استارت ساخت پلاسکوی جدید بدون مجوز شهرداری

۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۶۷۷
استارت ساخت پلاسکوی جدید بدون مجوز شهرداری

گروه راه و شهرسازی  

ساخت پلاسکوی جدید طی مراسمی با حضور رییس بنیاد مستضعفان و شماری کسبه روز جمعه استارت خورد. این مراسم در شرایطی برگزار شد که اما و اگرهایی درباره اخذ مجوز احداث ساختمان جدید از شهرداری به گوش می‌رسد و برخی از کسبه پلاسکو نیز با اشاره به برخی ابهام‌ها در شیوه ساخت ساختمان جدید از دست نیافتن به حقوق خود ابراز نگرانی می‌کنند. سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به کلنگ‌زنی ساختمان جدید پلاسکو گفته است: اگر ساخت پلاسکو بدون اخذ پروانه آغاز شود، گذشته از اینکه خلاف قانون است، بیم آن است که اختلاف نظر طرفین بعدها کار را به بن‌بست بکشاند.

محمد سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفان(مالک فعلی ساختمان پلاسکو) در این مراسم با اشاره به روند طی شده برای احداث ساختمان پلاسکو و قدردانی ویژه از استاندار تهران اظهار کرد: طی توافق صورت گرفته- که به زودی از سوی استانداری به تمام ذی‌نفعان ابلاغ می‌شود- برج پلاسکو ساخته و به ذی‌نفعان تحویل داده می‌شود.

وی بیان کرد: ساختمان 5 طبقه شمالی توسط کسبه و با هزینه خودشان و مجوزهایی که کسب می‌کنند، بازسازی خواهد شد.

مسوول پروژه احداث ساختمان جدید پلاسکو نیز در این مراسم گفت: پس از کش و قوس‌های فراوان 3روز پیش بین همه ذی‌نفعان پلاسکو توافق صورت گرفت و قرار شد، ساختمان

5 طبقه ضلع شمالی برج پلاسکو با شرایط بنیاد مستضعفان به کسبه ساکن واگذار شود و بنیاد مستضعفان ساختمانی در 15طبقه و 5 طبقه منفی با کاربری پارکینگ در محل برج سابق احداث کند. بنیاد مستضعفان از پارکینگ اکبر به عنوان کارگاه احداث برج استفاده می‌کند.

 2 خواسته کسبه از بنیاد مستضعفان

پیش از این یوسفی از کسبه ساختمان پلاسکو در گفت‌وگو با «تعادل» با بیان اینکه کسبه دو خواسته از بنیاد دارند، اول اینکه ساختمان کناری پلاسکو را مقاوم‌سازی کرده و ساختمان جلویی که فرو ریخت را بسازد، اظهار کرده بود: اما بنیاد تصمیم گرفته، پارکینگ اکبر که 5 هزار متر است را به ساختمان پلاسکو افزوده و یک پروژه بزرگ را بسازد. این یعنی 600 واحد را تبدیل به 1500واحد کند و با این کار ارزش افزوده‌یی برای خودشان ایجاد کنند. دوم اینکه اگر هم بنیاد قصد ساخت یک پروژه بزرگ را دارد باید با کسبه یک قرارداد محکم ببندد و خیال کسبه را راحت کند. باید در قرارداد چگونگی ساخت و زمان تحویل سازه مشخص شود. رک و راست بگویم چه تضمینی وجود دارد که بعد از ساخت ساختمان، ‌ما بتوانیم واحدهای خود را تحویل بگیریم.

یوسفی ادامه داده بود: قرار بود بنیاد مستضعفان به عنوان مالک قراردادی امضا کند که هر یک از کسبه بتوانند دقیقا براساس متراژی که پیش از این در ساختمان پلاسکو مغازه داشتند مجددا صاحب مغازه شوند با این تفاوت که براساس هزینه‌هایی که بنیاد انجام داده است، بهای ساخت واحد جدیدشان را هم پرداخت کنند. البته به شرط آنکه بنیاد مستضعفان مغازه‌ها را براساس اجاره‌های گذشته به آنها واگذار کند.

وی توضیح داده بود: اما بنیاد مستضعفان در قرارداد یک طرفه خود اینگونه توضیح داده است، واحدهایی که کسبه پلاسکو پیش از این داشتند را براساس قیمت امروز به اضافه نرخ تورم سالانه بانک مرکزی قیمت‌گذاری می‌کند اما در سالی که(مثلا ۱۴۰۰) ساختمان جدید پلاسکو آماده بهره‌برداری می‌شود، مغازه‌ها را براساس قیمت آن روز به کسبه آسیب‌دیده واگذار می‌کنند که این به هیچ‌وجه عادلانه نیست.

 

 ممانعت کسبه تکرار می‌شود؟

به گزارش «تعادل» حدود دو هفته پیش، بنیاد مستضعفان بیانیه‌یی منتشر کرد مبنی بر اینکه با وجود آمادگی بنیاد برای ساخت پلاسکوی جدید برخی کسبه مانع از ساخت ساختمان جدید می‌شوند.

در بخشی از این بیانیه آمده بود: بعد از چند ماه تلاش و به ‌دنبال صورت‌جلسه مکتوب با مقامات شهرداری و قضایی در اواخر سال ۹۶ بنیاد مستضعفان کار گودبرداری و همزمان آزمایشات مکانیک خاک را آغاز کرد که با ممانعت و مخالفت ادامه کار از طرف کسانی که خود را مالکان سرقفلی در ساختمان ۵ طبقه باقیمانده از پلاسکو معرفی کرده‌اند، روبه‌رو شد که این ممانعت با پرتاب سنگ به طرف کارگران و مهندسان بنیاد هم همراه شد.

این بیانیه همچنین تصریح کرده بود:«نباید مانع بنیاد مستضعفان در اجرای این پروژه ملی شد و با طرح حواشی و مسائل کم اهمیت، کار را بیش از این به تاخیر انداخت همان‌گونه که ریاست بنیاد مستضعفان از ابتدا اعلام کرده‌اند، بنیاد براساس قوانین و استانداردهای روز با تمام امکانات آماده ساخت جایگزینی فاخر برای پلاسکو است. اما در عین حال اگر خواست کسبه و مقامات مسوول در انجام کار به صورت دیگری باشد، بنیاد مستضعفان از منظر مالک مخالفتی با آن نخواهد داشت و در آن شرایط هم آماده هر گونه همکاری است.»

با توجه به بیانیه صادره بنیاد مستضعفان مبنی بر ممانعت کسبه از احداث دوباره ساختمان پلاسکو اینک این سوال مطرح است که آیا کسبه دوباره با جلوگیری از عملیات ساخت و ساز پلاسکوی جدید اعتراض خواهند کرد؟

به گزارش «تعادل» ساختمان پلاسکو که اواخر دی ماه سال ۱۳۹۵ در آتش‌سوزی بی‌سابقه فروریخت پس از حدود ۱۷ماه بلاتکلیفی و اعتراض کسبه نسبت به نامشخص بودن آینده و زندگی‌شان با حضور مدیرعامل بنیاد مستضعفان به عنوان مالک پلاسکو، گودبرداری‌اش آغاز و وعده داده شد تا ۲۴ماه آینده این ساختمان قدیمی تجاری را در همان ۱۵طبقه می‌سازند و به کسبه آسیب‌دیده تحویل می‌دهند.

این گزارش همچنین حاکی است، سی‌ام دی ماه سال ۱۳۹۵ آتش‌سوزی در طبقه نهم و دهم باعث شد ساختمان ۵۳ ساله پلاسکو آتش بگیرد و فرو بریزد و همه ‌چیز بر صاحبان سرقفلی و کسبه ساختمان پلاسکو خراب شود.

حالا بیش از حدود ۱۷ماه از آتش گرفتن و فرو ریختن ساختمان ۱۵طبقه پلاسکو می‌گذرد و کسبه آسیب‌دیده این ساختمان تجاری قدیمی هنوز به مغازه‌ها و ساختمانی که قرار بود دو ساله ساخته شود، نرسیده‌اند.

 واکنش سخنگوی شورای شهر

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران اما در گفت‌وگو با ایسنا در مورد آغاز ساخت ساختمان پلاسکو گفت: اگر ساخت پلاسکو بدون اخذ پروانه آغاز شود، گذشته از اینکه خلاف قانون است، بیم آن است که اختلاف نظر طرفین بعدها کار را به بن‌بست بکشاند.

وی با بیان اینکه باید درخواست مالک برای ساخت ساختمان جدید به دلیل مشکلات موجود به کمیسیون ماده ۵ برود، گفت: براساس رای کمیسیون ماده ۵ پروانه صادر می‌شود و بعد عملیات اجرایی با حمایت همه ذی‌نفعان به سرعت و قوت آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا چند روز پیش مقیمی، استاندار تهران اعلام کرده بود که در عید فطر کلنگ ساختمان جدید پلاسکو زده می‌شود اما این اتفاق درحالی صبح جمعه رخ داد که بنا به گفته افشین حبیب‌زاده، معاون نظارت شورای شهر هنوز پروانه ساخت این ساختمان از سوی شهرداری صادر نشده است.

 

ارسال نظر