انتقال تکنولوژی با سرمایه‌گذاری سوئدی‌ها در بندر چابهار

۱۳۹۷/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۴۱۹

چهار قرارداد سرمایه‌گذاری و یادداشت تفاهم احداث مینی پالایشگاه در بندر اقیانوسی چابهار به ارزش بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به امضا رسید.

این قراردادها شامل قرارداد جمع‌آوری مواد زائد کشتی‌ها به روش BOT (ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) قرارداد احداث مخازن نگهداریLPG (گاز مایع) به روش BOT، قرارداد احداث مخازن فرآورده‌های نفتی به روش BOT، قرارداد احداث انبار چندمنظوره به روشBOT و تفاهمنامه احداث مینی پالایشگاه به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار هستند.

به گزارش فارس، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم امضای این قراردادها با اشاره به سرمایه‌گذاری سوئدی‌ها در بندر چابهار برای جمع‌آوری آلودگی‌های نفتی، گفت: بر اساس بسته سرمایه‌گذاری سوئدی‌ها، فناوری روز اتحادیه اروپا برای جمع‌آوری آلودگی‌های نفتی وارد کشور می‌شود.

محمد راستاد تصریح کرد: در تفاهمنامه تسهیلات دریافت مواد زائد نفتی که با سوئدی‌ها امضا شد قرار است در قالب یک پکیج کامل سرمایه‌گذاری در این زمینه از سوی طرف سوئدی ارائه شود.

او ادامه داد: سرمایه‌گذاری در بندر چابهار با هدف تبدیل این بندر به یک بندر نسل سوم است که در آن صرفا عملیات تخلیه و بارگیری کالا انجام نخواهد شد، بلکه شاهد فعالیت‌های تولیدی ارزش افزوده، ایجاد زیرساخت‌های لجستیک، توزیع کالا در پسکرانه و... خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش بندر چابهار در توسعه ترانزیت محور شرق، گفت: این بندر و زیرساخت‌های آن منجر به افزایش ترانزیت می‌شود؛ در این راستا همزمان با بهره‌برداری از فاز اول توسعه بندر چاربهار محموله‌های ترانزیتی گندم هند به خوبی به افغانستان ترانزیت شد.

راستاد با بیان اینکه ترافیک بندر چابهار افزایش جهشی داشته است، افزود: امسال فعالیت‌های بندر چابهار 27 درصد رشد داشته و تخلیه و بارگیری کانتینر هم 77 درصد افزایش یافته که در هیچ بندری این رشد را نداشته‌ایم.

او همچنین در رابطه با پیش بینی درآمدهای سازمان بنادر و دریانوردی، اظهار کرد: پیش بینی کرده‌ایم امسال 2600 میلیارد تومان درآمد داشته باشیم که این هدفگذاری در سال جاری محقق می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: باتوجه به افزایش نرخ ارز، درآمدهای سازمان بنادر افزایش یافته اما به دلیل تحریم‌ها ریزش خطوط کشتیرانی به کشور را داشتیم که باعث کاهش حجم فعالیت‌های بندری شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین افزود: هندی‌ها به‌زودی با سرمایه‌گذاری 85 میلیون دلاری به‌طور رسمی فعالیت خود را در بندر چابهار آغاز می‌کنند.

او با بیان اینکه هم‌اکنون بندر چابهار پاسخگوی حجم حمل و نقل و ترانزیت کالا نیست، گفت: بندر شهید بهشتی پس از تکمیل سه فاز بعدی به ظرفیت تخلیه و بارگیری 77 میلیون تن خواهد رسید.

راستاد بر روان‌سازی ترافیک و حمل و نقل آسان و تردد کامیون‌ها تاکید کرد و افزود: مهم‌ترین نیاز بندر تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن چابهار - زاهدان است.

 رشد چابهار متناسب با توسعه بندر

مرتضی باقری، مشاور وزیر راه و شهرسازی هم که در این مراسم حضور داشت، گفت: رشد و توسعه چابهار باید متناسب با توسعه بندر باشد و دسترسی به بندر باید آسان شود.

به گزارش ایسنا، باقری در بازدید از محل ساخت فرودگاه چابهار افزود: ساخت فرودگاه بین‌المللی و توسعه حمل و نقل هوایی از ضرورت‌های لازم برای توسعه سواحل مکران به ویژه شهرستان راهبردی چابهار است.

او بیان کرد: برای ساخت این فرودگاه باید موانع و مشکلات پیش رو بررسی و حل شود زیرا جاده‌های فعلی جوابگوی جابه‌جایی حجم کالاهای ورودی به بندر نیست. دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی بر ساخت راه‌های دسترسی به بندر چابهار تاکید و تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار - زاهدان - سرخس را خواستار شد. باقری گفت: حاشیه‌نشینی یکی از مشکلات مهم در چابهار است و نباید مردم بدون امکانات در چنین مناطقی سکونت داشته باشند.

او بیان کرد: راه‌آهن چابهار - زاهدان با خشکسالی مالی مواجه است و باید برای تکمیل آن چاره‌اندیشی شود تا بتوان حمل و نقل و ترانزیت را رونق داد.

 موفقیت چابهار در گرو اتصال به ریل

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به اهمیت امضای این 4 قرارداد، گفت: اتصال ریل به بندر شهید بهشتی چابهار باید در اولویت فعالیت‌ها باشد و تا ریل به بندر چابهار متصل نشود، این بندر در اهداف خود موفق نخواهد بود.

بهروز آقایی اظهار کرد: این قراردادها گامی برای توسعه پس‌کرانه بندر شهید بهشتی چابهار و حرکت این بندر به سمت بنادر هوشمند و نسل سوم است.

او اضافه کرد: بندر شهید بهشتی چابهار از ظرفیت ۲. ۵ میلیون تن به ۸. ۵ میلیون تن ظرفیت ارتقا یافته است و پیش‌بینی می‌شود سالانه ۸۰۰ هزار تردد کامیون و روزانه ۲ هزار تردد کامیون در جاده‌های استان با توسعه تخلیه و بارگیری در این بندر محقق شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: رقم سرمایه‌گذاری در قرارداد احداث مخازن فرآورده‌های نفتی ۹۰۸ میلیارد ریال با ظرفیت یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن و در ۳۴ هزار مترمربع اراضی پس‌کرانه است.

او ادامه داد: قرارداد احداث مخازن نگهداری LPG (گاز مایع) با رقم53.18 میلیارد تومان امضا شد که در ۲۲ هزار مترمربع اراضی پس‌کرانه است.

آقایی گفت: قرارداد سرمایه‌گذاری احداث انبار چندمنظوره به روش BOT (ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) با مبلغ12.815 میلیارد تومان و ظرفیت ۵۷۶ هزار تن به مدت 20 سال در سه هکتار اراضی پس‌کرانه اجرا می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: همچنین قرارداد سرمایه‌گذاری جمع‌آوری مواد زائد کشتی‌ها به عنوان چهارمین قرارداد با رقم ۱۹۵ میلیارد ریال به مدت بیست و یک سال در یک هکتار اراضی پس‌کرانه اجرا می‌شود.

او همچنین به انعقاد تفاهم‌نامه احداث مینی‌پالایشگاه در پس‌کرانه بندر شهید بهشتی چابهار با رقم ۱۵۰ میلیون دلار و ظرفیت ۱۴ هزار بشکه در روز اشاره کرد.

 تمدید مهلت اعطای سند

به حاشیه نشینان

درحالی که حاشیه نشینی مردم چابهار به یکی از معضلات این شهر تبدیل شده است، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن هم با تاکید بر اینکه قرار شده از توسعه حاشیه‌نشینی با استفاده از تقویت یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن برای جلوگیری از تصرف اراضی جدیدتر ممانعت شود، تصریح کرد: به همین منظور اعتبارات جدیدتری به راه و شهرسازی استان و شهرستان تخصیص خواهیم داد.

حمیدرضا عظیمیان درباره سند دارکردن اراضی دولتی تصرف شده از سوی برخی حاشیه نشینان گفت: به ساکنان روستاهای حاشیه‌یی چابهار که به شهر متصل شده‌اند سند صادر نمی‌کنیم ولی برای سایر تصرفاتی که در گذشته انجام شده و سازندگانی که اصول شهرسازی و ساخت‌وساز را رعایت کرده باشند سند صادر می‌کنیم.

او ادامه داد: با توجه به اینکه ساخت و ساز روستاهای متصل شده به شهر غیراصولی است و بیشتر در حالت کپرنشینی احداث شده‌اند و در نظر سازمان برای صدور سند نخواهد بود.

عظیمیان گفت: رییس شورای شهر چابهار درخواست تمدید مصوبه قبلی اعطای سند به اراضی تصرف شده از سوی برخی حاشیه‌نشینان چابهار شد که با این درخواست موافقت و اعلام شد که این مصوبه تا خردادماه ۹۸ تمدید شده است و تا این فرصت مردم می‌توانند برای اخذ سند اراضی خود مراجعه کنند.

 

ارسال نظر