تشریح ۳ رویکرد اصلی شورا در مصوبه جدید برج باغ

۱۳۹۷/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۸۴۷

رییس کمیته معماری شورای شهر تهران سه رویکرد اصلی در تدوین مصوبه جدید برج باغ را تشریح کرد.  به گزارش ایسنا، علی اعطا در همایش باغ‌های گمشده تهران و چالش‌ها و راهکارها با بیان اینکه جامعه مهندسان مشاور به دلیل نوع کارشان دیده‌اند که بر اساس قوانین مختلف چه اتفاقاتی برای باغ‌ها رخ داده است و بر همین اساس می‌توانند نظرات خوبی در مورد مصوبه جایگزین برج باغ ارائه دهند.

وی با بیان اینکه مصوبه برج باغ ملغی شده و حالا به دنبال آن هستیم که در پی ثبات مدیریتی که در شهرداری ایجاد شده مصوبه جایگزینی داشته باشیم، گفت: مدت ارائه پیشنهاد جایگزین مصوبه برج باغ توسط شهرداری به پایان رسیده است و از آنجایی که شاهد شرایط ناپایدار مدیریت شهری بوده‌ایم هنوز پیشنهاد جایگزین ارائه نشده است و امیدواریم هر چه زودتر پیشنهاد جایگزین از سوی شهرداری ارسال شود.

وی با بیان اینکه باید در ارائه مصوبه جایگزین برج باغ منافع خصوصی و عمومی همزمان دیده شود و تعادل ایجاد شود، گفت: در بحث صیانت از باغات بیشتر به موضوع حفظ منافع عمومی توجه می‌شود.

وی با بیان اینکه سه رویکرد اصلی در جایگزینی مصوبه برج باغ داریم، گفت: یا باید نگاهمان همان ساخت و ساز باشد اما تنها تراکم و طبقات را کاهش دهیم یا به قبل از سال ۸۲ که همان ساخت و ساز کم در باغ بود اکتفا کنیم و از رویکرد ساخت و‌سازی در باغات خارج شویم اما می‌توان رویکرد دیگری داشت و آن تعریف کاربری‌های خاص در باغات تهران است که حتما در این رویکرد تشویق‌های غیر تراکمی و مالی برای صاحبان باغ در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه مهندسان مشاور در فضای حرفه‌یی کار کرده و در چارچوب ضوابط و مقررات عمل کرده‌اند، گفت: مشکل برج باغ این بود که کار قانونی انجام می‌شد اما در نهایت موجب نابودی باغات شده بود و مهندسان مشاور نیز بیشتر از هر کسی شاهد بودند که این باغات چگونه بر اساس ضوابط نابود می‌شدند و در جریان سیر و روال نابودی باغات بودند و طبیعی است که بخواهیم از این مشاوران خوب استفاده کنیم.

 ساخت۲۵۰ برج در باغ‌ها در سه سال

آرش میلانی، رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز مشارکت شهروندان در تملک باغات شهر تهران را یکی دیگر از راهبردهای حفظ باغات دانست و گفت: همانطور که خیرین مدرسه ساز داریم باید بتوانیم از ظرفیت مردم و خیرین برای نجات باغات شهر کمک بگیریم. به گفته میلانی شورای پنجم با رویکرد حفظ باغات تهران تصمیم به لغو مصوبه برج باغ‌ها گرفت که البته این تصمیم با مخالفت‌هایی مواجه شد از جمله اینکه چنانچه محدودیت‌هایی در این زمینه ایجاد شود اقتصاد شهری دچار مشکل خواهد شد.

میلانی با یادآوری این موضوع که طبق گزارش اخیر معاون شهرسازی شهرداری بین سال‌های ۹۳تا ۹۶ حدود ۲۵۰برج باغ ساخته شده است گفت: آیا به این استدلال که بارگذاری در باغات به اقتصاد شهری کمک می‌کند می‌توان اجازه تخریب باغات باقی مانده شهر را داد؟

رییس کمیته محیط‌زیست شورا افزود: شورای پنجم به دنبال کسب درآمد از باغات شهر نیست و این قول را از شهردار منتخب اسبق و شهردار فعلی گرفته است که در مسیر تخریب باغات مجوزی را صادر نکند. وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به موضوع شناسنامه باغات شهر گفت: تاکنون بیش از۳۰۰۰ پلاک صادر شده است که آمار قابل استفاده‌یی را از وضعیت باغات شهر تهران به ما می‌دهد. از جمله اینکه مشخص شده است که ۴۰۰ هکتار باغات ما ارزش اکولوژیکی و ۲۴هکتار از این باغات نیز ارزش میراثی را خود دارند. بنابراین تکلیف ما را از نظر اولویت‌بندی برای برنامه‌ریزی و تملک مشخص می‌کند. وی افزود: از عوارض جریمه قطع درختان، شهرداری حدود ۶۰میلیارد تومان درآمد داشته است که تنها برای خرید ۳یا ۴باغ کافی است این در حالی است که برای تملک باغات کن بیش از ۲۴۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است.

 ضرورت ورود دادستانی به تخریب باغ‌ها

رحمت‌الله حافظی عضو پیشین شورای شهر تهران نیز که در این همایش حضور داشت با بیان اینکه اگر از مالک خصوصی حمایت نشود، مالک باغ چاره‌یی ندارد جز اینکه بنشیند و تخریب شدن باغش را نظاره‌گر باشد، گفت: در قانون آمده است که اگر مالک در نگهداری از باغش ناتوان باشد شهرداری باید با هزینه خود از باغ حمایت کند و در صورتی که مالک هم مانع حضور شهرداری شود، شهرداری باید با هزینه شهرداری باغ را آبیاری و نگهداری کند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در پی مصوبه برج باغ حدود ۴۰۰ هکتار از باغات از بین رفتند، گفت: آقایان تصویب‌کننده برج باغ مدعی بودند که اگر این مصوبه تایید نشود مالکین، باغات را خشک می‌کنند اما نمی‌دانند که قانون تعریف دقیقی دارد و حتی اگر مالک باغ را خشک کند، زمین باغ می‌ماند و نمی‌تواند مالک در آن ساخت و‌سازی انجام دهد.  وی با بیان اینکه برای حفظ باغات باقیمانده پیشنهادی دارم و آن ارائه تسهیلات خاص برای مالکین باغات در راستای بهره‌برداری اقتصادی از باغات است، گفت: کاری کنیم تا مالکین درهای باغ را باز کنند و به مانند باغ‌های حاشیه چالوس و... آلاچیق بگذارند و ضمن بهره‌برداری اقتصادی، باغ‌ها را حفظ کنند. وی با اشاره به اینکه اگر حفظ باغات به یک مطالبه عمومی تبدیل شود دیگر نمی‌توان آن را تخریب کرد، گفت: یکی از بحث‌های مورد تاکید علاوه بر باغات، بحث گسل است که ساخت و ساز روی گسل ممنوع و در حریم گسل نیز با رعایت شرایط خاص امکان پذیر است و در مورد باغات نیز باید شرایط خاص حاکم شود اما می‌بینید که روی گسل بدون ضوابطی ساخت و سازهای حجیم انجام می‌شود و چه کسی پاسخگوی اتفاقات خواهد بود؟ و اینجا است که دادستان و مدعی‌العموم باید وارد شوند و پاسخ دهند که چه کسانی اجازه ساخت و ساز در باغ یا روی گسل را داده‌اند.  وی افزود: آقای دادستان وارد شود و ببیند چه کسی اجازه ساخت و ساز روی گسل را داده و چه کسانی پایان کار صادر کردند و جای سوال است که چرا تعلل می‌شود و بعد اگر اتفاق بیفتد تاسف می‌خوریم.

وی با تاکید بر اینکه سه سال است که پیش نویس لغو مصوبه برج باغ در شورای شهر آماده بود اما هیات رییسه اجازه طرح آن را نداد، اظهارکرد: قانون مشخص است و صراحتا اعلام کرده که اگر باغی عمدا تخریب شود باید به نفع مردم مصادره شود و ما ۲۲۰ پرونده از املاکی که تخریب شدند به قوه قضاییه فرستادیم اما حتی یک مورد هم اعمال قانون نشد و اگر در گام اول با دانه درشت‌ها و نهادهای حکومتی برخورد می‌شد قطعا صاحبان بخش خصوصی مسیر دیگری در پی می‌گرفتند و بیشترین چالش ما در حوزه باغات با بخش عمومی و حاکمیتی است و امیدواریم شورای شهر پنجم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی با این مساله برخورد کند.

 

ارسال نظر