راز تحویل 8 روزه 5 فروند ATR

۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۰۰:۲۸:۰۵
کد خبر: ۱۲۷۰۶۹
راز تحویل 8 روزه 5 فروند ATR

گروه راه و شهرساری| زهره علامی|

5 فروند هواپیمای مدرن ATR روز گذشته از تولوز فرانسه به مقصد تهران پرواز کردند. این هواپیماها پس از سوختگیری در ارومیه، حدود ساعت 10 صبح یکشنبه در فرودگاه مهرآباد به زمین نشستند. با ورود این 5 فروند هواپیما تعداد هواپیماهای جدید ATR در ناوگان هوایی هما به 13 فروند رسید.

به گزارش «تعادل»، با وجود آغاز فاز اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مسوولان ارشد حوزه هوایی حاضر در مراسم استقبال از این هواپیماها، ابراز امیدواری کردند که دیگر هواپیماهای ATR هم به زودی وارد کشور ‌شوند و حتی مدیرعامل شرکت هما با قاطعیت اعلام کرد که این شرکت برنامه‌ای هم برای ورود هواپیماهای بلند برد به ناوگان خود دارد.

در مراسم ورود 5 فروند هواپیمای ATR به گام مثبت اروپا برای اجرای برجام، منزوی شدن آمریکا در دنیا و ... اشاره شد اما نکته مهمی که وزیر راه و شهرسازی به آن اشاره کرد، بحث چگونگی طراحی نقشه فعالیت این هواپیماهای جدید بود. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از مدیرعامل ایران‌ایر خواست که برنامه مسیرهای پروازی را براساس سوددهی تجاری و تخصیص اقتصادی تدوین کند و تخصیص سیاسی در این زمینه نقشی نداشته باشد، چون هما باید هزینه فاینانس هواپیماها را براساس برنامه پرداخت کند.

 گام مثبت اتحادیه اروپا

وزیر راه و شهرسازی در این مراسم، تحویل 5 فروند هواپیمای مسافربری جدید ATR را نشانه‌ای از تدبیر، گفت‌وگوی سازنده با جهان و اقدامی مثبت از سوی اتحادیه اروپا در ایفای تعهداتش برشمرد.

آخوندی یادآورشد: هزینه خرید این هواپیماها از محل فاینانس تامین شده و باید پول آنها بازگردانده شود، بر‌این اساس از مدیرعامل هواپیمایی جمهوری‌اسلامی (هما) می‌خواهیم تخصیص مسیرهای پروازی براساس برنامه اقتصادی و بازرگانی و ایفای تعهداتشان در قبال بانک‌ها باشد.

او اظهار کرد: در این شرایط سخت می‌توانیم با همفکری و همکاری با سایر قدرت‌های جهانی همچون چین، روسیه، اتحادیه اروپا و همچنین هند، ترکیه و کشورهای همسایه، ایران را از این شرایط سخت نجات دهیم.

وزیرراه وشهرسازی اضافه کرد: امروز دنیا با پدیده جدیدی همچون دونالد ترامپ با فرهنگ قماربازی مواجه است که هر روز جهان را با فضای جدیدی مواجه و عدم قطعیت بسیار شدیدی را بر جامعه تحمیل کرده است.

آخوندی ادامه داد: از همان ابتدا معتقد بودم که باید بدون اتلاف وقت، همراه با سایر کشورهای متعهد به برجام از برنامه جامع اقدام مشترک دفاع کنیم تا در بلاتکلیفی قرار نگیریم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: امروز ثابت شد که باید این کار را زودتر انجام می‌دادیم؛ همه آنهایی که فضا را بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام، گل‌آلود کرده و تنش ایجاد کردند باید پاسخگو باشند.

او بیان کرد: آنهایی که همراه و پشتیبان موسسه‌های اعتباری بودند و آن همه پول مردم را حیف و میل کردند، امروز در صف مدعیان دولتند و به ظاهر پشتیبان ملت شده‌اند، حال آنکه خودشان به وجود آورنده این وضعیت هستند.

ناگفته نماند که عباس آخوندی 23 دی ماه سال گذشته در یادداشتی با عنوان«مراقب باشیم برای مفسدان بهشت نسازیم» که در روزنامه اعتماد به چاپ رسید، به‌طور مبسوط به دلایل مشکلات ایجاد شده از‌سوی موسسات اعتباری پرداخت.

 اگر اتحادیه اروپا بخواهد!

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی هم در مراسم ورود 5 فروند هواپیمای ATR گفت: عملیات تحویل 3 فروند هواپیمای دیگرATRدر دست انجام است و پس از کسب مجوزهای لازم از شرکت سازنده اقدام می‌شود.

فرزانه شرفبافی افزود: هر چند 15 مرداد مهلت 90 روزه اداره خزانه‌داری آمریکا برای قطع تدریجی ارتباط شرکت‌های آمریکایی و اروپایی با ایران به پایان می‌رسد اما با وجود این شرایط و ابطال مجوز فروش هواپیمای ATR به ایران توانستیم با انجام مذاکره با مقام‌های ایتالیایی و فرانسوی مجوز تحویل هواپیماهای ساخته شده را بگیریم.

او افزود: اتحادیه اروپا با تحویل این هواپیماها نشان داد اگر بخواهد، می‌تواند از شرکت‌های اروپایی و سرمایه‌گذاران ایرانی حمایت کند.

شرفبافی اظهار کرد: اکنون در میانه راه هستیم و تداوم همکاری با شرکت ATR و ورود هواپیماهایی با برد بلند و متوسط در آینده نزدیک رقم خواهد خورد.

مدیرعامل هواپیمایی هما یادآورشد: تحویل این هواپیماها در فرصت بسیار کوتاه 8 روز کاری محقق شد و هم‌اکنون شاهد فرود آنها در فرودگاه مهرآباد بودیم.

مدیرعامل هما صنعت هوایی را از صنایع استراتژیکی دانست که ایران به دنبال آن است که در این عرصه متوقف نشود.

شرفبافی گفت: آنچه امروز اتفاق افتاد، شکست تصمیم‌گیری یک طرفه آمریکا بود.گفتنی است، مدل این هواپیماهای خریداری شده

ATR600-72 است که برای نخستین بار در سال 2010 میلادی وارد ناوگان هوایی جهان شد. این هواپیما منطبق با آخرین فناوری و جدیدترین سیستم‌های رفاهی و ایمنی در صنعت هواپیمایی جهان است.

 توسعه مناطق کوچک و دورافتاده

رییس سازمان هواپیمایی کشوری هم در این مراسم، توسعه صنعت حمل و نقل هوایی را یکی از وظایف اصلی این سازمان برشمرد که در سال‌های اخیر به دلایل متعدد اجرایی نشده بود.

علی عابدزاده گفت: این مشکل به یک توسعه ناهماهنگ در صنعت حمل و نقل هوایی منجر شد که سرمایه سوز بود.

به گفته این مقام مسوول، ورود هواپیماهای کوچک می‌تواند در توسعه مناطق دور افتاده کشور موثر باشد؛ امروز سیاست‌های این سازمان به گونه‌ای است که از همه سرمایه‌گذاران به بهترین شکل حمایت کرده و دریافت مجوزها را برای آنها تسهیل می‌کند. او تاکید کرد: هواپیمای ATR از بازاری پایدار و انحصاری در کشور برخوردار است و هما می‌تواند 100 مسیر پروازی برای این هواپیما تعریف کند که سودده باشد و رقیبی در میان سایر ایرلاین‌ها نداشته باشد.

 پرداخت نقدی هزینه خرید

درحالی که3 نفر از مسوولان صنعت هوایی کشور در مراسم ورود 5 فروند هواپیمای جدید ATR به ناوگان هوایی ایران ایر سخنرانی کردند، اما هیچ کدام درباره چگونگی خریداری و پرداخت هزینه خرید این هواپیماها حرفی به میان نیاوردند. البته روز شنبه اصغر فخریه کاشان، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده خرید هواپیماهای جدید درمصاحبه با ایلنا گفته بود: پول خرید ۵ فروند ATR را روز جمعه در یک روند کاملا بانکی پرداخت کردیم.

فخریه کاشان ادامه داد: عامل مهم دیگر که باعث شد این هواپیماها به ایران تحویل داده شود، زیرکی ایران در انعقاد قراردادها بود؛ بطوری که هیچ پولی بابت پیش‌پرداخت به این شرکت ارایه نشده بود تا زمانی که سفارشات تحویل داده شوند.

او افزود: بنابراین دست شرکت ATR بسته بود و برای جلوگیری از خسارت‌ها و تامین منافع خود مجبور به مذاکره با آمریکا شد تا استثنایی برای فروش این هواپیماها به ایران بگیرد.

این مسوول ارشد حوزه هوایی با بیان اینکه هیچ پولی از قبل برای تحویل این هواپیماها به شرکت ATR پرداخت نشده بود، گفت: برای نقل و انتقالات بانکی این هزینه‌ها از مسوولان بانک مرکزی، بانک پارسیان، آقای واعظی و مدیران ایران‌ایر و وزیر راه و شهرسازی باید تشکر کرد.

 

ارسال نظر