ارائه تخفیف خدمات بهشت زهرا (س) با معرفی‌نامه

۱۳۹۷/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۱۰۳

گروه راه و شهرسازی

جلسه روز گذشته شورای شهر یک مصوبه داشت که در راستای مصوبه هفته گذشته شورای شهر و در واقع اصلاحیه مصوبه دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف و تقسیط هزینه‌های سازمان بهشت زهرا(س) بود.

 در جلسه دیروز، زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورا طرح الزام شهرداری به ارائه گزارش از میزان آمادگی و ایمنی زیرساخت‌های امدادی را مطرح کرد که بعد از بررسی در شورا با رای اکثریت آرا رد شد. همچنین اعضا تذکراتی در زمینه‌های مختلف عنوان کردند. به نظر می‌رسد طی هفته‌های گذشته جلسات شورا چندان مفید نبوده و فقط سه جلسه از وقت جلسه علنی شورا به قیمت‌گذاری و ارائه خدمات و تسهیلات سازمان بهشت زهرا (س) گذشت که در دو جلسه سعید خال، مدیرعامل بهشت زهرا در صحن شورا حضور یافت و توضیحات کامل در این باره ارائه کرد. گذشته از روند جلسات تذکرات اعضا نیز تا حدودی تکراری شده و چند سوژه خاص هر جلسه به شیوه‌یی جدید بیان می‌شود. بعضی تذکرات هم هیچ ارتباطی با شورا و شهر ندارد.

همانطور که عنوان شد در جلسه روز گذشته برای بار سوم بحث خدمات بهشت زهرا (س) در صحن علنی شورای شهر مطرح شد و بعد از اینکه سعید خال گزارشی از پیشنهادهای خود مطرح کرد، لایحه دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف و تقسیط هزینه‌های بهشت زهرا(س) که کلیات آن هفته گذشته به تصویب رسیده بود، بررسی و پیشنهادات اعضای شورا به رای گذاشته شد و با 9 رای موافق و شش رای مخالف به تصویب رسید.

در جریان این جلسه، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در پاسخ به پیشنهاداتی که اعضای شورا در راستای کاهش اختیارات مدیرعامل برای تصمیم‌گیری در خصوص اعطای تخفیف یا تقسیط به خانواده‌های متوفیان ارائه کردند، اظهار کرد: ما به هر شهروند تهرانی که از دنیا می‌رود یک قبر رایگان می‌دهیم و از او نمی‌پرسیم که آیا پولدار محسوب می‌شود یا خیر.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا با تاکید بر اینکه این سازمان توجه ویژه‌یی به کرامات انسانی دارد، افزود: به غیر از قبر رایگان تنها هزینه‌یی که گرفته می‌شود به خدمات بهشت زهرا(س) اختصاص دارد که فقط 300 تا 400 هزار تومان است. در این راستا، اگر کسی که خانواده‌اش را از دست داده پیش ما بیاید و بگوید که ندارم این پول را بدهم ما مبلغی دریافت نخواهیم کرد.

در واکنش به این اظهارات خال، حسن رسولی به انتقاد از نحوه عملکرد بهشت زهرا پرداخته و گفت: اگر شما هر اقدامی را که می‌خواهید در این سازمان انجام می‌دهید دیگر برای چه به اینجا آمده‌اید؟

در ادامه به پیشنهاد اعضای شورای شهر اصلاحاتی در دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف و تخصیص خدمات بهشت زهرا به عمل آمد. بنا بر پیشنهاد زهرا صدراعظم نوری از این به بعد همه افراد با هر دینی می‌توانند از خدمات سازمان بهشت زهرا(س) استفاده کنند. همچنین براساس پیشنهاد حسن رسولی فقط افرادی که توسط کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی معرفی شده‌اند، می‌توانند برای استفاده از خدمات بهشت زهرا(س) درخواست تقسیط یا تخفیف دریافت کنند.

همچنین این اختیار از مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) که بتواند شخصا در موارد خاص و استثنا جهت تسکین خانواده‌ها تخفیف صددرصدی اعمال کند گرفته شد و سازمان بهشت‌زهرا(س) فقط می‌تواند برای حوادث پیش‌بینی نشده و غیرمترقبه ملی شهرداری در فازهای یک، دو و سه بهشت زهرا(س) 50 درصد تخفیف اعمال کند.

لازم به ذکر است حسن رسولی عضو شورای شهر در جریان تصویب پیشنهاد اول در خصوص ارائه خدمات به بهشت زهرا(س) به غیرمسلمین تصریح کرد: ما مسوولیت جدیدی را متوجه شهرداری کرده‌ایم. اکثر اقلیت‌های دینی آرامستان‌های خودگردان دارند و ما مجاز نیستیم در این رابطه تصمیم بگیریم.

در ادامه جلسه زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت، ‌محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر طرح الزام شهرداری تهران به ارائه گزارش از میزان آمادگی و ایمنی زیرساخت‌های امدادی را مطرح کرد که با رای اکثریت آرا رد شد.

 بیماری مزمن «خویشاوند گزینی»

همچنین مجید فراهانی رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران در تذکری عنوان کرد که شهرداری گرفتار بیماری مزمن خویشاوند گزینی شده و به این دلیل آسیب‌های زیادی هم دیده است.

وی با بیان اینکه شهرداری از این بیماری مزمن و کشنده در امان نمانده و در دوره‌های مختلف به سفارش اعضای شورا یا مسوولان شهرداری افرادی از خویشاوندان آنها به استخدام شهرداری درآمدند، تصریح کرد: شاید این افراد شایسته باشند اما از آنجایی که افراد شایسته به دلیل ممنوعیت استخدام در شهرداری، پشت در مانده‌اند بهتر بود این خویشاوندان فضای دیگری را انتخاب می‌کردند.

فراهانی با بیان اینکه امیدوارم با تصویب طرح مدیریت تعارض منافع که در دست بررسی است این مساله حل و شهرداری از شر بیماری مزمن خویشاوندگزینی رها شود، گفت: نکته دیگر در تذکر من بحث صندوق ذخیره کارکنان شهرداری است که 10 سال پیش با مجوز اعضای شورای شهر، صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران تشکیل شد تا از طریق ذخیره کردن 3 درصد از حقوق ماهیانه کارکنان و سرمایه‌گذاری بر اساس این سرمایه‌ها زمینه ارتقای سطح معیشت و رفاه آتی کارکنان را فراهم کنند اما متاسفانه سوءمدیریت و عملکرد نادرست صندوق سبب شده تا خبرهای ناراحت‌کننده‌یی را بشنویم.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای شهر سازمان بازنشستگی باید نسبت به دریافت مبلغ 15 میلیارد تومان کمک شهرداری به صندوق ظرف مدت 5 سال اقدام می‌کرد و گزارش آن را به شهرداری تهران می‌داد اما این مهم محقق نشده و امیدوارم با اقدام موثر و به موقع شهردار تهران شاهد حفظ سرمایه کارکنان شهرداری باشیم.

 حراج اردوگاه منظریه؟

احمد مسجدجامعی نیز در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران گفت: چندی پیش در قالب تهران گردی از باغ برره که در حال خشک شدن بود بازدید کردیم. رسانه‌ها پای کار آمدند و زنگ هشدار از بین رفتن این باغ را به صدا درآوردند و در ادامه آن اتفاق خوبی افتاد و بنیاد مستضعفان اعلام کرد که 157 هزار متر مربع از املاکش که باغ است را تمایل دارد که به صورت باغ نگهداری شود.

به گفته مسجدجامعی، در مناطق مختلف باغاتی را داریم که بلاتکلیف است و ما نیازمند تعهد همه دستگاه‌ها هستیم. وی به خبر فروش اردوگاه منظریه توسط آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: مگر می‌شود اردوگاه منظریه را به حراج گذاشت؟ این وظیفه اخلاقی، عرفی، شهری همگان است که باغات و فضای سبز تهران حفظ شود. پیشنهاد می‌شود محمد علی افشانی شهردار تهران به هیات دولت پیشنهاد دهد تا همه دستگاه‌ها متعهد شوند باغات‌شان را حفظ کنند و از دولت بخواهیم همه دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها را که باغ دارند مجاز کنند که از باغ‌شان حفاظت کنند.

 

ارسال نظر