پیشنهاد افزایش قیمت بنزین برای کاهش تلفات جاده ای

۱۳۹۷/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۷۷۳
پیشنهاد افزایش قیمت بنزین برای کاهش تلفات جاده ای

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که بحث افزایش قیمت بنزین برای کاهش تلفات جاده ای مدت ها بود که از سوی وزارت راه و شهرسازی پیگیری نشده بود به نظر می رسد، دوباره و با اظهارات اخیر معاون وزیر راه وشهرسازی در دستورکار این وزارتخانه و کمیسیون ایمنی راه ها قرار گیرد.

مهرداد تقی زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در جدیدترین اظهاراتش با اشاره به افزایش تلفات جاده ای، افزایش قیمت بنزین را یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش این حوادث می داند و می گوید: اگر دولت نمی‌تواند بودجه 280 هزار میلیارد تومانی برای اجرای برنامه‌های کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای را تامین کند،‌ نباید انتظار تحقق سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی  برای جلوگیری از افزایش کشته‌های تصادفات را داشته باشد. از این رو، پیشنهاد می شود که دولت اعتبارات لازم از محل افزایش نرخ بنزین را تامین کند.

تقی زاده در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به تهیه نقشه راه برای کاهش تعداد تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای، اظهار

می‌کند: پیش بینی توقف روند نزولی تعداد کشته‌های ناشی از سوانح جاده‌ای وجود داشت اما سال گذشته و امسال شاهد افزایش تعداد تلفات بوده‌ایم، به طوری که سال گذشته 1.5 درصد و امسال تا کنون 5 درصد نسبت به مدت مشابه دوره‌های قبل به میزان تعداد کشته‌ها اضافه شده است.او می افزاید: برای کاهش تعداد تلفات سوانح جاده‌ای از 16 هزار کشته به 9 هزار کشته در 10 سال،‌ برنامه‌هایی تدوین کرده‌ایم که تحقق آن به اعتبارات 280 هزار میلیارد تومانی نیاز دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا محل تامین 280 هزار میلیارد تومان برای کاهش تعداد تلفات جاده‌ای تعیین شده است،‌ می گوید: دولت باید محل تامین این بودجه را پیش بینی کند.

تقی زاده اظهار می کند: البته پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای تامین منابع مورد نظر از محل افزایش قیمت بنزین است.

موضع گیری اخیر معاون وزیرراه و شهرسازی درباره کاهش تلفات جاده ای با گران کردن قیمت بنزین در شرایطی مطرح می شود که پیش از این راهکارهای دیگری برای دستیابی به این هدف مطرح شده بود که عمده این راهکارها عبارت بودند از: کاهش سقف سرعت خودروها در بزرگراه ها و آزاد راه ها به 110 کیلومتر در ساعت،‌ افزایش تعداد دوربین های ثبت تخلف و .....

کاهش سقف سرعت خودروها در بزرگراه ها و آزاد راه ها به 110 کیلومتر در ساعت از سوی داوود کشاورزیان، رییس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مطرح شد و تا اواخر سال گذشته هم بارها رسانه ای شد، اما با برکناری رییس سازمان راهداری در اواخر سال گذشته به عنوان پیشنهاددهنده طرح و همچنین مخالفت دیگر مسوولان وزارت راه و شهرسازی از جمله معاون رییس جدید سازمان راهداری به دست فراموشی سپرده شد.

دیگر راهکار ارائه شده یعنی افزایش تعداد دوربین های ثبت تخلف هم اکنون در دست اجراست و طی یکی دوسال اخیر تعداد دوربین های ثبت تخلف در سراسر کشور رشد خوبی داشته است در واقع برای اجرای این راهکار هم سازمان راهداری و هم پلیس راهور کشور همکاری خوبی داشته اند.

دراین میان، راهکار افزایش قیمت بنزین تنها راهکاری است که در میان مهم ترین راهکارهای ارائه شده توسط مسوولان حوزه حمل و نقل هنوز به صورت جدی بررسی نشده است بنابراین وزارت راه و شهرسازی قصد دارد که این موضوع را مطرح و سپس در کمیسیون ایمنی راه ها مورد بررسی قرار دهد.

درواقع با توجه به آنکه شاهد افزایش حجم تلفات جاده ای طی یکی، دوسال اخیر بوده ایم باید راهکار جدیدی طرح و مورد بررسی قرارگیرد تا شاهد کاهش این آمار باشیم.

ناگفته نماند پیشنهاد افزایش قیمت بنزین باید در کمیسیون ایمنی راهها که شامل حدود بیست دستگاه اجرایی و سازمان، مطرح شده و به تصویب برسد و پس ازآن می توان به اجرا شدن آن امید بست.

البته احتمال تصویب این طرح چندان بالا نیست زیرا طی ماه های اخیر بارها بحث افزایش قیمت بنزین مطرح شد اما از سوی مسوولان تکذیب شد و آنها اعلام کردند که در شرایط کنونی برنامه ای برای این طرح ندارند ضمن اینکه در کمیسیون ایمنی راه ها ، نظرات مختلفی برای کاهش تلفات جاده ای وجود دارد که افزایش قیمت بنزین یکی از این نظرات است و در مقابل عده ای دیگر از اعضا معتقدند که افزایش دقت دوربین‌های کنترل سرعت

می‌تواند موثرتر باشد و شاید برنامه به سمت افزایش هر چه بیشتر دوربین های ثبت تخلف حرکت کند.در این میان کارشناسان و همچنین مسوولانی که موافق افزایش قیمت بنزین برای کاهش تلفات جاده ای هستند دلیل این اصرار و خواسته را ، خودرو محور بودن سفرهای بین جاده‌ای می دانند که این موضوع، ناشی از ارزان بودن قیمت سوخت و بی رغبتی برای استفاده از حمل و نقل ریلی و عمومی است.

   اجرای سناریوی دوم

مطرح کردن دوباره بحث افزایش قیمت بنزین در شرایطی است که درسال گذشته برای کاهش تلفات جاده ای نقشه راه ایمنی کشور با سه سناریوی مختلف تهیه و برای تصویب به مقامات دولتی و معاون اول رییس جمهور ارجاع شد و هنوز اطلاع دقیقی درباره چگونگی اجرای این سه سناریو وجود ندارد. در واقع به نظر می رسد که وزارت راه و شهرسازی با توجه به کمبود بودجه در سال‌جاری انگیزه چندانی در عملیاتی کردن این سناریوها ندارد.

در سناریوی اول وزارت راه و شهرسازی، با سرمایه‌گذاری 130 هزار میلیارد تومانی تلفات جاده ای در سال 1406 به 15 هزار نفر کاهش می یابد.

در سناریوی دوم، با سرمایه گذاری 150 هزار میلیارد تومانی تلفات جاده ای در 10 سال آینده به 13 هزار نفر می رسد و در آخرین سناریو، با سرمایه‌گذاری 280 هزار میلیارد تومانی، در سال دهم تلفات جاده ای به 9 هزار نفر کاهش خواهد یافت.سناریوی اول شامل انجام اقدامات ایمنی سازی جاده، سناریوی دوم شامل افزایش سهم حمل و نقل عمومی و واقعی کردن قیمت سوخت است اما سناریوی سوم، هر دو سناریو می شود.

درواقع افزایش قیمت سوخت در سناریوی دوم نقشه ایمنی راه ها قرار می گیرد اما سوال این است که آیا سناریوی اول اجرایی شده است، یعنی اقدامات لازم برای ایمنی‌سازی جاده‌ها به خوبی انجام شده و نوبت به اجرای سناریوی دوم رسیده است؟

شواهد حاکی از آن است اگرچه سازمان راهداری اقدامات مناسبی در زمینه نصب دوربین‌های ثبت تخلف طی یکی، دوسال اخیر داشته و بخشی از نقاط حادثه خیز جاده‌های کشور را شناسایی و اصلاح کرده است اما سناریوی اول هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است.

 

ارسال نظر