آبرسانی اضطراری با مخزن‌های ضد زلزله

۱۳۹۷/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۵۷۹
آبرسانی اضطراری با مخزن‌های ضد زلزله

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

جلسه روز گذشته شورای شهر تهران از روزهای پرکار اعضای این شورا بود. سه بار وقت جلسه بعد از رای‌گیری تمدید شد و موضوعات مختلفی در آن مورد بررسی قرار گرفت که ماحصل آن 5 مصوبه بود. تصویب یک فوریت انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی در شهرداری، تصویب کلیات لایحه اخذ ورودیه و حق توقف خودرو در پارکینگ‌های میادین و بازارهای میوه و تره بار، تصویب کلیات طرح آبرسانی شهر تهران در هنگام زلزله و تصویب یک فوریت طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون در شهر تهران از مصوبات جلسه روز گذشته شورای شهر بود. همچنین اعضای شورای شهر تهران در خصوص باغ نبودن زمینی در نزدیکی حریم شهر رای‌گیری کردند که قرار شد پرونده این زمین به وزارت جهاد کشاورزی ارسال شود.

به گزارش «تعادل»، در ابتدای جلسه، محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران از برخورد توهین‌آمیز معاون حمل و نقل شهرداری به یکی از اعضای این شورا انتقاد کرد و در این باره به معاون شهردار تذکر داد و گفت: لازم می‌دانم به آقای پورسیدآقایی بابت پاسخ توام با تمسخر و توهین به عضو شورای اسلامی شهر تهران تذکر بدهم. اگرچه روز (شنبه) ایشان به شورا آمدند و عذرخواهی کردند، اما باید این موضوع به صورت ویژه رسیدگی شود تا این رفتار توسط دیگران تکرار نشود.

 تصویب طرح آبرسانی اضطراری

بررسی طرح آبرسانی اضطراری در هنگام زلزله از موضوعاتی بود که در شورای شهر بررسی شد و زمان زیادی از وقت شورا به این موضوع اختصاص یافت. زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهر شورا در جریان بررسی این طرح گفت: اجرای طرح آبرسانی اضطراری برای حفظ حیات شهروندان و محافظت شهر از طریق تامین نیازهای فوری آب در بخش شرب، خاموش کردن آتش و اورژانس با رویکرد محله محور ضرورت دارد. به گفته صدراعظم نوری با توجه به قوانین در حوزه وظایف و تکالیف دستگاه‌های اجرایی برای آمادگی و مقابله با حوادث غیرمترقبه در تهران و ماده 80 برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران، شهرداری مکلف شده است با مشارکت سایر دستگاه‌های ذیربط و با محوریت شرکت آب و فاضلاب استان تهران نسبت به همکاری در اجرای طرح آبرسانی اضطراری اقدام کند. تامین آب اضطراری پایه برای شرب، خاموش کردن آتش‌سوزی پس از حوادث و نیز آب مورد نیاز مراکز خدمات‌رسان اضطراری پس از زلزله و بحران از جمله اهداف این طرح است. وی تاکید کرد: در این طرح شرکت آب و فاضلاب استان تهران مکلف است برای تامین آب پایه شرب شهروندان در شرایط اضطراری مطالعات مهندسی طرح یکپارچه آبرسانی اضطراری شرب برای زلزله، شرایط اضطراری شهر تهران را به صورت محله محور که از طریق مراجع ذیصلاح به تصویب رسیده است، مبنای عمل قرار دهد. مطالعات لازم در خصوص مشارکت‌های اجتماعی به ویژه ساز و کار و نحوه توزیع آب در شرایط اضطراری از سوی آب و فاضلاب با همکاری کارگروه تخصصی تشکل‌های مردم نهاد شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران ظرف یک سال تهیه و عملیاتی خواهد شد.

وی یادآور شد: در این طرح تاکید شده شهرداری تهران مکلف است نسبت به در اختیار قرار دادن فضاهای مورد نیاز اجرای طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران در مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها، فضای سبز، پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران، ایستگاه‌های آتش نشانی، اماکن اسکان اضطراری و تخلیه امن، مجموعه‌های ورزشی و سایر ظرفیت‌های در اختیار شهرداری اقدام کند.

 تونل‌های مقاوم در برابر زلزله 8 ریشتری

در ادامه محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز در این باره چنین توضیح داد: در پنج سال آینده کل آب استان تهران از طریق تونل‌های مخصوص منتقل می‌شود. این تونل‌ها در مقابل زلزله 8 ریشتری مقاوم هستند و در صورت بروز زلزله برای ورود آب به شهر تهران مشکلی وجود نخواهد داشت. در صورت بروز زلزله مشکل آبرسانی به شهر تهران وجود دارد که برای رفع آن در 374 نقطه شهر لوله‌هایی به قطر سه متر و ظرفیت 100 تا 300 متر مکعب قرار داده می‌شود تا بعد از زلزله بتوانیم به مدت سه روز آب شرب شهروندان را تامین کنیم. هر یک از این مخزن‌ها به 800 تا یک میلیارد تومان هزینه دارد. در پی اجرای این طرح مبلغ یک هزار تومان به قبض آب شهروندان اضافه می‌شود که ماهانه 4 میلیارد تومان برای آب و فاضلاب درآمد ایجاد خواهد شد. بهاره آروین عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در مخالفت با اجرای این طرح گفت: افزودن مبلغ یک هزار تومان به قبض مشترکان غیرمعقول است. سید محمود میرلوحی عضو دیگر شورای شهر تهران هم گفت: در موضوع آبرسانی اضطراری، خانواده‌های محروم و غیرمحروم ملاک نیست. ضمن اینکه با افزودن یک هزار تومان به قبض ممکن است موجب کاهش مصرف آب هم شد. افشین حبیب‌زاده دیگر عضو شورا در این باره گفت: چندی پیش که برای بازدید به ستاد مدیریت بحران رفته بودم مدیران بحران شهرداری گفتند در صورت بروز زلزله راه امنی برای کمک‌رسانی وجود نخواهد داشت. از نگاه مدیران بحران زمان لازم برای آبرسانی در شرایط بحران اهمیت بسیار دارد.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران گفت: برای انجام این کار مهم باید منابع مالی تامین شود، در غیر این‌صورت نمی‌توان انتظاری داشت. برای اینکه هزینه طرح آبرسانی اضطراری تامین شود و مدیران آبفا بتوانند اعتبار آن را تامین کنند باید رقمی روی قبض آب اضافه شود. این تنها مسیری است که می‌توانیم برای ایجاد مخازن و آبرسانی اضطراری پیش برویم. در نهایت اعضای شورای شهر با پیشنهاد افزایش هزار تومانی در قبوض موافقت نکردند، اما کلیات طرح «آبرسانی اضطراری شهر تهران برای زلزله» را با 10 رای موافق تصویب کردند.

 انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی

در نشست دیروز همچنین یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به انتشار اطلاعات شهرسازی روی میز بررسی شورای شهر قرار گرفت و بهاره آروین به عنوان پیشنهاد‌دهنده این طرح گفت: بر اساس این طرح پیشنهاد شده است که اطلاعات شهرسازی از ابتدای سال 97 روی سامانه قرار گیرد تا از این طریق نظارت همگانی مردم افزایش یابد. یکی از راه‌های افزایش شفافیت، انتشار عمومی اطلاعات در یک بازه زمانی مشخص و در یک دوره مسوولیتی است، بنابراین هر روزی که از انتشار اطلاعات دورتر می‌شویم، نظارت نیز کاهش می‌یابد و امکان بروز تخلفات بیشتر می‌شود. وی با اشاره به اینکه در حوزه شهرسازی شاهد تصمیمات سلیقه‌یی و خلاف قانون هستیم، گفت: تخلفات خرد اما گسترده در حوزه شهرسازی تهران ایجاد شده و هدف اصلی انتشار عمومی اطلاعات نیز نظارت همگانی است. در نهایت یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی از ابتدای سال 97 با رأی تمامی اعضای شورای شهر به تصویب رسید. موضوع دیگری که در دستور جلسه شورای شهر قرار گرفت، لایحه اخذ ورودیه و حق توقف خودرو در پارکینگ‌های میادین و بازارهای میوه و تره بار بود که اعضای شورای اسلامی شهر تهران کلیات لایحه اخذ ورودیه و حق توقف ساعتی از وسایل نقلیه وارده به پارکینگ‌های میادین و بازارهای میوه و تره بار را با 12 رای موافق به تصویب رساندند.

 مافیای وانتی ها

دستور جلسه بعدی بررسی یک فوریت طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون در شهر تهران بود. حجت نظری در جریان بررسی یک فوریت طرح ساماندهی مشاغل سیار شهر تهران، گفت: مافیایی بین وانت‌هایی که در سطح شهر تهران اقدام به خرید و فروش اجناس مختلف می‌کنند شکل گرفته و خرید و فروش میان این مافیا انجام می‌شود. برخی از این وانت‌ها حتی موتور خودرو برای حرکت ندارند و تنها بار به آنها منتقل می‌شود و به نوعی به یک مغازه برای سد معبر تبدیل شده‌اند. از این رو، باید به‌طور جد با این مافیا برخورد شود.

وی ادامه داد: در این طرح پیشنهاد دادیم با استفاده از تجربه کشورهای دیگر و ایجاد حیات شبانه در جهت حل پدیده دستفروشی و رفع سد معبر اقدام کنیم و اگر به شکلی این موضوع موجب چالش در منظر شهری می‌شود آن را به شب منتقل کنیم تا علاوه بر حل چالش‌های منظر شهری آن، این افراد بتوانند اشتغال نیز داشته باشند. بی‌تردید نمی‌توان پدیده دستفروشی را ناپدید کنیم بنابراین باید برای آن برنامه‌ریزی دقیقی با بهره‌گیری از تجربه سایر کشورها انجام دهیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برخوردهای برخی از عوامل شهرداری با دستفروشان گفت: ممکن است همکاران ما در شهرداری برخورد نامناسب یا تندی با دستفروشان داشته باشند که حاصل آن ایجاد برخی مشکلات برای مدیریت شهری است. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ون‌هایی که به عرضه اغذیه، گل و... اقدام می‌کنند افزود: صاحبان این ون‌ها به شهرداری تهران مراجعه می‌کنند تا نسبت به دریافت مجوز برای عرضه این محصولات اقدام کنند اما در نهایت مستاصل می‌مانند و اعلام می‌کنند که نمی‌دانند چگونه برای اخذ مجوز باید اقدام کنند. مواردی وجود دارد که فردی با سوءاستفاده به مالکان این ون‌ها اعلام می‌کند که برای دریافت نامه‌یی از شهردار منطقه برای ادامه فعالیت آنها می‌تواند تسهیل این کار را انجام دهد و در مقابل یک میلیون تومان دریافت کند. از این رو، باید این موضوع ساماندهی شود. بی‌تردید باید دستفروشی در شب با ساماندهی همراه باشد تا به اقتصاد شهری نیز کمک کند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود که این طرح با ارتباطی که به سه کمیسیون حمل و نقل، فرهنگی و اجتماعی و سلامت دارد ارجاع شود تا به صورت مشترک بتوان پیشنهادات سازندگی این کمیسیون‌ها را نیز دریافت کرد. افشین حبیب‌زاده نیز در این باره گفت: بررسی فوریت این طرح دو وجه دارد. نخست آنکه در برخی از مناطق شهر تهران از جمله خیابانی در منطقه 15 با وضعیت بد دستفروشی مواجه هستیم که موجب نارضایتی و گله‌مندی مردم شده است و به نوعی می‌توان از آن به عنوان سد معبر یاد کرد. مصر هستم که ساماندهی وضعیت دستفروشان در سطح شهر تهران هر چه زودتر محقق شود. به شخصه با پدیده دستفروشی مخالف نیستم اما باید نسبت به ساماندهی وضعیت دستفروشان اقدام کنیم. شهرداری تهران در فواصل مختلف زمانی نسبت به این ساماندهی ورود پیدا کرده که در برخی موارد موفق و در برخی موارد ناموفق بوده است. در جریان بررسی این طرح حسن رسولی به عنوان مخالف و میرلوحی به عنوان موافق صحبت کردند و نهایتا اعضای شورا از میان 18 نفر حاضر در جلسه با 15 رأی موافق و سه رأی مخالف یک فوریت این طرح را به تصویب رساندند.

 

ارسال نظر