رشد صادرات کالا و خدمات از شرکت‌های بنیاد مستضعفان

۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۷۳۶

رییس بنیاد مستضعفان گفت: شرکت‌های بنیاد به ۳۲ کشور صادرات بالای یک میلیون یورو دارند و به صورت منظم در حال توسعه شرکت‌های خود بابت رشد‌ صادرات به کشورهای جدید هستیم.

به گزارش فارس، محمد سعیدی‌کیا در حاشیه مراسم دیدار با‌ سفرای جمهوری اسلامی ایران‌، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: چندی پیش مقام معظم رهبری در ملاقات با مدیران نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور توصیه کردند برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی ایران در خارج از کشور، آنها باید شناخت بیشتری از اقدامات انجام شده در داخل داشته باشند، در همین راستا جلسه‌یی برگزار‌ و در این باره با سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف، دیدار و گفت‌وگو شد.

سعیدی‌کیا اضافه کرد: بنیاد مستضعفان و دامنه فعالیت‌های این ارگان، در خارج از کشور کمتر شناخته شده است؛ در همین راستا این جلسه را برگزار کردیم تا از مجموعه توانمندی‌ها و امکانات موجود در سایر کشورها در حوزه سرمایه‌گذاری در خارج کشور ‌از اطلاعات سفرا استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: در سه سال گذشته برنامه صادرات توسط بنیاد به صورت جدی دنبال شد، در سال 95 نسبت به 94، میزان 45 درصد رشد صادرات داشتیم و در سال 96 نسبت به سال 95، میزان 48 درصد رشد داشتیم که امیدواریم این رشد ادامه یابد.

رییس بنیاد مستضعفان درباره ظرفیت‌های صادراتی بنیاد مستضعفان اظهار کرد: در زمینه‌هایی نظیر کشاورزی، فولاد، سیمان و دامداری توانمندی‌های بالایی داریم، ‌‌13 درصد سیمان تولیدی در کشور توسط بنیاد تولید می‌شود، ضمن آنکه در آینده نزدیک زنجیره کامل تولید فولاد را به تدریج تکمیل می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در زمینه گردشگری بنیاد امکانات فراوانی دارد همچنین در زمینه صنایع غذایی، عملیات توسعه در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم با سایر کشورها سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشیم تا صادرات ما ادامه‌دار و مستمر باشد.

سعیدی‌کیا اظهار داشت: در زمینه‌هایی نظیر نیروگاه، حفاری، روغن و روانکارها توانمندی بنیاد بسیار بالا است و این پروژه‌های تولیدی را در برخی کشورها آغاز کرده‌ایم.

رییس بنیاد مستضعفان افزود: در کشور عمان، پروژه تولید روانکارها را آغاز کرده‌ایم و کارخانه با مشارکت خودشان ثبت می‌کنیم، همچنین در زمینه فولاد در حال مذاکره با عمانی‌ها هستیم و در زمینه سیمان و حوزه چوب هم همکاری‌های مشترکی با عمان داریم. وی با بیان اینکه با کشورهای عراق و قطر مذاکره‌هایی برای همکاری‌های مشترک داریم، اضافه کرد: بنیاد حدود 50 شرکت صادرکننده دارد‌ و صادرات ما در حال حاضر حدود 750 میلیون دلار است که با ارزآوری از طریق گردشگری به بیش از 900 میلیون دلار در سال رسیده است و در حال نزدیک شدن به رقم یک میلیارد دلار درآمد صادراتی هستیم.

 موافقت ایران و بلاروس برای تهاتر کالا

در نشست سفرای جمهوری اسلامی ایران با مدیران بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، سفیر ایران در بلاروس از توافق مقامات این کشور با جمهوری اسلامی ایران برای تهاتر نفت با ماشین آلات سنگین صنعتی خبر داد.

مصطفی اویسی، سفیر ایران در بلاروس نیز با بیان اینکه این کشور تولید‌کننده قوی ماشین آلات صنعتی است، گفت: می‌توانیم نفت را با ماشین آلات سنگین تولید بلاروس تهاتر کنیم که توانسته‌ایم نظر موافق بلاروس‌ها را در این زمینه جلب کنیم.

وی تصریح کرد: بلاروس از ایران خشکبار، پسته و خرما می‌خرد اما طرف ایرانی اهتمامی مناسبی در این زمینه نداشته است که بنیاد می‌تواند به این حوزه ورود کند. به گزارش مهر، محمود حیدری، سفیر ایران در بوسنی و هرزگوین نیز با بیان اینکه متاسفانه پس از جنگ بوسنی نتوانسته‌ایم حضور اقتصادی داشته باشیم، گفت: حتی حضور سیاسی و فرهنگی مان نیز در بوسنی از بین رفته است و در مقابل رقبای ما مانند عربستان، مالزی و چند کشور اروپایی حضور قوی در بوسنی و هرزگوین دارند. این کشور در زمینه صنایع چوب و تولید قطعات خودرو جای سرمایه‌گذاری دارد و با توجه به اینکه تعرفه گمرکی بوسنی با اروپا صفر است می‌توانیم از این کشور به سایر کشورهای اروپایی صادرات داشته باشیم. ابوالفضل خزاعی ترشیزی، سفیر ایران در شیلی نیز این کشور را سومین تولید‌کننده مس دنیا دانست و گفت: ۳۸ درصد درآمد شیلی از صادرات مس است و یک شرکت ایرانی قرار است به زودی در زمینه استحصال مس از معادن این کشور صادرات خود را آغاز کند.

حجت‌الاسلام نوری شاهرودی، سفیر ایران در عمان هم با اشاره به فعالیت بنیاد مستضعفان در زمینه احداث کارخانه‌های فولاد و سیمان و اجرای پروژه‌های ساختمانی در عمان گفت: پیش نویس چند قرارداد جدید نیز از سوی مقامات عمان به سفارت ایران تحویل داده شد تا به مسوولان بنیاد داده شود.

وی به دیدار مدیران بنیاد مستضعفان با وزیر حمل و نقل عمان اشاره کرد و افزود: عمانی‌ها اخیرا مناقصه پروژه یک میلیارد دلاری ساخت آزاد راه را آغاز کرده‌اند و با توجه به سابقه خوب بنیاد مستضعفان در احداث ۸۰ کیلومتر تونل در آزادراه تهران – شمال، علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان در این پروژه عظیم آزادراهی عمان هستند.

در این نشست نیز ولی‌الله محمدی نصرآبادی، سفیر ایران در اندونزی با اشاره به وجود ۱۷ هزار جزیره و ۲۶۰ میلیون نفر جمعیت به همراه روابط خوب سیاسی ایران و اندونزی افزود: این کشور بازار خوبی برای کالاها و خدمات فنی مهندسی ایران است که بنیاد مستضعفان می‌تواند در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

رضا عامری، سفیر نمایندگی ایران در الجزایر نیز به قرارداد بنیاد مستضعفان مبنی بر راه‌اندازی کشت فراسرزمینی و ساخت کارخانه سیمان در الجزایر گفت: برای صادرات کالاهای ایرانی به شمال آفریقا لازم است خط کشتیرانی قوی مد نظر قرار گیرد.

 

 

ارسال نظر