هزینه و درآمد شهرداری در نقطه سر‌به‌سری

۱۳۹۷/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۴۴۱
هزینه و درآمد شهرداری در نقطه سر‌به‌سری

گروه راه و شهرسازی|

محمدعلی افشانی شهردار تهران دیروز بعد از گذشت حدود 4 ماه از آغاز فعالیت خود در ساختمان خیابان بهشت، نخستین نشست خبری خود را برگزار کرد. در این نشست مباحث و موضوعات متعددی مطرح شد. مبارزه بافساد سازمان یافته در شهرداری، ، آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی، حاشیه نشینی، تحقیق و تفحص از شهرداری، رونمایی از طرح درختکاری تهران، وضعیت درآمدها و بدهی‌های شهرداری، مصوبه برج باغ‌ها و توضیح درباره نفوذ شخصی به شهرداری از جمله محورهای مباحث مطرح شده در این نشست خبری بود. همچنین دراین نشست شهردار تهران خبر داد که از امروز قانون منع به کارگیری بازنشستگان در شهرداری شروع می‌شود تا شهرداری پیشتاز اجرای این قانون باشد.

بدون شک یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که پیش روی شهردار تهران قرار دارد، فساد سازمان یافته در شهرداری است. میزان فساد در زمان مدیریت اسبق شهرداری به اوج خود رسیده بود به همین دلیل محمدعلی نجفی بعد از تصدی شهرداری تهران، دو بخشنامه ضد فساد صادر کرد که بر اساس آن صدور هولوگرام برای مدتی متوقف شد و نیز در بخشنامه دوم فعالیت شوراهای معماری مناطق که نقش گسترده‌یی در تخلفات داشتند محدود شد. اخیرا نیز اظهاراتی مطرح می‌شود که شهرداری‌ها جزو فاسد‌ترین سازمان‌های کشور محسوب می‌شوند و میزان فساد در شهرداری افزایش یافته است. محمد علی افشانی روز گذشته در نشست خبری خود درباره مبارزه با فساد در شهرداری صحبت کرد و افزایش فساد در این نهاد را غیر واقعی خواند. افشانی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش شاخص‌های فساد در شهرداری تهران طی چند ماه اخیر، گفت: نظر شما را قبول ندارم. کدام نظرسنجی در این چند روزه انجام شده و ثابت می‌کند که رشوه و فساد در شهرداری زیاد شده است. باید برای هر صحبتی مبنای علمی داشته باشیم و در این دوره مهم‌ترین اولویت من مبارزه با فساد است، زیرا معتقدم جامعه‌یی که در آن فساد وجود داشته باشد، روی توسعه را نمی‌بینند. در این مدت در برخی کانال‌ها صحبت‌هایی از فساد شده است اما برخی تعمدا دروغی می‌سازند و بعد روی آن مانور می‌دهند و دیده‌اید که من در این مدت به این خبرها که عمدتا غیرواقعی هستند واکنش نشان داده‌ام؛ چرا که وقت من متعلق به مردم است و باید برای آنها کار کنم.

شهردار درباره بررسی پرونده‌های فساد گذشته و برخی پرونده‌های فساد مطرح شده در فضای مجازی و همچنین پیگیری نامه‌های شهردار قبلی که بر اساس سند تحویل و تحول به مراجع قضایی ارسال شده است، گفت: راجع به فساد در دوران گذشته باید بگویم هر کسی هر فسادی انجام داده باشد قطعا تحقیق می‌شود و اینگونه نیست که برخی می‌گویند فسادهای گذشته دیده نمی‌شود اما باید مستنداتی وجود داشته باشد که این مستندات به مراجع قضایی و مربوطه داده شده و حتی متهم نیز دفاعیات خود را داشته باشد تا در نهایت حکمی صادر و ابلاغ شود. معتقدم باید در شهرداری ابرسیستمی برای کاهش فساد حاکم شود، نمی‌شود در عرض چند ماه در دستگاه عریض و طویلی همچون شهرداری تهران فساد را کاهش داد؛ اما این دوره، دوره مبارزه با فساد است و قطعا از هیچ تخلفی چشم پوشی نمی‌کنیم.

 مخالف تحقیق و تفحص نیستم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی اعلام کرده‌اند که شما مخالف تحقیق و تفحص از شهرداری هستید و از این موضوع واهمه دارید، گفت: من هیچ مخالفتی در این خصوص نداشته و ندارم بلکه بسیار هم استقبال می‌کنم که حتی هر سه ماه یک‌بار و با جدیت این اتفاق بیفتد و من این موضوع را پیگیری می‌کنم؛ چرا که مبنای من حاکمیت قانون است ولی بهتر است کسانی که این صحبت‌ها را می‌کنند حداقل با من تماس گرفته و بعد صحبت کنند.

 روی حفظ باغ‌ها حساسیت ویژه‌ای دارم

یکی دیگر از تصمیم‌های اشتباهی که مشکلات فراوانی برای شهر تهران فراهم آورد مصوبه برج باغ‌ها بود که در سال 82 و در شورای دوم به تصویب رسید. اجرای این مصوبه باعث نابودی بیش از 400 هکتار از درختان شهر تهران شد و تهران ریه‌های تنفسی خود را از دست داد. با روی کار آمدن شورای شهر پنجم بالاخره این مصوبه لغو شد و قرار است بعد از انجام اصلاحاتی روی آن مجددا در صحن شورا مورد رای‌گیری قرار گیرد. افشانی نیز به این موضوع اشاره کرد و با بیان اینکه روی حفظ باغات حساسیت ویژه‌یی دارم، گفت: در شورای معاونان اعلام کردم در دوره مدیریت من حتی یک باغ تغییر کاربری داده نخواهد شد. علاوه بر این مصوبه برج باغ‌ها نیز به‌طور کامل اجرا خواهد می‌شود. دو جلسه با روسای بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در مورد باغات شهر داشتند که مقرر شد باغاتی که در اختیار آنهاست، یا در اختیار ما گذاشته شود یا تحت اختیار خودشان از آنها نگهداری شود. همچنین تعدادی از این باغ‌ها برای استفاده عمومی به صورت پارک مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

 طرح جدید برای درختکاری پایتخت

افشانی در ادامه از طرح جدید درختکاری در پایتخت رونمایی کرد و گفت: برای حفظ پهنه‌های شمال تهران طرحی را در حال اجرا داریم که تاکنون در مورد آن صحبت نکرده‌ام اما مهم‌ترین طرح من محسوب می‌شود و اکنون 1000 نفر روی آن کار می‌کنند. وی در تشریح طرح خود افزود: در خط شمالی شهر از شرق تا غرب شروع به درختکاری کرده‌ایم و قرار است درختکاری آن هم به روش آبیاری قطره‌یی انجام گیرد. اکنون کار را شروع کرده‌ایم تا در انتهای پاییز کل مسیر درختکاری شود.

 درآمد ماهانه شهرداری؛ 650 میلیارد تومان

شهردار در ادامه آماری از در آمدها و هزینه‌های شهرداری ارائه کرد و گفت: در حال حاضر درآمد شهرداری تهران در ماه حدود 650 میلیارد تومان است که دقیقا همه آن صرف پرداخت حقوق و نگهداشت شهر می‌شود. در حقیقت درآمد و هزینه‌های شهرداری تهران سر به سر شده است.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره درآمدهای پایدار هم توضیح داد و گفت: وضعیت درآمدی در این دوره ممکن است کم باشد اما برای رسیدن به درآمد هر کاری نمی‌کنیم و برای تامین درآمدهای پایدار برنامه داریم. همچنین پیگیر تصویب لایحه مدیریت شهری که سهم شهرداری‌ها از محل ارزش افزوده را افزایش می‌دهد هستیم تا مجبور به شهر فروشی نشویم. افشانی در ادامه درباره بدهی شهرداری نیز تصریح کرد: با توجه به حجم بدهی شهرداری به بانک‌ها و پیمانکاران باید منابعی ایجاد شود و برای حل این مشکل با تمام کسانی که با پروژه‌های عمرانی مرتبط هستند و همچنین با 9 نفر از مدیران عامل بانک‌ها جلسه گذاشته‌ایم تا در مورد تعیین تکلیف بدهی‌ها به نتیجه برسیم و قطعا در آینده این وضع بهتر می‌شود.

وی افزود: بدهی شهرداری به مالکان و پیمانکاران حدود 30 هزار میلیارد تومان است و بعضی پیمانکاران طرف قرارداد یا کاهش نیرو دادند یا کار را متوقف کردند و حالا در این جلسه فرصت شش ماهه‌یی به شهرداری تهران داده شد تا بتواند خود را به منابع جدید تجهیز کند و از همان روز بعد از جلسه نیز قرارگاه خاتم‌الانبیاء کار را شروع کرد.

وی درباره جزییات تفاهم‌نامه قرارگاه خاتم الانبیاء گفت: در جلسه‌یی که با آقای عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا داشتم، قرار شد ایشان ۶ ماه به شهرداری مهلت دهند تا بتوانیم منابع درآمدی جدیدی ایجاد کنیم. میزان بدهی شهرداری زیاد است و بیش از 50 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که حدود 23 هزار میلیارد تومان آن بدهی بانکی است که متاسفانه سود معوقات نیز هر ماه به آن اضافه می‌شود.

 مدیریت بحران و ساماندهی آن

ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی از دیگر موضوعاتی بود که شهردار به آن پرداخت و گفت: امروز بخش قابل ملاحظه‌یی از شهر با کوچک‌ترین تکانی فرو خواهد ریخت؛ بنابراین یکی از برنامه‌های ما مدیریت بحران و ساماندهی آن است. باید برای حوادث آمادگی داشته باشیم و مقاوم‌سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده را در دستور کار خود قرار دهیم. به‌طوری که شناسنامه فنی برای ساختمان‌های با اهمیت در مرحله اول و پس از آن برای همه ساختمان‌ها تهیه شود تا اطلاع کاملی از آنها داشته باشیم و هنگام بحران بتوانیم از آنها استفاده کنیم. افشانی در مورد انتصابات در شهرداری تهران نیز با بیان اینکه هیچ فشاری بر من در خصوص انتصاب یا جابه‌جایی افراد جواب نمی‌دهد، گفت: من برای انتصابم سه شاخص تجربه مرتبط، دانش و توان اجرای برنامه‌ها را در نظر گرفتم و تمام انتصاباتم بر این اساس خواهد بود و حتی به معاونت منابع انسانی دستور داده‌ام رزومه تمام انتصابات فعلی و قبلی را در سایت بارگذاری کند تا مردم خودشان ببینند که سابقه مدیران فعلی و قبلی چگونه بوده است.

 حاشیه نشینی در اولویت‌ دولت و شهرداری

شهردار تهران با بیان اینکه حاشیه نشینی به شکلی است که هر چه برنامه‌ریزی کنیم عده‌یی می‌آیند و دوباره جایگزین می‌شوند، اظهار کرد: بر همین اساس موضوع حاشیه نشینی جزو اولویت‌های دولت و شهرداری قرار گرفته، تقسیم وظیفه در این حوزه بین دستگاه‌های مربوطه انجام شده و اگر فردی از استانی آمد و امکان زندگی در تهران نداشت باید به کمیته امداد همان استان خود معرفی و از ورود این افراد به تهران جلوگیری شود. موضوع حاشیه نشینی گستردگی زیادی دارد و حداقل باید در یک دوره 10ساله با هماهنگی تمامی دستگاه‌های ذیربط نسبت به حل آن اقدام کرد.

وی با بیان اینکه پروژه‌ها را اولویت‌بندی کرده‌ایم، گفت: قول می‌دهیم هر فصل افتتاح پروژه عمرانی داشته باشیم. البته با توجه به محدودیت منابع ممکن است در ابتدا این روند کند باشد اما امیدواریم تا سال آینده این موقع حدود 50 کیلومتر مترو احداث شود.

 نفوذ در دفتر شهرداری

شهردار تهران در خصوص فردی که به اتهام نفوذ به دفتر شهردار تهران دستگیر شده بود، گفت: نهادی که این فرد را دستگیر کرده بود اعلام کرد که این فرد در زمان شهردار قبل ارتباطاتی داشته اما این فرد از درجه سرداری نیز پایین‌تر نمی‌آمده و در جاهای مختلف خود را با عنوان‌های مختلف سرداری معرفی می‌کرده است.

وی ادامه داد: این فرد تماسی با من گرفت و اعلام کرد که سردار محمودی به عنوان محافظ، پیش شما می‌آید و فرد بسیار با انگیزه و خوبی است که من اعلام کردم محافظان من توسط نیروی انتظامی فرستاده شدند و محافظ دیگری نمی‌خواهم. در دیداری با فرمانده نیروی انتظامی تهران و جمعی از معاونین این فرد را مشاهده کردند که خود را سردار سیف‌اللهی معرفی کرد. پس از این دیدار، چند روز بعد این فرد با من تماس گرفت و دوباره سفارش فردی را کرد. من در همین موقع به سردار سیف‌اللهی اصلی زنگ زدم و از وی پرسیدم که آیا در مدت اخیر به من زنگ زده و احوال من را پرسیده که اعلام کردند پس از تصدی من در شهرداری تهران با من تماسی نداشته است و کنجکاو شدند که علت سوال من چیست؟ که توضیح دادم فردی اخیرا با نام سردار سیف‌اللهی زیاد احوال من را می‌پرسد در همین جا مطمئن شدم که این فرد قصد سوءاستفاده دارد. لذا با حراست صحبت کردم که با اطلاعات مکاتبه شد تا این فرد بازداشت شود.

وی ادامه داد: پس از این موضوع بار دیگر این فرد به من زنگ زد که من اعتراض کردم که چرا هنوز دستگیر نشده که مشخص شد این فرد کیس نهاد نظارتی دیگری بوده و فردای اعتراض من بازداشت شده است. در هر صورت این فرد بدون اینکه سوءاستفاده‌یی کرده باشد و یک‌بار به جز همان دیدار فرماندهی نیروی انتظامی تهران و معاونینش هیچ‌وقت به دفتر من نیامده بود. من باعث دستگیری وی شدم البته این ممکن است برای من هزینه داشته باشد چرا که این فرد پس از آزادی بیکار نخواهد نشست اما من باعث دستگیری و بازداشت وی شدم. افشانی درباره وجود روابط فامیلی در مجموعه شهرداری تهران نیز گفت: حتی یک مورد از آشنایان و فامیلم را در طول دوران خدمتم به کار نگرفته‌ام و همین موضوع یکی از مشکلات من با فامیلم است. اگر چنین روابطی در شهرداری تهران وجود داشته باشد بررسی خواهم کرد. اگر فردی دارای صلاحیت بود از نظر من برای ادامه فعالیت وی منعی وجود ندارد اما اگر به صرف روابط و آشنایی بر صندلی نشسته باشد کنار گذاشته خواهد شد. وی در خصوص استفاده از منابع دولتی به عنوان کمک به مجموعه شهرداری تهران تصریح کرد: با توجه به ارتباطات خوبی که با دولت دارم امیدوارم از منابع دولتی کمک خوبی بگیرم. در تبصره ماده 5 بودجه انتشار اوراق مالی وجود دارد که سال گذشته از حدود 5000 میلیارد تومان که 50 درصد آن به قطار شهری اختصاص پیدا می‌کرد. توانستیم حدود 4000 میلیارد تومان به قطار شهری بدهیم که از این میزان 2000 میلیارد تومان به شهرداری تهران اختصاص پیدا کرد. امیدواریم با رفع موانع این 2000 میلیارد تومان اوراق را بتوانیم منتشر کنیم. پیش بینی می‌کنیم 1500 میلیارد تومان اجازه انتشار اوراق نیز پس از این 2000 میلیارد تومان، بگیریم.

 وضعیت بانک شهر بحرانی نیست

شهردار تهران با بیان اینکه وضعیت بانک شهر بحرانی نیست و با توجه به ساختار و امکاناتش می‌تواند در آینده وضعیت بهتری داشته باشد، ادامه داد: خواهید دید که همین بانک در آینده چقدر به کلان‌شهرها کمک می‌کند. افشانی با بیان اینکه هوشمندسازی یکی از برنامه‌های جدی من است که آن را دنبال می‌کنیم، گفت: این برنامه هوشمندسازی شهر که در زیرمجموعه آن هوشمندسازی آبیاری فضای سبز نیز قرار دارد در مدت معقول پیگیری و به سرانجام می‌رسد.

شهردار تهران در خصوص خرید و فروش پست در شهرداری تهران نیز گفت: نمی‌گویم به هیچ عنوان چنین چیزی وجود ندارد. باید این موضوع بررسی شود؛ اما خرید و فروش پست اگر یک مورد به من گزارش داده شود مشاهده خواهید کرد که من بدترین نوع ممکن برخورد را انجام خواهم داد. بی‌تردید کثیف‌ترین نوع کاری است که از یک مدیر سر می‌زند.

 

 

ارسال نظر