اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۵۸۸

 ۵۰درصد پروازهای حج را سعودی‌ها انجام می‌دهند

معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی با اشاره به برگزاری جلسه هماهنگی عملیات حج در این سازمان گفت: تمام بخش‌های درگیر در عملیات حج اقدامات اولیه خود را آغاز کرده‌اند.

به گزارش مهر، مرتضی دهقان از برگزاری جلسه هماهنگی عملیات حج در این سازمان خبر داد و گفت: در این جلسه رییس سازمان هواپیمایی کشوری، رییس سازمان حج و زیارت، نمایندگانی از شرکت فرودگاه‌ها، فرودگاه امام خمینی (ره) و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد، فرودگاه‌ها زیرساخت‌های فرودگاهی خود را برای انجام هرچه بهتر عملیات حج آماده و جلسه‌ کمیته‌های تسهیلاتی ویژه پروازهای حج را با مشارکت همه ذی‌نفعان از جمله نمایندگان حج و زیارت در استان‌ها برگزار کنند.

دهقان افزود: از شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم خواسته شد که بخشی از ناوگان خود را برای این امر اختصاص دهد. همچنین مقرر شد سازمان حج و زیارت برنامه‌های پروازی را که با هماهنگی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و طرف سعودی آماده می‌کند، در اختیار بخش‌های مختلف قرار دهد.

معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از سهم ۵۰درصدی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پروازهای حج خبر داد و گفت: امسال ۵۰ درصد سهمیه انتقال حجاج برای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و ۵۰درصد برای طرف سعودی است. سازمان حج و زیارت باید با هر دو طرف قراردادهای خود را منعقد کند که کارهای اولیه آن انجام شده است.

دهقان افزود: هواپیمایی سعودی اقدامات اولیه خود را برای اخذ مجوز پرواز به ایران شروع کرده است. ایران‌ایر نیز در هر دو کشور مکاتبه کرده و پیگیر مجوزهای پروازی است. این مقام مسوول در سازمان هواپیمایی کشوری برنامه‌ریزی برای انجام عملیات حج را دشوار دانست و گفت: در پروازهای حج باید در بازه زمانی کوتاهی تعداد زیادی پرواز حج برگزار شود. این اتفاق به خاطر محدودیتی که در فرودگاه‌های جده و مدینه برای شرکت‌های هواپیمایی در گرفتن زمان پرواز یا «اسلات» ایجاد می‌کنند، رخ می‌دهد. این محدودیت‌ها مختص ایران نیست و به خاطر حجم زیاد پروازها در این دو فرودگاه درباره همه کشورها صادق است.

وی افزود: برای اخذ اسلات در فرودگاه‌های جده و مدینه محدودیت‌هایی وجود دارد و ما باید بتوانیم خودمان را با محدودیت‌هایی که کشور عربستان ایجاد می‌کند، تطبیق دهیم.

دهقان همزمانی پروازهای حج با پروازهای تابستانی را از دیگر علل حساس بودن این عملیات برشمرد و گفت: حج تمتع امسال با پروازهای تابستانی مصادف است. بنابراین لازم است که فرودگاه‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و هم سایر سرویس‌دهندگان مانند پلیس فرودگاه‌ها، سپاه حفاظت هواپیمایی، واحد سوختگیری، هندلینگ و... خود را به صورت مضاعف آماده کرده تا بتوانند به زائران بیت‌الله حرام خدمت‌رسانی کنند.

 نامه انبوه‌سازان به جهانگیری: وام نوسازی بافت فرسوده ۸۰میلیون شود

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان ایران در نامه‌یی به معاون اول رییس‌جمهوری خواستار افزایش سقف تسهیلات مشارکت مدنی ساخت و ودیعه مسکن در محدوده بافت فرسوده شد.

به گزارش مهر، جمشید برزگر رییس کانون سراسری انبوه‌سازان ایران طی نامه‌یی خطاب به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری خواستار افزایش سقف تسهیلات اختصاص یافته به بخش نوسازی و ودیعه مسکن در بافت فرسوده شهرها شد.

وی در این نامه با اشاره به گذشت چهار سال از مصوبه هیات دولت عنوان کرده است: اگرچه در قالب مصوبه هیات دولت یازدهم، سقف تسهیلات نوسازی و ودیعه مسکن در محدوده بافت فرسوده در کلان‌شهرها به ترتیب به ۵۰میلیون و ۲۰میلیون تومان و در سایر شهرها به ترتیب به ۴۰میلیون و ۱۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده اما طی چهار سال اخیر هزینه‌های مربوط به ساخت، ترهین و اجاره مسکن با رشد قابل توجهی مواجه بوده است.

برزگر در ادامه این نامه به ناهمخوانی تسهیلات در نظر گرفته شده و نیاز مالی ساکنان فعلی و بخش عرضه اشاره کرد و افزود: در زمان حاضر این تسهیلات نه تنها نمی‌تواند پاسخگوی نیاز ساکنان و تامین منابع مالی مناسب برای آنها باشد بلکه فعالان ساختمانی مایل به سرمایه‌گذاری در محدوده بافت فرسوده نیز امکان تامین مالی مناسب برای حضور در طرح بازآفرینی را از دست خواهند داد.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان ایران با اشاره به مشکلات موجود برای تامین منابع مالی بخش عرضه و ساکنان فعلی بافت قدیمی شهرها پیشنهاد داد که سقف تسهیلات نوسازی مسکن در محدوده بافت فرسوده برای کلان‌شهرها از ۵۰میلیون تومان کنونی به ۸۰میلیون تومان و در سایر شهرها از ۴۰میلیون تومان فعلی به ۷۰میلیون تومان افزایش پیدا کند.

وی در عین حال خواستار افزایش سقف تسهیلات ودیعه مسکن برای حمایت از ساکنان بافت فرسوده نیز شد و افزود: در این بخش نیز خواستار افزایش سقف تسهیلات ودیعه مسکن در این محدوده در کلان‌شهرها از ۲۰میلیون به ۳۰میلیون تومان و در سایر شهرها از ۱۵میلیون تومان به ۲۰میلیون تومان هستیم.

  ایران‌‎ایر و آسمان در صدر تاخیر پروازهای اردیبهشت

مطابق آمار سازمان هواپیمایی کشوری در اردیبهشت امسال ایران‌‌ایر با ۴۱۰پرواز و آسمان با ۳۳۷پرواز در صدر فهرست بیشترین پروازهای تاخیردار قرار گرفته‌اند، کمترین پرواز تاخیردار مربوط به پویاایر با ۵ پرواز بوده است. به گزارش تسنیم، مطابق آمار منتشر شده از سوی سازمان هواپیمایی کشور در اردیبهشت ماه امسال 15 ایرلاین داخلی مجموعا 5786پرواز از فرودگاه مهرآباد انجام داده‌اند که 2259پرواز آن یعنی حدود 40 درصد با تاخیر انجام شده است.

بر این اساس هواپیمایی آسمان با 50درصد بیشترین تاخیر پروازی را به خود اختصاص داده است؛ این ایرلاین در دومین ماه بهار 677پرواز انجام داده که سهم پروازهای تاخیردار 337پرواز بوده است. پس از این ایرلاین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و آتا‌ایر قرار دارند. این دو شرکت هر یک 49درصد پرواز تاخیردار داشته‌اند. اما در تعداد پروازها ایران‌ایر با 410پرواز تاخیردار از مجموع 840پرواز در صدر فهرست بیشترین پروازهای تاخیردار اردیبهشت ماه قرار گرفته است.

آتاایر نیز در ماهی که گذشت 559پرواز از فرودگاه مهرآباد داشته که از این تعداد 275پرواز تاخیردار بوده است. هواپیمایی تابان در ماه گذشته سهم پروازهای تاخیردار خود را از 49 به 41درصد، ایران‌ایر از 57 به 49درصد، زاگرس از 43 به 40 درصد، معراج از 21 به 17درصد، کاسپین از 38 به 35درصد و قشم‌ایر از 38 به 36درصد کاهش داده‌اند.

در این بین پروازهای تاخیردار هواپیمایی کیش‌ایر از 25درصد فروردین ماه به 32درصد، سپهران از 29 به 43درصد، ساها از 10 به 21درصد و کارون نیز از 40 به 50درصد افزایش یافته است.

بر اساس جدول سازمان هواپیمایی کشوری هواپیمایی ماهان با 566 پرواز بیشترین پرواز به موقع در اردیبهشت ماه را انجام داده است.

 

ارسال نظر