در شهر

۱۳۹۷/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۴۰

 همکاری ایران و آلمان در حوزه مدیریت بحران

جمهوری اسلامی ایران و آلمان در حوزه مدیریت بحران سوانح و حوادث در قالب اجرای طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی همکاری خواهند کرد. به گزارش مهر، یک هیات علمی از مراکز دانشگاهی و اجرایی آلمان به تهران سفر کرده است تا زمینه اجرای سه طرح تحقیقاتی – پژوهشی در حوزه مدیریت حوادث و سوانح را با همکاری شهرداری تهران و سایر نهادهای فعال در این حوزه بررسی کند. این هیات از پژوهشگران دانشگاه‌های آلمانی دارای تجربه جهانی در اجرای طرح‌های پژوهشی با رویکرد خدمات علمی عام المنفعه هستند و قرار است طرح «جامع مدیریت مخاطرات و جلب مشارکت داوطلبان در حوادث و سوانح» را با همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران تهیه کنند. این هیات در طول روزهای گذشته از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران، ستاد مدیریت بحران منطقه ۶، مرکز اورژانس کشور و دانشگاه علوم بهزیستی بازدید و با روسای سازمان‌های مدیریت بحران کشور و نیز مدیریت بحران تهران و جمعی از شهروندان عضو گروه‌های داوطلب امداد‌گر ملاقات و گفت‌وگو داشته‌اند.  احمد صادقی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران در دیدار با اعضای این هیات، ضمن تشریح موقعیت لرزه‌خیزی پایتخت و سایر حوادث انسان ساز محتمل گفت: در کنار خطر زلزله در سال‌های اخیر با تغییرات اقلیمی شاهد پدیده خشکسالی و فرونشست نیز بوده‌ایم. ضمن آنکه سیل و رانش زمین هم مخاطره‌یی جدی برای شهر به شمار می‌آید. وی افزود: تهران به لحاظ مخاطره زمین لرزه در رتبه ششمین شهر پر مخاطره جهان قرار دارد از همین رو طی سال‌های گذشته مطالعات قابل توجهی با بهره‌گیری از تجربیات جهانی انجام و طرح‌های زیربنایی برای کاهش خطرپذیری به اجرا در آمده است این روند ادامه دارد و باید دست کم تا تحقق ۹۰ درصد کاهش خطرپذیری ادامه یابد. پرفسور «مارتین واس» رییس این هیات پژوهشی و استاد دانشگاه برلین در تشریح اهداف برنامه این گروه گفت: گسترش روابط علمی و پژوهشی با کشورهای جهان از جمله ایران از اهداف دولت آلمان در حمایت از این گروه پژوهشگران دانشگاهی است. وی همکاری‌های علمی – پژوهشی را ضرورت توسعه پایدار و کاهش آلام بشر در رویارویی با حوادث و سوانح خواند و گفت: برای سایر کشورها فقط یک پروژه تعریف شده اما دولت آلمان با توجه به اهمیت گسترش روابط و الزامات موجود، با اجرای سه پروژه در ایران موافقت کرده است. موضوع پروژه در فاز نخست طی شش ماه بررسی و نهایی می‌شود و پس از آن مرحله مطالعاتی پروژه طی ۳ سال و مرحله اجرایی طی دو سال انجام می‌شود.

 تهیه پیش نویس سند آسیب‌های اجتماعی شهر تهران

رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از تهیه پیش نویس سند آسیب‌های اجتماعی شهر تهران خبرداد. به گزارش مهر، محمدرضا جوادی یگانه در نشست «مقابله با فقر شهری؛ بررسی تجارب و مداخلات اجتماعی در منطقه ۱۲» ضمن اشاره به محول شدن تهیه سند آسیب‌های اجتماعی شهر تهران به این مرکز گفت: این سند نتیجه مطالعات مهم و عاجلی است که به غیر از مطالعات پشتیبان که جزو کارکردهای هر نهاد مطالعاتی است، از ما مطالبه شده است. وی از تهیه پیش‌نویس چند صفحه‌یی این سند خبر داد و افزود: نگاه ما به گونه‌یی است که معتادان، زنان آسیب‌دیده، متکدیان، کودکان کار و حتی معتادان متجاهر به اندازه دیگران حق به شهر دارند و نمی‌شود شهر را از آنها پاک‌سازی کرد. جوادی یگانه با بیان اینکه بهتر است شهرداری در امور اجرایی آسیب‌های اجتماعی ورود نکند، تصریح کرد: بهتر است زیرساخت، اجرا و نظارت را به خیریه‌ها، سمن‌ها و نهادهای مذهبی بسپاریم چرا که تجربه نشان داده اینگونه نهادهای مدنی به علت تجربه زیسته و پایداری که دارند بسیار کارسازتر از تجربه مدیریت شهری عمل خواهند کرد. رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران بر ضرورت بازنگری شهرداری در سیاست‌های مواجه با آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت: بر اساس یافته‌های علمی مسائل شهری از این دست پاسخ خطی ندارند و راه‌حل آنها یک تابع سینوسی است که تجربیات خرد برای حل آنها بسیار موثر خواهد بود.

 تامین سرانه‌های خدماتی با آزادسازی عرصه‌های شهری

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از توافق اولیه مدیریت شهری تهران و شرکت برق منطقه‌یی برای آزاد‌سازی عرصه‌های شهری دارای دکل‌های فشار قوی منطقه ۱۶ خبرداد. به گزارش ایسنا، محمد سالاری با اشاره به بازدید خود از منطقه ۱۶ شهر تهران و محدوده قرارگیری دکل‌های برق فشار قوی در این منطقه گفت: متاسفانه مجموعه قابل توجهی از عرصه‌های شهری در مناطقی مانند ۱۶، ۲۰، ۵ و۴ و سایر مناطق زیر این دکل‌ها و کابل‌های فشار قوی که وزارت نیرو و شرکت برق منطقه‌یی شهر تهران برای تامین برق تهران استفاده می‌کنند، قرار گرفته‌اند. وی ادامه داد: این مساله موجب بلااستفاده شدن بخش قابل توجهی از اراضی باز شهری بدلیل عوارض و خطرات ناشی از وجود این دکل‌ها و کابل‌های فشار قوی شده است. با پیگیری‌هایی که در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران و از سوی نمایندگان مردم تهران در مجلس صورت گرفت، در جلسه فرمانداری تهران با نمایندگان شورای شهر و نمایندگان مردم تهران در مجلس، شهرداران مناطق و مسوولان برق منطقه‌یی توافق شد، مطالعات مربوط به انتقال کابل‌ها انجام شود و نهایتا با یک تصمیم جدی نسبت به حل این مشکل که تعداد قابل توجهی از مناطق و عرصه‌های شهری را تحت تاثیر قرار داده است، اقدام شود. این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در منطقه ۱۶ حدود ۴۰ هکتار از اراضی باز شهری زیر دکل‌ها و کابل‌های فشار قوی برق قرار گرفته‌اند اظهار کرد: ضرورت دارد برق منطقه‌یی و شهرداری تهران طی توافق با مشارکت بخش خصوصی نسبت به آزادسازی این عرصه‌ها اقدام کند تا بخشی از این عرصه‌ها واگذار شود. سالاری ادامه داد: با این تصمیم یک تحول بسیار جدی در تامین سرانه‌ها و فضای سبز و پارک‌ها در این مناطق که عمدتا ناطق کم برخوردار هستند صورت می‌گیرد. انتظار ما از وزارت نیرو و شرکت برق منطقه‌یی تهران این است که با آزادسازی عرصه‌های باز شهری که زیر این دکل‌ها قرار دارند به تامین سرانه‌های خدماتی کمک کنند تا عرصه‌های آزاد شده در اختیار مردم جنوب شهر تهران قرار گیرد.

 

ارسال نظر