مخاطرات تهران؛ از مواد انفجاری جنگ‌جهانی دوم تا زلزله

۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۰۰:۳۰:۰۳
کد خبر: ۱۲۷۰۷۱

تجربه‌ای که چند ماه پیش در تهران رخ داد به ما نشان داد موضوع تردد، ترافیک و حمل و نقل در موقع بحران تا چه حد دارای اهمیت است. به همین دلیل باتوجه به شرایط تهران یکی از مسائلی که باید به آن بپردازیم امکان امداد و نجات از طریق بالگرد است.

محمدعلی افشانی، شهردار تهران در حاشیه جلسه سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران در جمع خبرنگاران حضور یافت و گفت: ساماندهی مردم در محلات باید به گونه‌ای صورت بگیرد که بتوانیم از ظرفیت‌های مردم استفاده کنیم، نکته بعدی که اهمیت دارد امداد و نجات مردم در هنگام وقوع حادثه و پس از آن ترافیک و حمل و نقل و امکان تردد است. با توجه به اینکه تهران در این خصوص وضعیت مناسبی ندارد، شاهد بودیم که زمان زلزله ملارد چه مشکلاتی از نظر ترافیکی در شهر تهران ایجاد شد.

افشانی با بیان اینکه تهران به علت وجود گسل‌های فراوان در برابر زلزله آسیب‌پذیر است، افزود: با توجه به شرایط تهران در صورت وقوع زلزله و وجود گسل‌های عظیم در مجاورت ساختمان‌ها تهران به‌شدت در مقابله با زلزله آسیب‌پذیر است و اگر حادثه‌ای رخ دهد امکان تردد در بافت فرسوده دشوار خواهد بود.

شهردار با تاکید بر اینکه هر منطقه تهران در هنگام وقوع بحران باید دارای یک استان معین باشد، افزود: با مشخص شدن استان معین، محل اسکان مردم پس از وقوع حادثه مشخص می‌شود و وضعیت حمل و نقل و اسکان آنها روشن خواهد بود. همچنین می‌توانیم از پادگان‌های داخل شهر برای ورود بالگردها و امداد و نجات هوایی استفاده کنیم.

شهردار با اشاره به احتمال وقوع سیل در تهران ادامه داد: خشکسالی نباید ما را از احتمال وقوع سیل در تهران غافل کند. احتمال رخداد سیلاب وجود دارد و باید در این زمینه آمادگی داشته باشیم. به همین دلیل اخیرا در کمیسیون عمران مجلس جلسه‌ای تشکیل شد و توضیحات مفصلی در مورد کمبودهای تهران توسط نمایندگان ارایه شد. مقرر شد همه دستگاه‌ها میزان داشته‌های خود را تا جلسه بعدی ارایه دهند و بعد براساس آن کمبودها را مشخص کرده و پیگیر باشیم و از ظرفیت منابع عمومی دولت و شهرداری برای رفع این کمبودها استفاده کنیم.

شهردار در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران که 6 ماه پیش هم چنین مصوبه‌ای وجود داشت، افزود: این اقدامات در عرض 6 ماه و یک سال تمام نمی‌شود و باید با کار کارشناسی و در زمان مشخص اجرایی شود تا نتیجه مطلوب و صحیح از آن بگیریم.

افشانی همچنین در پاسخ به اینکه آیا قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در شهرداری تهران شامل حال وی می‌شود یا خیر، تصریح کرد: این قانون باید در شورای نگهبان به تصویب رسیده و ابلاغ شود البته من همواره یکی از طرفداران اساسی قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بوده‌ام و همه باید تابع آن بوده و از آن تبعیت کنند.باید نیروهای جوان و با تجربه جایگزین بازنشستگان شوند به همین دلیل ما در این خصوص پیشقدم بودیم. اینکه این قانون مشمول من می‌شود یا خیر؟ بستگی به استفساریه‌ای دارد که پس از ابلاغ و اجرا از مجلس خواهیم گرفت.

 شناسایی 48 مخاطره

احمد صادقی رییس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران نیز توضیحلتی درباره سوله‌های شهر تهران ارایه کرد و گفت: سوله‌های مدیریت بحران به صورت چند منظوره استفاده می‌شوند البته از سال 95 تا به امروز مقرر شد به صورت تک منظوره استفاده شوند و از سال 95 تا امروز سوله‌های مدیریت بحران از سازمان‌های مختلف گرفته شده است. برخی از آنها به ورزشگاه‌های مخصوص بانوان اختصاص دارد و لازم است برای ورزش بانوان مکان دیگری جایگزین شود و در حال حاضر 56 سوله مدیریت بحران در اختیار سازمان ورزش قرار دارد.

صادقی با اشاره به اینکه برنامه‌های مدیریت بحران به وزارتخانه‌های مخلتف ارسال شده‌ است، گفت: وزارتخانه‌هایی ازجمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و شهرداری تهران همه در این مساله مسوول هستند و برنامه‌ها به دستور رییس‌جمهور به دستگاه‌های ذی‌ربط ارسال شد.همانطور که آقای افشانی گفتند اجرای دستور رییس‌جمهور به صورت 6 ماهه امکان‌پذیر نیست. صادقی در پاسخ به این سوال که اورژانس و هلال احمر چه کمبودهایی دارند، گفت: این موارد در قالب یک سامانه در حال رصد شدن است و جمعیت هلال احمر براساس استانداردها موظف است برآورد احتمالی از میزان خسارت‌ها تهیه کنند.

رییس سازمان مدیریت بحران با تاکید بر اینکه برخی از کمبودها به علت کمبود منابع مالی طبیعتا وجود دارد، افزود: با این حال ما همه تلاش خود را در راستای بهبود شرایط انجام داده‌ایم. برای مثال با توجه به مصوبه شورای شهر تهران وضعیت آتش‌نشانی بهبود یافته است و تجهیزات گرانقیمتی طی یک سال گذشته به ناوگان آتشنشانی اضافه شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران افزود: مهم‌ترین چالش‌های مدیریت بحران شهر تهران به بحث‌های مدیریتی مربوط می‌شود. ما همواره اقداماتمان در سطح محلی بوده و از سطح ملی غافل شده‌ایم. مدیریت بحران در سطح شهر تهران به شهرداری محول می‌شود اما مابقی باید به نهادی در سطح ملی واگذار شود اما این مشکل کماکان باقی است. صادقی با توجه به اهمیت یکپارچگی و وحدت در مدیریت بحران افزود: امیدوار هستم بحث وحدت فرماندهی در حوزه مدیریت شهری هر چه زودتر به نتیجه برسد تا بتوانیم در سطح دستگاه‌های مختلف در این زمینه به هماهنگی برسیم.دیگر هیچ مدیریت بحرانی در اختیار صداوسیما قرار ندارد و فقط در اختیار سازمان ورزش شهرداری تهران است. مجموعه‌هایی همچون خندوانه نیز که سوله مدیریت بحران در اختیار داشتند سوله‌ها را تحویل گرفتند. با این حال باید تجهیز شوند.

صادقی با تاکید بر اینکه مدیریت بحران یکی از دغدغه‌های اساسی شورای شهر است، افزود: محلات شهر تهران براساس تحقیقی تعیین ریسک شده‌اند. ما اعتقاد داریم که میزان خطر در محلات مختلف متعدد بوده و نمی‌توانیم یک نسخه واحد برای همه بپیچیم این طرح به صورت پایلوت در 12 محله از 12 منطقه تهران صورت گرفته است و نقشه ریسک آنها براساس یک مدل علمی و براساس 38 شاخص تهیه شده‌اند.تا پایان 6 ماهه اول 354 محله دارای 354 نقشه ریسک متعلق به خود خواهد بود تا برای هر محله پاسخ مخصوص به خودش را داشته باشیم.

رییس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که تهران را به مخاطراتی تهدید می‌کند، افزود: سال گذشته مطالعات دانشگاهی در این خصوص صورت گرفت که این مطالعه با کمک قرارگاه ثارالله و یک مرکز مطالعاتی به انجام رسید. براساس این مطالعه تمام حوادث و رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی که در پنج سال گذشته در تهران رخ داده است شناسایی و تحلیل شد. در این لیست از سیل و زلزله گرفته تا پیدا شدن پوکه‌های انفجاری جنگ جهانی دوم هم وجود داشت. براساس این مطالعه 48 مخاطره در سطح تهران شناسایی شدند.

 

 

ارسال نظر