در شهر

۱۳۹۷/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۱۶۰

 برقی کردنBRT کم‌هزینه‌تر از تراموا

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران عنوان کرد: برقی کردن سیستم BRT گزینه کم‌هزینه‌تری نسبت به راه‌اندازی تراموا است.

محسن هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پیشنهاد ایجاد خطوط تراموا در مسیرهای میدان تجریش تا راه‌آهن و پایانه‌های شرق تا غرب تهران که از سوی رییس اتحادیه قطار شهری مطرح شده است، گفت: تراموا یکی از سیستم‌های حمل ونقل عمومی نسبتا سبک است که در دنیا استفاده می‌شود، اینکه ما این سیستم را کجا استفاده کنیم باید در طرح جامع حمل ونقل شهر تهران، پیش‌بینی شود.

وی با بیان اینکه زمانی که طرح اجرای خطوط BRT در تهران مطرح بود و خیابان انقلاب نیز به‌عنوان یکی از کریدورها مطرح شده و نیاز به ساختن پل روشندلان برای این خط بود به شورای شهر و شهردار وقت تهران گفتم که انجام این طرح باتوجه به اجرای خط 4 مترو در زیر همین مسیر به صرفه نیست، گفت: اما این طرح اجرا شد، حال که هزینه اجرای BRT انجام شده است منطقی نیست که بیاییم تراموا را نیز در همین کریدور که هم مترو و هم BRT دارد، اجرایی کنیم. رییس شورای شهر تهران ادامه داد: اگر مساله اصلی بحث آلایندگی اتوبوس‌های شرکت واحد است، می‌توانیم ناوگان اتوبوسرانی را برقی کنیم اما بهتر است منابع محدود را صرف اولویت‌ها کنیم که مهم‌ترین اولویت در حوزه حمل ونقل، تکمیل و تجهیز خطوط ساخته شده مترو و بهره‌برداری کامل از ظرفیت آن است که متاسفانه هنوز به نتیجه نرسیده که درصورت اختصاص منابع امکان افزایش ظرفیت متروی تهران از 2 میلیون نفر فعلی به 7میلیون نفر ظرف 3 سال وجود دارد.

 شرط راه‌اندازی ساختمان جدید بورس

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: در بازدیدی که از پروژه ساختمان جدید بورس داشتیم، از شهردار منطقه درخواست کردیم تا زمان رفع مشکلات مربوط به حوزه شهرسازی و معماری اجازه بهره‌برداری از این پروژه را ندهد. به گزارش تسنیم، محمد سالاری در جریان بازدید خود از منطقه 2 شهرداری تهران به بازدید از ساختمان جدید بورس و اوراق بهادار کشور که در مجاورت ساختمان شهرداری این منطقه احداث شده پرداخت و گفت: متاسفانه در مدیریت شهری گذشته در فرآیندی یکی از اراضی متعلق به شهرداری تهران که دارای کاربری پارکینگ عمومی تثبیت شده بوده به سازمان بورس و اوراق بهادار کشور واگذار می‌شود. رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: کاربری این زمین که کاربری پارکینگ بوده در کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران تغییر کاربری داده شده و مقرر می‌شود در این زمین حدود 20 طبقه شامل 13 طبقه اداری و تجاری و 6 طبقه پارکینگ ساخته شود. سالاری گفت: یکی دیگر از اشکالات اساسی در فرآیند صدور مجوز برای این پروژه غیر از اینکه در زمینی که دارای کاربری پارکینگ عمومی اجازه ساخت صادر شده است این است که سطح اشغال حدود 100درصدی نیز به آن داده‌اند.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: این ساختمان از جمله مراکز جاذب سفر جدی در شهر تهران خواهد بود و از اقصا نقاط کشور مراجعه‌کننده خواهد داشت. وی ادامه داد: فرآیند صدور مجوز برای این پروژه نه تنها بدون پیوست‌های مطالعاتی و به‌ویژه پیوست ترافیکی انجام شده بلکه در فرآیند ساخت و ساز برای تامین بخشی از فضا‌های مازاد، یکی از طبقات پارکینگ را هم حذف کردند که بدین‌ترتیب قریب به 160 واحد پارکینگ نیز از این پروژه حذف شده است. این در حالی است که به موجب بررسی‌های اولیه که شهرداری منطقه توسط مشاور انجام داده مشخص شد که غیر از کسر این 160 واحد این ساختمان به پارکینگ‌های بسیار بیشتری از آنچه به موجب پروانه ساختمانی باید تامین کند نیاز دارد. سالاری گفت: در بازدیدی که ما از این پروژه داشتیم از شهردار منطقه درخواست کردیم تا زمان رفع مشکلات مربوط به حوزه شهرسازی و معماری اجازه بهره‌برداری از این پروژه را ندهند و ‌باید قبل از صدور مجوز بهره‌برداری، پیوست‌های مطالعاتی آن به‌ویژه پیوست‌های ترافیکی کامل شود و همچنین تاثیری که بهره‌برداری از این مرکز جاذب سفر در این منطقه دارد مورد بررسی قرار بگیرد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تصریح کرد: مساله دیگری که در فرآیند احداث این پروژه از منظر شهرسازی و معماری رعایت نشده، موضوع نمای آن است. ساختمان بورس یکی از پروژه‌های مهم متعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران و یک ساختمان دولتی شاخص شهر تهران است و می‌توان گفت یکی از نماد‌های موثر شهری محسوب می‌شود، اما نمای این پروژه تمام شیشه‌یی اجرا شده و به هیچ عنوان اصول و چارچوبی که ما در کمیته‌های نما برای شهرداری تکلیف کردیم تا در فرآیند تصویب نمای ساختمان‌ها به‌ویژه ساختمان‌های شاخص مانند این پروژه رعایت شود به هیچ عنوان رعایت نشده است.

 ساخت ساختمان «بلدیه» در میدان امام (ره)

رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران گفت: در راستای احیای بافت قدیمی تهران در میدان امام خمینی‌ (ره) ساخت ساختمان بلدیه در حال بررسی است.

به گزارش فارس، محمد علیخانی درباره ساخت ساختمان بلدیه در میدان امام خمینی (ره) اظهار کرد: طرح ساخت این ساختمان از سال‌های گذشته مطرح شده است و در کمیسیون عمران نیز در این خصوص چند جلسه داشته‌ایم که معاونت عمرانی شهرداری درباره این طرح توضیحاتی را ارائه دادند.

وی گفت: طرح ساخت ساختمان بلدیه در مدیریت قبلی شهرداری تهران مطرح شده بود و در این خصوص نیز گودبرداری انجام شده و قرار است ساختمان قدیم بلدیه تهران در آن بافت تاریخی احیا شود. وی افزود: در محدوده میدان امام خمینی‌(ره) طرح‌هایی از جمله پیاده‌راه‌سازی و احیای بافت قدیمی تهران وجود دارد و باید با توجه به منابع محدود شهرداری و پروژه‌های نیمه‌کاره تصمیم گرفته شود که آیا ضرورتی فعلا برای انجام این پروژه‌ها وجود دارد یا خیر.

 دولت پولی برای مترو پرند نداده است

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه با بیان اینکه شهرداری تهران در احداث این خط کمک کرده است، گفت: دولت بودجه مستقیم این خط را باید پرداخت کند، چراکه مترو حومه است و عدد

در نظر گرفته شده برای توسعه ناچیز است. به گزارش فارس، علی امام درخصوص احداث خط مترو پرند، گفت: این خط باید با بودجه دولت احداث شود. وی با اشاره به اینکه پیشرفت کار 50درصد است، گفت: خط مترو پرند 19 کیلومتر است که تقریبا

 14 کیلومتر آن ریل‌گذاری شده است. به گفته مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه، ولی دولت پولی نداده است و طبیعتا با این روند مشکل خواهیم داشت. امام همچنین ادامه داد: با توجه به شرایط در مناطق مختلف شهر از سندهای بالادستی برای توسعه مترو استفاده می‌کنیم. وی برای خطوط 8 و 9 که تکمیل‌کننده خطوط اصلی مترو تهران هستند، گفت: با توجه به شرایط اعتبار شرکت مترو به دنبال سرمایه‌گذار خارجی هستیم و در سال 97 تکلیف سرمایه‌گذار مشخص خواهد شد. خطوط یک و 4 هم نواقصی دارد که با توجه به مشکلاتی که وجود دارد در پی رفع آن نواقص هستیم. امام همچنین از احداث بخشی از خط 7 مترو اشاره کرد و گفت: ایستگاه مترو محمدیه، نواب، کمیل، مهدیه، بریانک و یک ایستگاه تقاطعی در هفته جاری افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود.

 توقف ایجاد شهرک‌های صنعتی غیردولتی

شورای ‌عالی شهرسازی و معماری با ایجاد شهرک‌های صنعتی غیردولتی در حریم و محدوده‌های شهرستان‌های استان تهران مخالفت کرد. به گزارش ایرنا، شورای ‌عالی شهرسازی و معماری در جلسه 31 اردیبهشت ماه سال جاری تصمیم گرفت، ایجاد شهرک‌های صنعتی غیردولتی در حریم و محدوده‌ شهرستان‌های استان تهران (رباط‌کریم، شهر قدس، صفادشت، گلستان و نصیرشهر) متوقف شود. محمدسعید ایزدی دبیر شورای ‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌یی به استاندار استان تهران، مصوبه این شورا مبنی بر مخالفت با ایجاد شهرک‌های صنعتی غیردولتی در این استان را در هشت بند، ابلاغ کرد. شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران باتوجه به مغایرت صریح این موضوع با همه موازین و احکام فرادستی در سطح مجموعه شهری تهران و

در راستای ایفای تکالیف قانونی در تعادل‌ بخشی فضایی در عرصه سرزمین، ضمن اعلام مخالفت با ایجاد شهرک صنعتی جدید در استان تهران مقرر کرد، از این پس ساماندهی ساخت و سازهای کارگاهی و صنعتی موجود در حریم و محدوده شهری استان در قالب طرح‌های ساماندهی صنوف و مشاغل مزاحم شهری با رعایت ضوابط و مقررات مرتبط انجام گیرد.

 

ارسال نظر