70 درصد قیمت مسکن در تهران مربوط به زمین است

۱۳۹۷/۰۵/۱۶ - ۰۰:۲۷:۳۹
کد خبر: ۱۲۷۱۳۰

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور تامین مالی با بیان اینکه سهم عمده افزایش قیمت مسکن به افزایش قیمت زمین تعلق دارد، گفت: ۷۰ درصد قیمت مسکن در تهران مربوط به قیمت زمین است. به گزارش مهر، حسین عبده‌تبریزی گفت: سوداگران زمین، هیچ‌گونه ارزش افزوده‌ای روی زمین خلق نمی‌کنند بلکه به‌دلیل روابط خاصی که دارند، با اقداماتی از جمله تغییر کاربری، قیمت آن را افزایش می‌دهند؛ این افراد هیچ کاری روی زمین نمی‌کنند و از این دست به آن دست شدن زمین سود می‌برند.

او با بیان اینکه سوداگری زمین، بی‌ثبات‌کننده و مانع توسعه است، افزود: ارزش‌هایی که سوداگری برای زمین ایجاد می‌کند، برای جامعه فایده اقتصادی و اجتماعی ندارد. مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور تامین مالی ادامه داد: در حال حاضر در ایران از گذشته تا به امروز، دولت‌ها از رانت‌هایی که برای سوداگری زمین ایجاد می‌شده، مالیات دریافت نمی‌کنند؛ بنابراین سوداگری زمین، فشار زیادی بر سایر بخش‌های اقتصادی ایجاد کرده است.

عبده تبریزی با اشاره به ارزش افزوده فراوانی که بانک‌ها از طریق انباشت سرمایه‌ها در خرید زمین ایجاد کرده‌اند، افزود: افزایش قیمت زمین همواره سبب ایجاد رونق کاذب برای بخش مسکن در مدت کوتاهی شده و پس از آن دوباره رکود به مسکن بازگشته است. اگر برنامه‌ریزی صحیحی برای تعادل‌بخشی قیمت زمین انجام نشود، باز هم شاهد افزایش قیمت زمین در دوره‌های بعدی خواهیم بود.

به گفته او، افزایش قیمت زمین و مسکن، بر افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات از جمله نیازهای بهداشتی و دیگر خدمات مورد نیاز شهروندان اثرگذار است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه افزایش قیمت زمین حتی یک اشتغال مولد هم ایجاد نمی‌کند، گفت: اگر قیمت زمین کاهش یابد، منابع هنگفتی که در این محل انباشته شده، آزاد می‌شود و می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌های مولد و اشتغالزا به کار رود.

عبده تبریزی افزود: اگر نظام مالیاتی کارآمدی برای ارزش‌های بدون فایده افزایش قیمت زمین داشته باشیم، طبیعی است که دایما از دست به دست شدن و انتقال طولی زمین از مالکی به مالک دیگر جلوگیری خواهد شد.

 

ارسال نظر