گیرند. به گزارش تعادل، علی بیت اللهی،‌ مدیر بخش زلزله و خطر‌پذیری مرکز تحقیقات راه، ‌مسکن و شهرسازی آماری در خصوص بافت‌های فرسوده شهری تهران و ریسک لرزه‌ای آنها ارایه کرد. بر اساس این گزارش، بافت‌های فرسوده شهری، یکی از آسیب پذیرترین محدوده‌های شرحی در هنگام رخداد زلزله‌های بزرگ در شهرها و یا مجاورت آنها هستند. این محله‌ها دارای پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاص خود هستند به طوری که از یک سو دارای ریشه و قدمت شهری ارزشمند همراه با غنای فرهنگی، معماری و اجتماعی بالا و از طرف دیگر به جهت قدمت و ناپایداری، تنگی معابر و تراکم جمعیتی، آسیب‌پذیری بالایی را در برابر زلزله و سایر مخاطرات دارند. به گفته علی بیت اللهی، وسیع‌ترین مناطق تهران، منطقه‌های 4، 22، 5، 21، 2 و 1 هستند و مناطق 17 و 10 جزو کم وسعت‌ترین مناطق شهری تهران به شمار می رود. همچنین مجموع مساحت بافت‌های فرسوده 3 میلیون و 268 هزار و 275 متر مربع یا 3 هزار و 270 هکتار است که در مناطق مختلف تهران پخش شده است. همه مناطق 22 گانه تهران دارای بافت فرسوده هستند اما نسبت مساحت آنها متفاوت است. مناطق 12 و 10 با وسیع‌ترین مساحت بافت فرسوده در صدر و مناطق 6 و 22 با کمترین مساحت در رده آخر قرار دارند.  با توجه به وسعت متفاوت مناطق 22 گانه شهر تهران، فاکتور مناسب نسبت مساحت بافت‌های فرسوده به مساحت کل مناطق است. بر اساس این فاکتور مناطق 10، 12، 11 و 17 از درصد تراکم بالای بافت فرسوده برخوردار هستند و مناطق 4 و22 کمترین تراکم را دارند. در مجموع می‌توان گفت که سه منطقه 12، 10 و 11 از جمله مناطق با ریسک بالا ازجهت تراکم و مساحت بافت‌های فرسوده هستند و باید در اولویت اول در برنامه‌های کاهش ریسک قرار گیرند.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در دستور کار شهرداری

محمدعلی افشانی، شهردار تهران در بازدید صبحگاهی از چند پروژه شهری از اتصال بزرگراه صیاد شیرازی به بزرگراه ارتش تا 31 شهریور ماه خبر داد و درباره تعیین تکلیف مدیرعامل بانک شهر نیز توضیحاتی ارایه کرد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، افشانی روز گذشته در بازدید صبحگاهی از روند تکمیل پروژه‌ تونل آرش ـ اسفندیار ، گفت‌: خوشبختانه بعد از بازدید قبلی شاهد آن هستیم که ساخت پروژه‌ تونل سرعت یافته است. وی با اشاره به اینکه این تونل 1400 متر است که ترافیک را از شرق اتوبان مدرس به سمت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هدایت می‌کند، اظهار کرد: این پروژه‌ پیشرفت 95 درصدی داشته است.اعتبار این پروژه‌ 240 میلیارد تومان است که 190 میلیارد تومان آن پرداخت شده و امیدواریم قبل از شروع آغاز سال تحصیلی جدید این پروژه‌ به بهره‌برداری برسد. وی همچنین در مورد قانون منع بکارگیری بازنشستگان و تعیین تکلیف شهردار تهران بر اساس این قانون، گفت‌: فعلا مصوبه به مجلس شورای اسلامی برگشت داده شده تا ایرادات بر طرف شود و بعد از نهایی شدن این مصوبه توسط شورای نگهبان باید دید شامل حال چه کسانی خواهد شد. شهردار تهران در ادامه‌ درباره تقاطع غیر همسطح مدرس به الهیه با اشاره به اینکه رانندگانی که از مدرس جنوب تردد می‌کنند می‌توانند از این تقاطع غیر همسطح برای ورود به الهیه استفاده کنند، گفت: طول این پروژه‌ 450 متر است و اعتبار آن 22 میلیارد تومان تخمین زده شده است، این پروژه‌ از لحاظ حجم کوچک است، اما تاثیر زیادی در کاهش بار ترافیکی بزرگراه مدرس دارد. اگر مشکلی در این زمینه ایجاد نشود بنا به گفته شهردار منطقه و پیمانکار این تقاطع غیر همسطح نیز تا آخر شهریور ماه افتتاح می‌شود.

فقط ۳۰  درصد پروازها چارتری است

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد ‌۷۰ درصد پروازهای داخلی غیر چارتری است.

به گزارش تسنیم، رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با سیاست‌های چند سال گذشته سازمان هواپیمایی کشوری سمت و سو و مدیریت ایرلاین‌ها بر توزیع و ارائه بلیت‌های خود به صورت غیرچارتری است و روند کاهشی خود را طی می‌کند.

 او با بیان این‌که بخش هوایی غیرنظامی همه ظرفیت های موجود خود را به کار گرفته تا پاسخگوی تقاضاها در این بخش باشد، اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری با هماهنگی دیگر دستگاه‌های نظارتی با متخلفان احتمالی برخورد خواهد کرد. جعفرزاده با تاکید بر این‌که سازمان، نظارت های خود را از طریق بازرسی بازرسان دفتر نظارت بر مراکز توزیع بلیت هواپیما و گزارش‌های مردمی انجام می‌دهد، افزود: بی‌تردید نوسانات ارزی تاثیرات زیادی بر قیمت بلیت هواپیما داشته و ایرلاین‌ها برای الزامات سازمان هواپیمایی کشوری برای حفظ ایمنی که جزو اولویت‌های مهم این سازمان و رعایت مقررات است متحمل هزینه‌هایی می‌شوند که درصد بالایی از آن ارزی است.

 

ارسال نظر