طرح نیلوفری، بستری مناسب برای بازسازی جنوب تهران

۱۳۹۷/۰۳/۱۹ - ۰۱:۳۷:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۱۸۳

گروه راه و شهرسازی|

محمدعلی افشانی شهردار تهران در بازدید میدانى از محدوده منطقه 17، طرح نیلوفری را مهم‌ترین فرصت براى آبادى و توسعه و ایجاد تحول در مناطق 17 و 18 دانست و اظهار کرد: این طرح مى‌‌‌تواند به یکى از بهترین طرح هاى شهرى تهران تبدیل شود و از همین فردا به این طرح و سازوکارهاى اجراى آن خواهم پرداخت.

افشانی با اشاره به اینکه طرحی که قرار است تحت عنوان «طرح نیلوفری» در مسیر حدود ١٠کیلومترى خط آهن مناطق ١٧ و ١٨ به اجرا درآید، می‌تواند به طرحی موفق و مثال زدنی تبدیل شود و با اجرای آن سرانه‌های خدماتی منطقه ترمیم شده و افزایش یابد، گفت: در برنامه‌یى که به شوراى شهر ارائه دادم، ارتقاى شاخص زیست‌‌‌پذیرى با محوریت محلات شهر را مورد تاکید قرار دادم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه اساسا محله، محور و پایه برنامه این طرح ارائه شده است، بیان کرد: از این‌رو نسبت به در اولویت قرار دادن و سرمایه‌گذارى در محله‌هایى که شاخص‌هاى خدماتى در آنها از وضعیت مطلوبى برخوردار نیست، اقدام خواهد شد. یکى از این شاخص‌ها، توسعه مُدهاى مختلف حمل و نقل عمومى اعم از ریلى و اتوبوسى در محلات شهر به نحوى است که مردم قدرت انتخاب داشته باشند، همچنین توسعه پهنه‌هاى سبز و ارتقاى سرانه فضاى سبز از جمله شاخص‌هایى است که در محله‌هاى محروم باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد. این مهم مورد تاکید رییس‌جمهور است و بر اساس دستور ایشان، همه دستگاه‌هاى اجرایى و وزارتخانه‌ها مکلف هستند، خدمات مورد نیاز را به این منظور ارائه کنند. شهردار تهران با اشاره به اینکه بر این اساس، شهردارى تهران و وزارت راه و شهرسازى نیز موظف هستند در جهت بازآفرینى بافت‌هاى ناکارآمد شهرى گام‌هاى اساسى بردارند، اظهار کرد: تسهیل‌گرى در تملک واحدهاى مسکونى بافت‌هاى ناکارآمد و نوسازى آنها با هدف تبدیل بافت‌هاى فرسوده و ناایمن به بافت‌هاى کارآمد و مقاوم را در دستور کار داریم. فرآیند بازآفرینى محدود به نوسازى املاک فرسوده نیست بلکه به این منظور نوسازى محله‌یى پایدار هدف‌گذارى شده است که مسیر حدود ١٠ کیلومترى

خط آهن در دل مناطق ١٧ و ١٨ فرصت خوبى است تا با استفاده از آن نسبت به نوسازى بافت فرسوده اطراف این مسیر و ایجاد فضاى سبز و مجموعه‌هاى تفریحى و فرهنگى و احیاى این بافت ناکارآمد به عنوان اولویت اول مناطق ١٧ و ١٨ اقدام کنیم.

به گزارش «تعادل» محدوده زمین‌های اطراف خط آهن تهران-تبریز که اکنون به زیرزمین انتقال یافته است، تحت عنوان طرح نیلوفری تبدیل به فضای سبز و مراکز تفریحی شود اما با گذشت 10سال از تصویب این طرح هنوز مطالعات اولیه آن انجام نشده است. طرحی که قالیباف امیدوار بود تا تابستان سال 97 به اتمام برسد، هنوز مراحل ابتدایی‌اش را نیز طی نکرده است.

محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در این باره به «تعادل» گفته بود: «یکی از اولویت‌های شهرداری تهران، ساماندهی عرصه‌های محدوده راه‌آهن تهران-تبریز است. پیشنهاد کمیسیون معماری و شهرسازی این بود که هزینه‌های این پروژه در بودجه گنجانده شود و قرار شد با مشارکت بخش خصوصی شهرداری تهران به این موضوع ورود پیدا کرده و نسبت به احداث مراکز تفرجگاهی و پروژه‌های محرک توسعه اقدام کند.»

به گفته وی، پروژه انتقال خط‌آهن تهران-تبریز در راستای مصوبات استانی هیات دولت برای ساماندهی مسیر خروجی قطارهای تبریز و حومه از ایستگاه تهران به سمت غرب و همچنین تحقق اهداف طرح در چشم‌انداز 50ساله در مناطق 17 و 18 است. این طرح دارای دو بخش اجرایی کاملا مستقل است، از جمله انتقال ترافیک محور تبریز به محور اهواز از طریق افزایش خطوط ریلی کمربندی ملکی- آپرین - تپه سفید تهران به طول حدود 37.5کیلومتر و همچنین احداث طول دو قلو با مقطع مستطیل برای احداث 4خطوط عبوری در مسیر اصلی حد فاصل ایستگاه تهران تا پل کن به طول 10 کیلومتر. هزینه این طرح دقیقا مشخص نیست، اما به گفته سالاری می‌توان گفت اجرای این پروژه چیزی حدود 900 تا هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت اما تا قبل از انجام مطالعات اولیه نمی‌توان میزان دقیقی برای آن اعلام کرد. همچنین در بودجه سال آینده شهرداری 38میلیارد تومان برای این ردیف در نظر گرفته است و بر این اساس با مشارکت بخش خصوصی و با تخصیص اعتبار، راه‌آهن تهران-تبریز ساماندهی خواهد شد. علاوه بر این هر چند شهرداری مجری طرح را سازمان نوسازی عنوان کرده اما به نظر می‌رسد، سازمان مذکور ظرفیت این کار را ندارد و معاونت عمران گزینه بهتری برای اجرای این طرح است. حال باید دید شهردار جدید تهران تا چه اندازه به طرح نیلوفری توجه می‌کند و آیا مشکلات این دو منطقه جنوبی شهر بعد از این همه سال حل خواهد شد یا خیر؟

 

 

ارسال نظر