ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۰۰:۲۳:۱۰
کد خبر: ۱۲۷۴۷۶

خطر حذف «ایران» از مسیر ایرلاین‌های خارجی

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران با اشاره به پیامدهای توقف پرداخت ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی، گفت: این اقدام سفرهای هوایی را به ویژه در مسیرهای خارجی در معرض تهدید قرار داده است. رضا اباذری به ایسنا گفت: افزایش 100 درصدی نرخ بلیت هواپیماها تبعاتی را به همراه دارد. نخست آنکه ایرلاین‌ها نمی‌توانند به تعهدات پیشین خود عمل کنند، چراکه آنها قبلا قیمت بلیت‌های خود را با ارز ۴2۰0 تومان محاسبه کرده‌اند و حالا که باید به مشتری جواب بدهند، مبنای محاسبه ۸۸۰۰ تومان شده است، این اختلاف هزینه را چه کسی پرداخت می‌کند؟ او ادامه داد: از طرفی ایرلاین‌ها باید هزینه فایده را محاسبه کنند که رقم قابل توجهی می‌شود. درحالی ‌که محل جبران آن مشخص نیست. اباذری اظهارکرد: پیامد دیگر این تصمیم ارزی ایجاد موج سینوسی منفی در سفرهای هوایی خارجی و حتی داخلی است. زیرا وقتی نرخ ارز افزایش می‌یابد، تقاضا کاهش می‌یابد و به دنبال آن، تعداد پروازها کم یا در برخی مسیرها کامل کنسل می‌شود و به نقطه‌ای می‌رسیم که در برخی مسیرهای هوایی، حتی یک پرواز هم نخواهیم داشت. به اعتقاد او، این موج منفی تمام مسیرهای هوایی را که ایرلاین‌های خارجی در آن برنامه پروازی دارند، تهدید می‌کند و انتظار می‌رود کاهش تقاضا، این شرکت‌های هواپیمایی را که در روز چند پرواز دارند به سمتی هدایت کند که در مرحله نخست تعداد پروازهای خود را کاهش دهند و به مرور و در صورت ادامه روند کاهشی درخواست‌ها، مسیر ایران را حذف کنند. این اتفاقی است که قبلا در مسیر هوایی اربیل عراق تجربه شده است.

مهندس ناظر باید  مدافع منافع سازنده باشد

معاون دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی بااشاره به اینکه مهندس ناظر باید مدافع منافع سازنده باشد، گفت: انتخاب مهندس ناظر ساختمان بر عهده کارفرما و انتخاب بازرس پروژه‌های ساختمانی با شهرداری‌هاست. به گزارش مهر، مصطفی مهردادفر گفت: انتخاب مهندس ناظر بر ساختمان با پیمانکار نیست بلکه با مالک ساختمان و پروژه است. او افزود: مالک برای اینکه مطمئن شود پیمانکار کارش را درست انجام می‌دهد، مهندس ناظر انتخاب می‌کند تا از منافعش در مقابل پیمانکار دفاع کند. بنابراین انتخاب مهندس ناظر بر ساختمان یک شیوه نامه است نه یک توافق با کارفرما. معاون مدیرکل دفتر توسعه مهندسی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: کارفرما یا مالک ساختمان ناظر پروژه ساختمانی خود را براساس قانون مهندسان معماری یا عمران تعیین و اعلام می‌کند و این شیوه نامه برای جلوگیری از صوری کاری است. او ادامه داد: مهندسی که وظیفه بازرسی را از طرف شهرداری یا سایر مراجع صدور پروانه و کنترل ساختمان به عهده می‌گیرد، در همان پروژه ساختمانی مهندس ناظر از طرف همان کارفرما هیچ مسوولیتی ندارد، به عبارتی مهندس بازرس یک پروژه ساختمانی نمی‌تواند مهندس ناظر هم باشد.

معامله ملک خارجی در بنگاه‌ها ممنوع است

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: خرید و فروش ملک در کشورهای خارجی در مشاوران املاک ممنوع و غیرقانونی است و درصورت اطلاع از این فعالیت‌ها، با مشاور املاک متخلف برابر قانون برخورد می‌شود. مصطفی قلی خسروی در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: اگر مشاوره املاکی در این حوزه فعالیت دارد، چراغ خاموش فعالیت می‌کند و در صورت اطلاع اتحادیه، با این مشاوران املاک طبق قانون بر خورد می‌شود.  او با اشاره به افزایش خرید مسکن در کشورهای همسایه اظهارکرد: در سال‌های گذشته هم در دوره‌ای تعداد تقاضای ایرانی‌ها برای خرید خانه در کشورهای همسایه افزایش یافت که شاهد بروز مشکلاتی برای خریداران مسکن در خارج از کشور بودیم. قلی خسروی افزود: مهم‌ترین انگیزه از خرید ملک در خارج از کشور اخذ اقامت است که در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که بسیاری از افرادی که اقدام به خرید ملک در کشورهای همسایه کرده بودند موفق به اخذ اقامت نشدند. رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه برخی از کشورها صدور مجوز اقامت برای اتباع خارجی را مشروط به خرید ملک کرده‌اند، گفت: بسیاری‌ها این شکایت را داشته‌اند که نتوانسته‌اند پس از خرید خانه اقامت آن کشور را دریافت کنند و فریب خورده‌اند. قلی خسروی ادامه داد: در بسیاری از همین کشورهای همسایه پس از گذشت 5 سال از خرید خانه ارایه اقامت به اتباع خارجی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر