افزایش تمایل مالکان شمال شهر به دریافت اجاره

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۷۴۴
افزایش تمایل مالکان شمال شهر به دریافت اجاره

گروه راه و شهرسازی|

براساس تازه‌ترین آمارمنتشر شده متوسط بانک مرکزی، در خرداد ماه سال 1397 شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به خرداد ماه سال 1396 به ترتیب 12,5 و 10,4 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که تا پیش از این بانک مرکزی در انتهای گزارش‌های ماهانه بازار مسکن تهران بر متناسب بودن رشد اجاره‌بها با نرخ تورم تاکید می‌کرد، اما در آخرین گزارش مسکن در خرداد ماه سال جاری این موضوع بانک مرکزی عنوان نشده است که این به معنای رشد قیمت اجاره‌بها بیش از نرخ تورم است.

البته افزایش کرایه بها به گفته کارشناسان بخش مسکن و فعالان اقتصادی در تیر ماه هم ادامه پیدا کرد و دراین ماه هم شاهد رشد قیمت‌ها دربازار رهن و اجاره بودیم دراین میان و با توجه به اینکه در فصل نقل و انتقالات بازار مسکن به سر می‌بریم و قیمت‌ها دراین بخش رشد افسارگسیخته‌یی را تجربه کرده است. روزنامه تعادل گزارشی میدانی از وضعیت بازار رهن و اجاره در پنج منطقه پایتخت (شمال، غرب، مرکز، شرق و جنوب) تهیه کرده است.

دراین گزارش براساس طرح جامع مسکن که الگوی مصرف واحد مسکونی در تهران و کلان‌شهرهای مشهد، اصفهان، ‌تبریز و... 75 مترمربع و درسایر شهرها این متراژ 100 متر درنظر گرفته شده است، رهن و اجاره واحدهای 75 متری مورد بررسی قرارگرفته است و روزنامه تعادل در این گزارش تلاش می‌کند تا رهن واجاره واحدهای مسکونی متوسط متراژ نوساز را بررسی کند و اطلاعات دقیقی از قیمت‌ها دربازار رهن واجاره در اختیار مخاطبان قراردهد.

اما نکته‌یی که در بررسی‌های روزنامه تعادل مشخص شده این است که در بازار رهن و اجاره مناطق شمالی پایتخت صاحبان املاک تمایل بیشتری به دریافت اجاره ماهیانه دارند تا ودیعه، موضوعی که در مناطق غربی پایتخت هم دیده می‌شود، اما در مناطق مرکزی قضیه برعکس است یعنی صاحبان املاک به دنبال پول پیش بیشتر هستند تا اجاره.

برهمین اساس، می‌توان با مبلغ 30 میلیون تومان واحدی 75 متری را در بهترین منطقه شمال تهران رهن کرد اما در مناطقی مانند مناطق مرکزی، شمال شرق و شمال غرب شاید با این میزان پول پیش نتوان واحد مسکونی مناسبی را رهن کرد.

 شمال

اجاره ماهیانه دربازار رهن واجاره شمال تهران از دیگر مناطق پایتخت بالاتر است و برای رهن یک واحد مسکونی 75 متری نوساز در این منطقه باید حداقل 30 میلیون تومان پول نقد داشته باشید اگرچه با این میزان رهن مجبور به پرداخت 4 میلیون تومان اجاره ماهیانه هستید.

یک واحد مسکونی نوساز 75 متری در خیابان نیاوران تهران با 90 میلیون پول پیش و اجاره ماهیانه 1.5 میلیون تومان برای یکسال دراختیار مستاجر قرار می‌گیرد.

در منطقه پاسداران هم برای رهن و اجاره یک آپارتمان 75 متری نوساز باید 30 میلیون پول پیش و 4 میلیون تومان اجاره به صورت ماهیانه به صاحب ملک پرداخت کنید. اگر خواهان رهن و اجاره یک واحد مسکونی نوساز 75 متری در منطقه دربند (باغ شاطر) هستید باید 33 میلیون تومان رهن داشته باشید و ماهیانه هم 2 میلیون و 200 هزار تومان به صاحب ملک بپردازید. یک واحد مسکونی 75 متری نوساز واقع در خیابان شریعتی 110 میلیون تومان رهن و 1 میلیون و 400 هزار تومان اجاره داده می‌شود.

 مرکز

برای رهن و اجاره واحد 75 متری نوساز در مرکز تهران باید حداقل 35 میلیون تومان درچنته داشته باشید در این مناطق صاحبان املاک تمایل به دریافت پول پیش دارند تا اجاره ماهیانه، پس اگر به دنبال اجاره یک واحد مسکونی هستید حتما پول پیش قابل توجهی در چنته داشته باشید.

 اگر قصد خرید یک واحد مسکونی نوساز 75 متری در مرکز پایتخت و درمنطقه دبستان را دارید، باید 35 میلیون تومان رهن را در مدت یکسال دراختیار صاحب ملک بگذ ارید و ماهیانه 2 میلیون تومان هم به عنوان اجاره به وی پرداخت کنید.

درصورتی که قصد رهن و اجاره یک واحد مسکونی نوساز 75 متری در مطهری را دارید باید 70 میلیون تومان رهن و ماهیانه یک میلیون و 500 هزار تومان به صاحب ملک بپردازید. برای رهن و اجاره یک واحدمسکونی 75 متری نوساز در منطقه بلوار کشاورز باید 25میلیون تومان درچنته داشته باشید تا برای رهن به صاحب ملک پرداخت کنید ضمن اینکه ماهیانه هم رقمی حدود 2 میلیون تومان باید پرداخت کنید.

اگر قصد رهن یک واحد مسکونی 75 متری نوساز در خیابان محمدعلی جناح را دارید باید 85 میلیون تومان به صورت پیش و 500 هزار تومان ماهیانه اجاره بدهید.

 شرق

قیمت رهن و اجاره در مناطق شرقی ارزان‌تر از مناطق مرکزی پایتخت است به عنوان نمونه برای رهن و اجاره یک واحد مسکونی نوساز 75 متری در تهرانپارس باید 57 میلیون تومان رهن و یک میلیون و 800 هزارتومان به صورت اجاره به صاحب ملک پرداخت کنید.

رهن و اجاره یک واحد مسکونی 75 متری نوساز در منطقه نیروهوایی، 50 میلیون تومان رهن و 2 میلیون و 400 هزار تومان اجاره ماهیانه است. در منطقه مجیدیه جنوبی هم برای رهن و اجاره یک واحد مسکونی نوساز 75 متری نیاز به 40 میلیون تومان پول پیش و یک میلیون و 100 هزار تومان اجاره ماهیانه است.

اگر قصد سکونت برای یکسال در منطقه تهران نو را دارید برای رهن و اجاره یک واحد مسکونی نوساز 75 متری دراین منطقه باید 30 میلیون تومان پول پیش و 1 میلیون و 200 هزار تومان اجاره به صورت ماهیانه پرداخت کنید.

 غرب

قیمت‌ها در غرب پایتخت تقریبا بالاست و برای رهن یک واحد مسکونی در این منطقه به ویژه در شمال غرب نه به اندازه شمال پایتخت اما باید اعتبار ریالی خوبی داشته باشید ضمن اینکه صاحبان املاک دراین مناطق روی پول پیش حساب ویژه‌یی باز کرده‌اند.

درصورتی که به دنبال رهن و اجاره یک واحد مسکونی 75 متری نوساز در جنت آباد تهران هستید، باید 40 میلیون تومان به صورت رهن به صاحب ملک و ماهیانه هم یک میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کنید.

یک واحد مسکونی نوساز 75 متری در منطقه سعادت آباد تهران 100 میلیون تومان رهن و 5 میلیون تومان ماهیانه به صورت اجاره است.

در منطقه بلوار مرزداران، برای رهن و اجاره یک واحد مسکونی نوساز 75 متری باید 80 میلیون تومان به صورت رهن و 2میلیون و 500 هزار تومان اجاره ماهیانه پرداخت کنید. رهن یک واحد مسکونی نوساز 75 متری در شهران 35 میلیون تومان و اجاره ماهیانه آن

2 میلیون تومان است.

 جنوب

رهن و اجاره در جنوب پایتخت نسبت به سایر مناطق آسان‌تر است اما طی ماه‌های گذشته نرخ اجاره‌بها دراین مناطق هم به‌شدت افزایش یافته است به گونه‌یی که به گفته برخی از مسوولان بخش مسکن مستاجران این مناطق به سمت اجاره نشینی در حومه پایتخت حرکت کرده‌اند.

رهن و اجاره یک واحد مسکونی 75 متری نوساز در یادگار امام، 40 میلیون رهن با 1میلیون و 200 هزار تومان اجاره ماهیانه است.

برای رهن و اجاره یک واحد مسکونی نوساز 75 متری در ملک آباد شهرری، باید 30 میلیون تومان رهن و 900 هزار تومان اجاره ماهیانه است.

رهن یک واحد مسکونی نوساز 75 متری در شادآباد نیازمند 57 میلیون پول رهن و 200 هزار تومان اجاره است.

اگر قصد خرید یک واحد مسکونی نوساز 75 متری در یافت آباد را دارید، باید 35 میلیون تومان رهن و ماهیانه 600 هزار تومان به صاحبخانه پرداخت کنید.

 

ارسال نظر