ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۸۰۴

موتورسیکلت‌ها؛ منبع اصلی آلودگی صوتی و هوا

عضو کمیسیون سلامت و خدمات محیط‌زیست شورای شهر با اشاره به معضل آلودگی صوتی در تهران، یکی از منابع اصلی آلوده‌کننده را موتورسیکلت‌ها دانسته و گفت: علت اصلی نرسیدن به توافق درخصوص موتورسیکلت برقی بحث اقتصادی در راستای حمایت از مصرف‌کننده است. سیدحسین آرش میلانی عضو کمیسیون سلامت و خدمات محیط‌زیست شورای شهر و رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر، با اشاره به معضل آلودگی صوتی در تهران، یکی از علل اصلی آن را موتورسیکلت‌ها دانسته و از ناتوانی دولت برای برقی کردن آنها سخن گفت. او با بیان اینکه یکی از نهادهای مبارزه‌کننده با بحث آلودگی پلیس است، از کمبود جدی ایستگاه پلیس در سطح شهر تهران خبر داد. میلانی همچنین به بحران پسماند اشاره کرده و درخصوص سیستم ناکارآمد پسماند در شهر تهران توضیحاتی ارائه داد. سیدآرش حسینی میلانی در رابطه با بحران آلودگی صوتی که به تنش‌های روانی در شهر تهران دامن زده است و آثار و نتایج آن را می‌توان در سطح شهر مشاهده کرد، خاطرنشان کرد: یکی از منابع اصلی آلودگی صوتی و هوا، موتورسیکلت‌ها هستند. در این رابطه بحث برقی کردن موتورسیکلت‌ها در شورای چهارم مطرح شد. جلساتی نیز در این رابطه در کمیسیون حمل و نقل و همچنین کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران مطرح شده اما در تامین منابع مالی دچار مشکلاتی هستیم که با همکاری بین دستگاهی باید چاره‌جویی شود. این عضو شورای شهر تهران علت اصلی نرسیدن به توافق درخصوص موتورسیکلت برقی را بحث اقتصادی درراستای حمایت از مصرف‌کننده دانست و ابراز داشت: بانک‌ها باید از نظر وام خریدار را حمایت کنند. در شرایط مالی و اقتصادی کنونی کشور چگونه می‌توان از بانک‌ها انتظار داشت که وام 4درصد بدهند؟ نوشتن قوانین روی کاغذ راحت است اما اجرایی کردن آن بحث دیگری است.

تشکیل کمیته محرمانه پایش اعضای شورای شهر تهران

محسن هاشمی رییس شورای شهر از تشکیل کمیته پایش اعضای شورای شهر به پیشنهاد مرتضی الویری خبر داد. به گزارش ایلنا، ایجاد کمیته‌یی برای پایش اعضای شورای شهر همچون مجلس شورای اسلامی که پیش از این توسط شورای اول به تصویب رسیده بود، هرگز در عمل به اجرا نرسید. با این حال اعضای شورای پنجم به‌خصوص مرتضی الویری عضو شورای شهر و رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر و رییس شورای عالی استان‌ها وعده داده بود که این کمیته تشکیل خواهد شد تا اینکه سرانجام محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران از تشکیل این کمیته خبر داد. هاشمی در پاسخ به اینکه پیشنهاد این کمیته توسط چه کسی مطرح شده است، گفت: آقای الویری پیشنهاددهنده این کمیته بودند. ایشان این پیشنهاد را در جلسه هم‌اندیشی میان اعضای شورا مطرح کردند و همان موقع هم با پیشنهاد ایشان موافقت شد.

رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه این کمیته‌ کار خود را آغاز کرده است، ادامه داد: کمیته‌ پایش با حضور آقای الویری و من تشکیل شده است.

وی در پاسخ به اینکه چه کسانی عضو این کمیته پایش هستند، گفت: این مساله هنوز محرمانه و بین خودمان است. رییس شورای شهر در پاسخ به اینکه چه مسائلی تاکنون در این کمیته بررسی شده و آیا به میزان املاک اعضای شورای شهر پرداخته‌ شده است یا خیر؟ گفت: این مسائل محرمانه است. البته عملکرد اعضای شورا را به‌زودی بررسی خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که نام اعضای سابق شورای شهر در میان فهرست دریافت‌کنندگان 1300 ملک واگذار شده وجود دارد و گفته می‌شود با وجود حکم قوه قضاییه برخی اعضای شورا حاضر به پس دادن املاک واگذار شده نیستند. شاید تشکیل کمیته پایش اعضای شورای شهر از همین رو اهمیت داشته باشد.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این در جلسه شورای عالی استان‌ها از اعضای شورای عالی استان‌ها خواسته بود در این خصوص (کمیته پایش و نظارت بر اعضای شورای شهر) مصوبه‌یی را به تصویب برسانند. وی به تشکیل چنین کمیته‌یی در مجلس باتوجه به اظهارات مقام معظم رهبری اشاره کرده و دستگیری اعضای شورای برخی شهرهای کوچک را به خاطر تخلف، از دلایل ضرورت تشکیل آن عنوان کرده بود.

 

ارسال نظر