اجرای 2 طرح ترافیکی ویژه از امروز در پایتخت

۱۳۹۷/۰۴/۳۰ - ۰۱:۳۵:۳۴
کد خبر: ۱۲۵۹۳۱
اجرای 2 طرح ترافیکی ویژه از امروز در پایتخت

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

سردار مهماندار، رییس پلیس راهور تهران از ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها، کامیون‌ها و کامیونت‌ها در تونل‌های شهری خبر داد. این ممنوعیت از امروز اجرایی می‌شود.

مهماندار درباره دلیل این ممنوعیت گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که با توجه به انباشت گازهای ناشی از احتراق خودروها در تونل‌های شهری در موارد متعددی موتورسیکلت سواران پس از ورود به تونل دچار مسمومیت، سرگیجه و ناتوانی در کنترل وسیله شده و به زمین خورده‌اند و پس از آن نیز خودروهای دیگر با این افراد برخورد کرده و تصادفات دردناکی پدید آمده است. به همین دلیل ما برای حفظ ایمنی موتورسیکلت سواران و سایر رانندگان چنین طرحی را اجرا کرده‌ایم.

همچنین به گفته سردار محمدرضا مهماندار از امروز با موتورسوارانی که پلاک‌های خود را مخدوش می‌کنند نیز برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

وی در این باره گفت: پلاک هویت یک وسیله نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت است و با توجه به اینکه یکی از ارکان مهم ترافیکی و عاملی برای شناسایی مالک وسیله نقلیه محسوب می‌شود هرگونه تغییر، دستکاری و نبود آن عواقب انتظامی و امنیتی در پی دارد. به هیچ عنوان برای پلیس قابل پذیرش نیست که پلاک موتورسیکلتی مخدوش شده یا روی آن با زنجیر، پارچه، ‌طلق و نظایر آن پوشانده شود. بطور کلی هر آنچه دید پلاک موتورسیکلت را کاهش داده یا مخدوش کند خلاف است و پلیس با آن برخورد خواهد کرد.

مهماندار درباره مجازات‌های مخدوش‌ کردن پلاک نیز گفت: هماهنگی خوبی در این زمینه میان پلیس راهور و دادسرا وجود داشته و بطور کلی مخدوش کردن پلاک از شش ماه تا یکسال حبس را در پی دارد و علاوه بر آن موتورسیکلت توقیف شده و مشمول جریمه نیز خواهد شد. به ویژه آن دسته از افرادی که برای جلوگیری از اعمال قانون نسبت به پوشاندن یا مخدوش کردن پلاک خود اقدام می‌کنند حتما به دادسرا معرفی شده و با آنان برخورد خواهد شد. مهماندار بار دیگر از رانندگان و موتورسیکلت سواران خواست که از نصب ‌طلق، قرار دادن زنجیر و پوشاندن پلاک وسیله نقلیه خود خودداری کنند.

وی با اشاره به دیگر تخلفات موتورسیکلت سواران نیز گفت: نداشتن کلاه ایمنی، عبور از پیاده رو و مناطق ممنوعه، انجام حرکات نمایشی و مارپیچ و حمل بار غیرمتعارف با موتورسیکلت از مواردی است که پلیس با آن برخورد خواهد کرد. البته در برخورد با این تخلفات مهم‌ترین اصل حفظ ایمنی ترافیکی و سلامت خود موتورسیکلت سواران است چراکه موتورسیکلت سواران سهم زیادی در آمار تلفات تصادفات رانندگی در تهران را به خود اختصاص دادند.

 سهم موتورها در آلودگی هوا؟

موتورسیکلت‌های کاربراتوری منبع ۱۹ درصد آلودگی شهر تهران هستند، موتورسیکلت‌های کاربراتوری روزانه ۳۸۰ تن آلودگی تولید می‌کنند، موتورسیکلت‌های کاربراتوری ۳ تا 5 برابر خودروها آلایندگی ایجاد می‌کنند. این آمار نشان‌دهنده تاثیر و سهم موتورهای کاربراتوری در آلودگی هوای تهران بوده و نشان می‌دهد یکی از راه‌های کاهش آلودگی‌ها کنترل موتورسیکلت‌های کاربراتوری است. همچنین مینی بوس‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها به ترتیب بیشترین سهم را در تولید اکسیدهای گوگرد دارند. بنابراین تصمیم پلیس راهور تهران مبنی بر عدم ممنوعیت تردد این خودروها به داخل تونل‌های شهری در نهایت به کاهش آلودگی هوا نیز کمک می‌کند.

زهرا صدر اعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست وخدمات شهری شورای شهر در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد که خودروهای سنگین و دیزلی و موتورسیکلت‌ها از مهم‌ترین منابع آلاینده متحرک هستند و آلودگی آنها چند برابر خودروهای سواری است و معضلاتی را برای شهر و شهروندان به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه جهت جلوگیری و کاهش آلودگی هوا باید منابع انتشار را کنترل کرد، گفت: یک موتورسیکلت کاربراتوری حدود 15 گرم آلودگی دارد که این میزان آلودگی بسیار زیاد است. همچنین موتورسیکلت 5 برابر یک خودروی سواری یورو 2 آلودگی ایجاد می‌کند. میزان آلودگی خودروهای دیزلی سنگین نیز بسیار بالاست. بنابراین باید صاحبان این خودروها را ملزم به استانداردسازی و نصب فیلتر جذب دوده کرد. همچنین می‌توان موتورهای کاربراتوری را به انژکتوری تبدیل کنند که این موارد می‌تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

 قطعی برق و جت فن تونل ها

نوری با اشاره به اقدام اخیر پلیس راهور مبنی بر ممنوعیت تردد کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها در تونل‌های درون شهری اظهار داشت: از آنجا که تونل یک معبر محدود و سربسته است، تجمع آلودگی در آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد. البته جت فن‌هایی که در تونل‌ها نصب است تا حدودی هوای داخل تونل را تهویه می‌کند، اما در وضعیت کنونی که مشکل قطعی برق داریم، چنانچه بر اثر قطعی برق، جت فن‌ها کار نکنند شرایط برای خودروها و به خصوص موتورسیکلت‌هایی که داخل تونل تردد می‌کنند بسیار خطرناک می‌شود و این تصمیم پلیس راهور مبنی بر ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در تونل‌های شهری تصمیم درست و بجایی است و می‌تواند تردد را در داخل تونل مدیریت کند. همچنین باعث کاهش آلودگی هوای داخل تونل‌ها خواهد شد.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر در پاسخ به اینکه موضوع ورود موتورسیکلت‌های برقی به کجا انجامید، توضیح داد: یکی از راه‌های مناسب کاهش آلودگی هوا، جایگزین کردن موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های کاربراتوری است. چنانچه موتورسیکلت‌ها برقی شوند میزان آلودگی از این راه به صفر می‌رسد. تحقق این امر نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد و این دو بخش باید عزم جدی برای این کار داشته باشند. در واقع باید کارخانه‌ها را به تولید موتورهای برقی تشویق کرد تسهیلاتی در اختیار آنها قرار دارد. هزینه خرید موتورهای برقی برای مصرف‌کننده بسیار سنگین است. این موتورسیکلت‌ها قیمتی بین 8 تا 15 میلیون تومان دارند. اما در شرایط کنونی و با توجه به شناور بودن نرخ ارز هر لحظه قیمت این موتور‌ها تغییر می‌کند و رقم دقیق آن نیازمند بررسی است.

وی افزود: این رقم برای کسی که از موتورسیکلت استفاده می‌کند رقم بسیار بالایی است زیرا موتورسواران معمولا از اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند. علاوه بر این باتری‌های شارژ این موتورها هزینه‌های بالایی دارند و باید ایستگاه‌های شارژ این باتری‌ها احداث شود.

به گفته نوری، شهرداری تهران برای این منظور آمادگی دارد و قبلا هم مصوبه‌یی در این زمینه داشته است تا به متقاضیان این موتورها تسهیلات ارائه دهد که مبلغ آن نیز قابل بازنگری است. در دوره مدیریت قبلی قرار بود شهرداری وامی را در اختیار متقاضیان خرید این موتورسیکلت‌ها قرار دهد، بر این اساس شهرداری تهران مبلغ 2.5 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به ازای هر دستگاه موتورسیکلت برقی به شرکت سایپا پرداخت می‌کند تا هنگام خرید موتورسیکلت، توسط شهروندان، از مبلغ نهایی فاکتور کسر شود. همچنین خریداران می‌توانند به جای کمک بلاعوض 2.5میلیون تومانی، وام لیزینگ 6.5میلیون تومانی بدون بهره نیز دریافت کنند. نوری در پاسخ به اینکه آیا تاکنون این وام در اختیار متقاضیان قرار گرفته است یا خیر، عنوان کرد: شهرداری مشکلی در پرداخت وام ندارد اما موضوع این است که با پرداخت این میزان وام مشکل متقاضیان حل نمی‌شود و مردم قادر نخواهند بود موتور برقی بخرند.

وی افزود: برای این کار لازم است تا خط تولید آن در داخل کشور راه بیفتد و نیز تسهیلاتی از جانب دولت و بخش خصوصی فراهم شود. وقتی می‌خواهیم کار خوبی را انجام دهیم که برای مردم از لحاظ هزینه محدودیت‌هایی وجود دارد، باید ساز و کارهای تشویقی به کار ببریم تا به استفاده از آن متمایل شوند.

 

ارسال نظر