ممنوعیت تردد اتوبوس های دودزا از اول آبان ماه

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۰۰:۲۱:۴۰
کد خبر: ۱۲۷۴۷۴
ممنوعیت تردد اتوبوس های دودزا از اول آبان ماه

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند باید معاینه فنی تهران را بگیرند، گفت: اتوبوس‌ها و خودروهای فاقد معاینه فنی از ابتدای آبان ماه نمی‌توانند در شهر تهران تردد کنند. به‌ گزارش ‌ایسنا، محسن پورسید آقایی در جلسه کار گروه کاهش آلودگی هوای استان تهران اظهار کرد: اتوبوس‌ها و کامیون‌ها اگر معاینه فنی معتبری نداشته باشند، از اول آبان ماه نمی‌توانند در سطح شهر تهران تردد کنند. بخش زیادی از اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی، سرویس پادگان‌ها و بخش‌های نظامی کشور و سرویس کارخانه‌های اطراف تهران هستند. این اتوبوس‌ها به‌شدت دودزا هستند. پورسید آقایی با تاکید بر اینکه پلیس باید مرتب بیان‌ کند که از اول آبان ماه برای جلوگیری از آلودگی هوا تردد اتوبوس‌ها و کامیون‌های فاقد معاینه فنی ممنوع می‌شود، گفت‌: شرایط آلودگی هوا در تهران با شهرهای دیگر کشور متفاوت است. خودروهای تهران باید معاینه فنی تهران را بگیرند. وزارت کشور به دلیل یکسان‌سازی می‌گوید که در هر جای کشور معاینه فنی بگیرید معتبر است، اما ستاد آلودگی هوای تهران باید تاکید کند که فقط معاینه فنی تهران برای تهران معتبر است.

وی گفت‌: می‌توانیم سقف زمانی برای شهرستان‌ها قرار دهیم. مثلا بگوییم که اگر خودروی معاینه فنی شهرستانی را گرفته است، فقط تا مدت یک ماه می‌تواند در تهران تردد کند. وزارت کشور باید موافقت کند که این کار هر چه‌ زودتر انجام شود.

 شرط تردد تاکسی‌های فرسوده در تهران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز با اشاره به اینکه تردد هر گونه خودروی فاقد معاینه فنی در شهر تهران با جریمه همراه است، گفت: تردد تاکسی‌های فرسوده در شهر تهران که برای جایگزینی ثبت نام کرده‌اند تا زمانی که خودروی جایگزین تحویل داده شود به شرط داشتن معاینه فنی مورد قبول، مجاز است. به گزارش ایسنا، کیومرث کلانتری در جلسه کارگروه آلودگی هوای استان تهران که در استانداری تهران برگزار شد با اشاره به اینکه امروز پنج دستور کار مصوب شد، اظهار کرد: اولین مصوبه مربوط به معاینه فنی خودروها بود. در این زمینه ابهاماتی بین پلیس و ستاد مرکزی معاینه فنی وجود داشت و بر این نکته تاکید شد که داشتن معاینه فنی بر اساس قانون الزامی است و هر خودرویی که فاقد معاینه فنی باشد و در شهر تهران تردد کند توسط پلیس جریمه می‌شود. وی با اشاره به اینکه در این جلسه مقرر شد که از تردد خودروهای آلاینده و فرسوده و کامیون‌ها از ابتدای آبان ماه در کلان‌شهر تهران خودداری شود، تصریح کرد: سامانه‌ای توسط شهرداری تهران ایجاد می‌شود که در این سامانه کامیون‌ها و اتوبوس‌هایی که سرویس بخش‌های مختلف هستند، ثبت نام می‌کنند.مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: این سامانه طوری طراحی شده که حتما خودروهایی که می‌خواهند در سامانه ثبت نام کنند، باید دارای معاینه فنی و عمر مفید خودرو باشند. به گفته کلانتری این سامانه حداکثر تا پایان شهریور ماه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و حمل بار و حمل مسافر در کلان‌شهر تهران به‌صورت مکانیزه و توسط این سامانه ثبت نام و انجام می‌شوند. راننده‌هایی که می‌خواهند خودروهای آنها در تهران تردد کنند باید ملزومات اولیه تردد در شهر تهران را داشته باشند. وی با اشاره به تصمیمات جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران درباره توسعه قطار شهری و خطوط مترو تصریح کرد: تصمیماتی برای پیگیری تامین اعتبارات توسعه‌ای و پرداخت یارانه بلیت مترو به شهرداری اتخاذ شد. قرار شد که بانک عامل برای قبول اوراق مشارکت برای توسعه زیرساخت‌های مترو مشخص شود که این موضوع از طریق استانداری پیگیری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در این جلسه مشکلات تاکسیرانی مطرح شد، اظهار کرد: تاکسیرانی برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با مشکلاتی مواجه است. کسانی که تاکسی‌های نو ثبت نام کرده‌اند و تاکسی‌هایشان عمر مفید ندارد باید جایگزین شوند. بر اساس اعلام وزارت صنعت تولید خودرو ۱۰ درصد افزایش یافته است و حتما باید تعدادی از این خودروها به تاکسی‌ها اختصاص داده شود و خودروی بالای ۱۰ سال در شهر تردد نکنند. وی با بیان اینکه دیگر مصوبه این جلسه تقویت زیرساخت‌ها و ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران بود، تصریح کرد: در شش ماه دوم سال به داده‌های این ایستگاه‌ها نیاز بیشتری داریم و قرار شد که این دستگاه‌ها به‌روز شود.

 اتوبوس‌های شهری فاقد معاینه فنی

فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز اعلام کرد که بخش زیادی از اتوبوس‌های شرکت‌ واحد فاقد معاینه فنی هستند. سردار حسین رحیمی در نشست با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره معاینه فنی خودروهای پلیس، اظهار کرد: اکثر خودروهای پلیس دارای معاینه فنی هستند و همان فرآیندی که برای دیگر خودروها برای اخذ معاینه فنی طی می‌شود برای خودروهای پلیس نیز طی می‌شود.

وی درباره اینکه آیا اتوبوس‌های شرکت اتوبوسرانی نیز معاینه فنی دارند یا خیر، گفت: متاسفانه بخش زیادی از این اتوبوس‌ها فاقد معاینه فنی هستند و اگر بخواهیم طبق روال با این خودروها برخورد کنیم باید متوقف شوند اما ما در جریان مشکلات و مسائلی که شرکت واحد با آن روبروست، هستیم و با توجه به اینکه این شرکت به مردم خدمت‌رسانی می‌کند ما ملاحظاتی را مدنظر داریم.چندین بار در این خصوص با شرکت واحد صحبت شده است و امیدوارم که اتوبوسرانی در این زمینه با پلیس همکاری بیشتری کند.

 

ارسال نظر