تحقق وعده ریلی رییس‌جمهور

۱۳۹۷/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۶:۰۱
کد خبر: ۱۲۴۸۸۹

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، در مراسم آغاز عملیات اجرایی برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون از حمایت‌های مقام معظم رهبری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت تشکر کرد و گفت: امروز شاهد تحقق وعده دیگری از رییس‌جمهوری به مردم در زمینه حمل ونقل ریلی هستیم.

آخوندی در مراسم آغاز عملیات برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون که در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور مقامات دو کشور ایران و روسیه برگزار شد با اشاره به اهمیت این پروژه ریلی اظهار داشت: امروز یکی از پروژه‌های بزرگ و بسیار مهم جمهوری اسلامی ایران را آغاز می‌کنیم. وی افزود: این پروژه از حیث اقتصادی 1.2 میلیارد یورو ارزش دارد و از لحاظ ارتقای صنعت حمل و نقل ریلی بسیار مهم است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما شاهد یک تحول فناورانه در صنعت حمل نقل ریلی از لکوموتیوهای دیزلی به برقی با قدرت، سرعت و ایمنی بیشتر هستیم. آخوندی اظهار کرد: برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون باتوجه به اینکه ایران دارای نقاط کوهستانی است از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است. وی یادآور شد: اگرچه قبل از این شاهد راه‌آهن برقی در مسیر جلفا بوده‌ایم اما عمده خطوط راه‌آهن کشور دیزلی است.

وزیر راه و شهرسازی با تبریک به مردم ایران و ۴ استان تهران، سمنان، مازندران و گلستان که در مسیر راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون قرار دارند، گفت: امروز وعده رییس‌جمهور درخصوص برقی‌سازی خطوط ریلی را محقق کرده و عملیات برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون را آغاز می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ‌وی در ادامه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز تشکر و قدردانی کرد و گفت: بدون حمایت‌های نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و تصویب قوانین تاثیرگذار در تسهیل سرمایه‌گذاری در صنعت حمل و نقل ریلی انجام این پروژه امکان‌پذیر نبود. این مقام مسوول گفت: مراتب سپاس و تشکر خود را از مقام معظم رهبری ابراز می‌دارم و از ایشان به خاطر صدور مجوز برای تامین سهم ۱۵درصدی دولت از طریق صندوق توسعه ملی برای توسعه حمل و نقل ریلی کمال تشکر و قدردانی را دارم. آخوندی با اشاره به مشخصات این پروژه گفت: با اجرای عملیات برقی‌سازی راه‌آهن ۴۹۵ کیلومتری گرمسار-اینچه‌برون سرعت سیر به دو برابر و ظرفیت حمل بار به چهار برابر افزایش می‌یابد که براساس آن می‌توانیم ۱۰ میلیون تن بار را در این مسیر جابه‌جا کنیم. وی یادآور شد: در زمان افتتاح راه‌آهن اینچه‌برون صحبت‌هایی مبنی بر داشتن گلوگاه در این مسیر به میان می‌آمد و امروز با اجرای این پروژه گلوگاه مذکور رفع خواهد شد.

 مذاکره برای برقی‌سازی دو خط دیگر

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سایر خطوطی که قرار است در آینده‌یی نزدیک به مدل برقی ارتقا یابد، اظهار کرد: در آینده پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران- مشهد را خواهیم داشت. همچنین مذاکره مهمی برای دو خطه کردن و برقی کردن راه‌آهن خواف-بافق و سرخس-بندرعباس در حال انجام است. به گفته وزیر راه و شهرسازی بزرگ‌ترین معادن سنگ‌آهن در منطقه خواف قرار دارد که اجرای این پروژه برای جابه‌جایی میلیاردها تن بار از اهمیت بالایی برخوردار است.

آخوندی تصریح کرد: حدود ۳ ماه قبل در جلسه‌یی با همکاران زمان آغاز اجرای این پروژه را یازدهم تیرماه انتخاب کردیم که مصادف با خروج امریکا از برجام شده است. اما این بزرگ‌ترین نشانه برای انجام تعهدات از سوی ایران در جریان برجام با حضور سایر اعضا و بدون حضور امریکا است.

وی افزود: با وجود تهدیدات ترامپ رییس‌جمهور امریکا عملیات اجرایی برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون با قراردادی به ارزش 1.2 میلیارد یورو با حضور مقامات ایران و روسیه (در بخش ریلی) در این روز آغاز می‌شود.

این مقام مسوول یادآور شد: تهدیدات یک‌جانبه امریکا نمی‌تواند سایر کشورها را تهدید کند و ایران به تعهدات خود پایبند است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پروژه برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون به طول ۴۹۵ کیلومتر دارای ۳۱ ایستگاه و ۹۵ تونل است که حاکی از سخت و پیچیده بودن این پروژه است. آخوندی عملکرد کارکنان شرکت راه‌آهن را افتخارآفرین توصیف کرد و گفت: کارکنان شرکت راه‌آهن بسیار سخت‌کوش و مسوولیت‌پذیر هستند و اخیرا کتابی که بیانگر خدمات راه‌آهن در دوره

۸ سال دفاع مقدس با وجود تمام تنگناها رونمایی شد.

 2 ویژگی‌ برقی‌سازی راه‌آهن

گرمسار-اینچه‌برون

وزیر راه و شهرسازی به تشریح دو ویژگی برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون مبنی بر افزایش سرعت و ظرفیت حمل بار و مسافر پرداخت و گفت: برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون در جهت ارتقای رفاه و توسعه اقتصادی استان گلستان بسیار مهم است. وی افزود: نخستین ویژگی در تسریع ارتباط ریلی استان گلستان با مرکز کشور و امتداد آن تا جنوب کشور است. دوم، این خط به‌عنوان یک مسیر ترانزیتی در امتداد آسیای میانه و روسیه به راه‌آهن ترکمنستان متصل می‌شود. از این رو، از جهت ترانزیت و اتصال به مراکز لجستیکی، قدرت استان گلستان را افزایش می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اجرای این پروژه باعث افزایش دو برابری سرعت سیر قطارها و چهار برابر شدن ظرفیت حمل بار در این خط می‌شود.

آخوندی اظهار کرد: برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون در جهت ارتقای رفاه و توسعه اقتصادی استان گلستان بسیار مهم است.

 وعده روسیه برای برقی‌سازی در 4 سال

«اول بلازاروف» مدیرعامل راه‌آهن روسیه نیز در مراسم برق‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون گفت: با برقی شدن مسیر ریلی گرمسار- اینچه‌برون سرعت جابه‌جایی بار در راهگذر بین‌المللی شمال- جنوب به چهار برابر افزایش می‌یابد.

وی افزود: با توجه به اهمیت برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون در افزایش طرفیت حمل و نقل کریدور شمال-جنوب تلاش می‌کنیم، این پروژه طبق قرارداد طی چهار سال و چهار ماه به اتمام برسد. بلازاروف افزود: طبق قرارداد امضا شده با راه‌آهن ایران تلاش می‌کنیم این طرح را در چهار سال و چهار ماه به پایان برسانیم. وی ادامه داد: با تکمیل این پروژه، روابط اقتصادی و تجاری بین کشورهای همسایه ایران توسعه می‌یابد. مدیرعامل راه‌آهن روسیه با بیان اینکه بدون شک با اجرای این پروژه، همکاری ما با راه‌آهن ایران توسعه می‌یابد، گفت: همچنین امیدوارم این خط ریلی بتواند بر توسعه اقتصادی و مبادلات تجاری کشورهای حاشیه دریای خزر تاثیرگذار باشد.

«سرگئی پاولاوف» مدیرعامل شرکت بین‌المللی راه‌آهن روسیه در این مراسم گفت: خط ریلی گرمسار- اینچه‌برون یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی برای حمل بارهای ترانزیتی در محور شرق دریای خزر است که از چهار استان ایران عبور می‌کند. «سرگئی پاولاوف» بیان کرد: ارتقای ایمنی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های این مسیر ریلی است و راه‌آهن روسیه با همه امکانات، ایمنی آن را به‌طور کامل تضمین می‌کند. وی ادامه داد: پروژه برقی‌سازی خط ریل گرمسار- اینچه‌برون یکی از پروژه‌های مهم ما در ایران است که قطارهای حامل بار می‌توانند تا سرعت ۱۲۰ کیلومتر روی آن حرکت و سالانه ۱۰میلیون تن بار را جابه‌جا کنند.

به گفته این مقام ارشد راه‌آهن روسیه این پروژه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی در کریدور شمال- جنوب بیش از ۹۰ تونل خواهد داشت.

پاولاوف گفت: طبق قرارداد امضا شده، کارشناسان ایرانی در روسیه، ایران یا برخی کشورهای جهان آموزش‌های لازم را می‌بینند که می‌تواند تحولات بزرگی را در صنعت حمل و نقل ریلی ایران به وجود آورد.

به گزارش ایرنا، وی بیان کرد: برای تکمیل ناوگان این خط، ساخت ۲ کارخانه لکوموتیوسازی و مرکز آموزش کارکنان در دستور کار قرار می‌گیرد تا بتوانیم نیازهای این پروژه را تامین کنیم.»

 

ارسال نظر