آخوندی: به دنبال اصلاح در نظام مهندسی ساختمان کشور هستیم

۱۳۹۷/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۹۷۲

وزیر راه و شهرسازی مقابله با فساد در حوزه مهندسی و اصلاح ساختار نظام مهندسی را از اولویت‌های این وزارتخانه دانست و گفت: به هیچ عنوان از موضع خود در اصلاح نظام مهندسی کوتاه نخواهیم آمد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی افزود: با یک تغییر و اصلاح سیستم در نظام مهندسی کشور مواجه هستیم که قاعدتا در این مسیر با مقاومت‌های بسیار زیادی مواجه خواهیم بود، این مقاومت در بیشتر دستگاه‌های ذی‌نفع و حتی در بین برخی مهندسان رخ خواهد داد.

او ادامه داد: تغییری که وزارتخانه به دنبال آن است، هیچ مشکل قانونی ندارد، حتی شکایت‌های متعدد در دیوان عدالت اداری نیز به نتیجه نرسیده است. اگر تغییر مورد نظر مشکلی قانونی داشت، این شکایت‌ها به نتیجه می‌رسید.

آخوندی اظهارکرد: فساد از آنجا شروع می‌شود که مسوولیت‌ها لوث شده و افراد در یک فضای ابری به فعالیت و فساد بپردازند. نخستین بحثی که در حوزه مهندسی به دنبال آن هستیم این است که مشخص شود مسوولیت کنترل ساختمان با چه کسی است؟

او افزود: ۱۰سال پیش تردیدی وجود نداشت که شهرداری مسوول کنترل ساختمان است و هیچ شکی در اینکه شهرداری مسوول کنترل ساختمان است وجود نداشت. پروانه ساخت به همین دلیل صادر می‌شود. شهرداری بر ساخت ساختمان نظارت کرده و در مقابل پروانه ساخت صادر می‌کند. در همه بخش‌ها همین ‌طور است. صدور پروانه به مفهوم کنترل است.

این عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: در این مدت و با توجه به اتفاقاتی که در چند سال اخیر رخ داده، اکنون مشخص نیست که چه کسی مسوول کنترل ساختمان است برخی در شهرداری معتقدند که کنترل به شهرداری مربوط نیست و مشخص است که این کنترل به مالک نیز ارتباط ندارد و سازمان نظام مهندسی ساختمان هم مسوولیتی نمی‌پذیرد.

این عضو کابینه ادامه داد: بعد از آن این مساله، مطرح شد که شهرداری‌ها برای کنترل ساختمان ابزار و امکانات لازم را در اختیار ندارند و پاسخ این بود که مسوولیت کنترل و بازرسی را برون‌سپاری کرده و از خدمات بیش از ۴۰۰هزار نفر مهندس کشور استفاده کنند.

 مدیران استانی در انتخابات

بی‌طرف باشند

در همین حال معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: ادارات استانی راه و شهرسازی به گونه‌یی عمل کنند که در نهایت نمایندگان واقعی جامعه مهندسی کشور در مهرماه از سوی مهندسان انتخاب شوند.

به گزارش معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان با اشاره به اهمیت برگزاری انتخابات هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و تاثیر آن در جامعه مهندسی و صنعت ساختمان کشور بر نظام‌مند بودن این انتخابات در ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها که متولی برگزاری آن هستند تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه در استان‌ها ادارات کل راه و شهرسازی در برگزاری این انتخابات استقلال نسبی دارند اما برای آنکه این انتخابات در همه استان‌ها به صورت یکپارچه و نظام مند برگزار شود تا حقی از کسی ضایع نشود، امسال در معاونت مسکن و ساختمان تصمیم به استانداردسازی فرآیند انتخابات از طریق تدوین و ابلاغ نظام نامه‌یی منسجم برای برگزاری انتخابات هیات‌مدیره نمود و در این نظام نامه که ۶۰ صفحه است فرآیند‌ها و وظایف به‌صورت شفاف مشخص شده است.

وی با تاکید بر ضرورت و هدف تدوین نظام‌نامه انتخابات هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان اظهار کرد: در انتخابات گذشته مدیران ادارات کل راه و شهرسازی در فرآیند برگزاری انتخابات با سوالات فراوانی روبه‌رو می‌شدند که بعضا مجبور بودند براساس سلیقه خویش رفتار کرده و انتخابات را اجرا کنند لذا امسال با این نظام نامه که اکنون تدوین و به همه استان‌ها ابلاغ شده به جزئی‌ترین سوالات و مسائل مطرح در این انتخابات پاسخ داده شده است تا شاهد برگزاری انتخاباتی نظام‌مند در کشور باشیم. مظاهریان با اشاره به چگونگی تدوین نظام نامه انتخابات ابلاغ شده به استان‌ها در این رابطه گفت: این نظام نامه در واقع حاصل تجربه برگزاری و مناقشات پیش آمده در انتخابات دوره‌های گذشته است که همکاران ما در معاونت مسکن و ساختمان تمامی شکایت‌ها و مشکلات و در نهایت گزارشات ارسال شده این سال‌ها به معاونت مسکن و ساختمان را مورد تحلیل و بررسی لازم قرار دادند و در نهایت با تدوین این نظام نامه تلاش شده تا از تکرار چالش‌های گذشته جلوگیری شود.

وی در پایان برگزاری انتخابات سالم در مهرماه را ضرورتی برای جامعه مهندسی کشور دانست و افزود: امیدوارم با همکاری مدیران ما در استان‌ها شاهد برگزاری هشتمین انتخابات هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها در مهر ماه به صورت انتخاباتی سالم و بی‌طرفانه باشیم.

 

ارسال نظر