ورود شورای شهر به تامین امنیت دانش‌آموزان

۱۳۹۷/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۴۰۸
ورود شورای شهر به تامین امنیت دانش‌آموزان

گروه راه و شهر‌سازی|

روز گذشته اعضای شورای شهر تهران با 17رأی کلیات لایحه ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان را تصویب کردند. یکی از مشکلاتی که در رابطه با سرویس مدارس بسیار حایز اهمیت است، ‌امنیت آنهاست. شهربانو امانی، رییس کمیته ایمنی شورای شهر روز گذشته به خوبی به این موضوع پرداخت و لیستی از مشکلات و معضلات سرویس‌های مدارس را در صحن شورا عنوان کرد. به گفته امانی باید در زمینه حمل و نقل و سرویس مدارس نظارت بیشتری وجود داشته باشد و شهرداری یک ‌بار برای همیشه در این حوزه وظایف و مسوولیتش خود را روشن کند.

محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر در جریان بررسی لایحه ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان با اشاره به اینکه تعداد زیادی مصوبه، آیین‌نامه و دستورالعمل درباره ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان وجود دارد، گفت: هیچ یک از آیین‌نامه‌ها جامع نیست و به همین دلیل بحث‌های نظارت و اجرا پیچیده شده است. بنابراین سند ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان باید اصلاح شود و در این زمینه اولیای مدارس، راهنمایی و رانندگی و مدیریت شهری باید به وظایف خود به درستی عمل کنند.

علیخانی افزود: شهرداری تهران موظف است، لایحه ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان را با توجه به اسناد بالادستی در مدت دو ماه به شورا ارائه و دستورالعمل‌های لازم را برای شروع تنظیم کند. در موضوع حمل و نقل دانش‌آموزان قطعا موضوعاتی همچون آرام‌سازی محیط، توقفگاه استاندارد، برپایی کارگاه‌ها برای ایمنی دانش‌آموزان، آموزش والدین و دانش‌آموزان همچنین آموزش رانندگانی که در این حوزه فعالیت دارند باید مورد توجه قرار گیرد.

 ناامنی سرویس مدارس!

امانی با اشاره به بحث ناامنی در سرویس مدارس گفت: وقتی یک پسر دبیرستانی نتوانسته از حقوق خود دفاع کند، چگونه می‌توانیم از کودکان انتظار داشته باشیم؟ باید فرآیند و روند انتخاب سرویس مدارس استانداردسازی شود.

امانی با تاکید بر شرایط نامناسب و ناایمنی سرویس مدارس در سطح شهر تهران با اشاره به مسوولیت‌های شهرداری در این زمینه گفت: متاسفانه هیچ سند بالادستی‌ مبنی بر ملزم کردن شهرداری برای ارائه طرح استانداردسازی خودرو سرویس مدارس وجود ندارد.

 نبود آمار از آسیب‌های وارده به دانش‌آموزان

امانی افزود: ایمنی و امنیت در حمل و نقل دانش‌آموزان دارای اهمیت فراوان بوده و آمار دقیقی از آسیبی که به علت استاندارد نبودن سرویس مدارس به دانش‌آموزان وارد شده، وجود ندارد. فقط براساس گزارش اداره کل مهندسی ایمنی و ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران سال 95، 15دانش‌آموز بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه غیراستاندارد بودن خودروهای سرویس مدرسه از منظر ایمنی و «قابل تشخیص بودن» یکی از نکات مهمی است که ضرورت بررسی و استانداردسازی هر چه زودتر سرویس مدارس را فراهم می‌کند، افزود: رانندگان ناوگان سرویس مدرسه غیرحرفه‌یی بوده و اصولا آموزش ندیده‌اند. از سوی دیگر محیط پیرامون مدرسه، آرام‌سازی و ایمن‌سازی نمی‌شود. فقط یک درصد شرکت‌های تاکسیرانی در سرویس‌های مدارس سهم دارند و زیر نظر سازمان تاکسیرانی هستند در این شرایط فقط 3ماه تا پایان سال تحصیلی باقی مانده است و باید هر چه زودتر فکری به حال این شرایط شود.

 یک درصد سرویس‌ها استانداردند

رییس کمیته ایمنی حمل و نقل شورای شهر با اشاره به مسائل و مشکلاتی که کشور با آن درگیر است با بیان اینکه در همه شرایط باید به کار خود ادامه دهیم، افزود: سوال این است که چرا حقوق کودکان به عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های انسانی کشور نادیده گرفته می‌شود؟ فقط یک درصد والدین از سرویس‌های استاندارد مدارس استفاده می‌کنند و هیچ روشی برای ارزیابی کمی و کیفی بخشی از سرویس‌های مدارس وجود ندارد. باید کیفیت مدارس و سرویس آنها به صورت آنلاین مشخص شود.

امانی در واکنش به این ابهام که ورود به حیطه سرویس مدارس جزو وظایف شهرداری تهران نبوده و وظیفه آموزش و پرورش است با انتقاد از رویکردهایی که در این خصوص در آموزش و پرورش وجود دارد، افزود: شهرداری وظیفه دارد نسبت به حقوق شهروندی حساسیت نشان دهد از سوی دیگر ردیف بودجه‌یی تحت عنوان آموزش شهروندی، فرهنگ ترافیک  در بودجه شهرداری پیش‌بینی‌ شده است و شهرداری از این مجرا و براساس لایحه ایمنی سرویس مدارس که هنوز در شورا به تصویب نرسیده، می‌تواند در این مساله ورود کند.

 استاندارد‌سازی سرویس مدارس

عضو شورای شهر با بیان اینکه سرویس مدارس تحت کنترل آموزش و پرورش است و نزدیک به یک درصد آن زیر نظر سازمان تاکسیرانی قرار دارد، ‌تصریح کرد: آموزش و پرورش دارای یک سامانه تحت عنوان سرویس مدارس است که افراد متقاضی می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کرده و به عنوان راننده سرویس مشغول به کار شوند، یک سری از مدارس غیرانتفاعی هم به صورت مستقیم با شرکت‌های خصوصی قرارداد بسته و از آنها به عنوان سرویس مدارس استفاده می‌کنند. این سامانه دارای فرآیند و فیلتر مشخصی نیست و یکی از اساسی‌ترین مسائل این است که گاهی مدارس در این زمینه بی‌احتیاطی می‌کنند.

 نگاه مدیران مدارس

عضو کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر ادامه داد: متاسفانه نگاه مدیران مدارس به سرویس‌ها و رانندگان صرفا منبع درآمد بوده و حساسیت‌های لازم برای انتخاب سرویس‌ها و رانندگانشان وجود ندارد. به همین دلیل شهرداری باید در این زمینه وارد شده و استاندارد خودروها و راننده را تعیین کند.

امانی در پاسخ به اینکه آیا در قوانین فرادست این مساله پیش‌بینی شده است یا خیر گفت: در این زمینه قوانین بیشتر در حد توصیه‌نامه است و الزام‌آور نیست. این درحالی است که حتی مصوبه هیات وزیران در این خصوص نیز وجود دارد اما براساس مصوبه هیات وزیران در انتها مسوولیت باز هم به‌عهده مصرف‌کننده است و سرویس‌های مدارس استاندارد کافی را ندارند.

 سلامت کودکان در خطر است

عضو شورای شهر با بیان اینکه سرویس غیراستاندارد مدارس، کودکان این سرمایه‌های انسانی را به خطر می‌اندازند، افزود: ایمنی خودرو، صندلی و راننده باید تامین شود. گاهی شاهدیم در یک خودرو پراید روی یک صندلی 3دانش‌آموز را می‌نشانند، کودکی که به عنوان نفر اول می‌نشیند، همان کودکی است که در آخر با راننده تنها بوده و به عنوان نفر آخر از ماشین پیاده می‌شود. سلامت روانی و جنسی کودکان در خطر است.

وی با تاکید بر زحماتی که رانندگان سرویس مدارس می‌کشند، اظهار کرد: من با صدای بلند می‌گویم که وقتی یک پسر دبیرستانی نتوانسته است از حقوق خود دفاع کند، چگونه می‌توانیم از کودکان انتظار داشته باشیم؟ باید فرآیند و روند انتخاب سرویس مدارس استانداردسازی شود. فراموش نکنیم مجرمان خود قبلا یک قربانی هستند و این فرآیند است که افراد را تبدیل به مجرم می‌کند.

وی ادامه داد: براساس بودجه سال 97 شهرداری 29میلیارد و 670 میلیون تومان برای کمک به آموزش و پرورش تخصیص یافته است اما آموزش و پرورش برای تدوین لایحه ایمنی در شهرداری با ما همکاری لازم را نکرده و حتی حاضر به گفت‌وگو و حضور در جلسات هم نشدند.

 

ارسال نظر