سرویس مدارس در کانون توجه شورای شهر

۱۳۹۷/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۷۱۹

گروه راه و شهر‌سازی  آزاده کاری

اعضای شورای شهر تهران روز گذشته یک فوریت طرح «الزام شهرداری برای تهیه برنامه اجرایی ایمنی سرویس مدارس» را تصویب کردند. طی سال‌های گذشته تعدادی از دانش‌آموزان به دلیل غیراستاندارد بودن خودرو سرویس مدارس و استفاده از رانندگان غیرحرفه‌یی و آموزش ندیده جان خود را از دست دادند. با وجود اینکه متولی اصلی این امر وزارت آموزش و پرورش است و با توجه به نبود سند بالادستی مبنی بر ملزم کردن شهرداری برای ارائه طرح استانداردسازی خودرو سرویس مدارس، اعضای شورای شهر تصمیم گرفتند، شهرداری را ملزم به ارائه برنامه اجرایی ایمنی سرویس مدارس کنند.

به گزارش «تعادل» شهربانو امانی رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران پیشنهاد ‌دهنده این طرح توضیحاتی درباره آن ارائه داد و گفت: در شهریورماه سال گذشته در مورد درصد قابل توجه تلفات عابران پیاده در آمار تلفات تصادفات درون شهری هشدار داده و خواستار ایمن‌سازی و آرام‌سازی معابر اطراف مراکز پرتردد همچون مدارس، مساجد و... شدم، اما این موضوع جزو وظایف شهرداری نبود. این در حالی است که مساله ایمنی و امنیت در حمل و نقل دانش‌آموزان بسیار مهم است.

امانی با بیان اینکه کجای دنیا در سرویس‌های مدارس چند دانش‌آموز ریزجثه را کنار هم می‌گذارند، گفت: ما برای باغات، آب تهران و... دغدغه داریم و مصوبات زیادی تصویب کردیم، اما چرا به ایمنی در حمل و نقل دانش‌آموزان توجه نمی‌شود.

مرتضی الویری رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز اظهار کرد که در گذشته نیز مصوباتی در این راستا داشتیم و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن مسائل قبلی مصوبه جدید تصویب کرد.

در ادامه افشین حبیب‌زاده عضو کمیسیون حمل و نقل، وضعیت سرویس مدارس در همه ابعاد چه از نظر ظاهری و ایمنی را نامناسب دانست و تصریح کرد: من دو دانش‌آموز دارم که هر روز با سرویس به مدرسه جابه‌جا می‌شوند و با دغدغه‌های این مساله آشنا هستم. متاسفانه شاهدم که برخی سرویس‌های مدارس دو شیفت کار می‌کنند و این مساله سبب می‌شود که برخی دانش‌آموزان قبل از ساعت کار مدارس به مدرسه برسند و مجبورند پشت در بمانند یا برخی دانش‌آموزان بسیار دیر به مدرسه می‌رسند که این مسائل باید حل و فصل شود. در نهایت یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه اجرایی ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان به تصویب رسید.

 وقت‌کشی در نامگذاری خیابان‌ها

از دیگر مصوبات جلسه روز گذشته نامگذاری و تغییر نام برخی خیابان‌های تهران بود که وقت زیادی از شورا گرفت. محسن هاشمی رییس شورای شهر بعد از جلسه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بخش عمده‌یی از جلسه به نامگذاری‌ها اختصاص داده شد، گفت: سوالات را تخریبی مطرح نکنید، چرا که نامگذاری یکی از وظایف اصلی شورای شهر است و حتی مردم سوالات و ابهاماتی در این زمینه دارند و به‌طور مفصل در  این جلسه به این موضوع پرداخته شده و در نهایت با توجه به ابهامات از کمیسیون مربوطه درخواست کردیم که گزارشی در مورد روند نامگذاری برای همه اعضا ارائه کنند.

وی با بیان اینکه نامگذاری حساسیت‌های زیادی دارد، گفت: به عنوان مثال دیروز نامگذاری میدان امام هادی(ع) به شیخ صدوق مورد بررسی قرار گرفت و با اینکه 1.5سال پیش این نامگذاری انجام شده بود اما هنوز تابلو نام جدید میدان یعنی امام هادی(ع) نصب نشده و مردم خواهان بازگرداندن نام بودند و حساسیت‌ها و صحبت‌ها در این زمینه بالاست، اما سعی می‌شود در جلسات بعدی سرعت عمل‌مان در نامگذاری افزایش یابد.

 چوب حراج 60 هزار میلیارد تومانی

همچنین در جلسه روز گذشته 4نفر از اعضای شورای شهر تهران در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی نطق پیش از دستور داشتند. محمدجواد حق‌شناس عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در نطق خود عنوان کرد: مدیریت شهری تهران در سالیان اخیر نزدیک به ٦٠هزار میلیارد تومان از دارایی‌های ملموس شهر را چوب حراج زده و با درآمد حاصل از این حراجی امور شهر را گذرانده است. بنابراین اکنون نه ظرفیتی برای استفاده از دارایی‌های اینچنینی باقی مانده و نه فرصتی برای حراج بیشتر.

وی افزود: باعث تاسف است که به واسطه هزینه‌های هنگفت که در راستای وظایف ذاتی شهرداری تهران نبوده ده‌ها میلیارد تومان از ثروت مردم تهران صرف اموری شده که فرهنگ را به سمت کلیشه‌هایی همچون کمک‌های بی‌حساب و کتاب به مداحان کشانده است. خساراتی که ناشی از مدیریت ناصحیح منابع در دوره گذشته بوده قابل انکار نیست و باید فکری به حال آن کرد، چرا که فرهنگ توانایی بهره‌برداری از جمیع اتفاقات از جمله دین، موسیقی، ورزش و... است که در قالب میراث و انباشت تجربه زیست شده بشری است. حق‌شناس با بیان اینکه ما فرهنگ را اشتباه گرفتیم، چرا که فرهنگ جزیره‌یی جدا افتاده و یتیم نیست، گفت: متاسفانه مفهوم فرهنگ را به درستی ندانستیم و این مساله مادر مصیبت‌های توسعه شهری در پایتخت است.  حسن خلیل‌آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران نیز در نطق پیش از دستور خود نسبت به خشک شدن چشمه علی در پی عبور خط 6 مترو هشدار داد و تصریح کرد: در اسفندماه از تریبون شورای شهر در مورد فاجعه‌یی که مترو بر سر چشمه علی آورده صحبت کرده‌ام و نسبت به خشک شدن چند روزه‌اش و اقدامات ضد محیط زیستی و ضد میراث فرهنگی اعتراض کرده و خواستار یافتن راهکاری از سوی شرکت مترو شدم اما متاسفانه هیچ اتفاقی نیفتاد.

وی با بیان اینکه شرکت مترو تذکر من را بی‌پاسخ گذاشت، گفت: شکوه و جاذبه فاخرترین اثر تاریخی شهر ری امروزه دچار خدشه شده است و شنبه شب در مسیر خانه به چشمه علی رفتم و دیدم که این اثر چند هزار ساله اکنون آینه دق شده و به جای آنکه آب در آنجا باشد، موش‌ها در کف استخر چشمه علی جولان می‌دهند.

همچنین الهام فخاری درباره خانواده زندانیان صحبت کرد و گفت: اکنون 21هزار زندانی در شهر تهران به سر می‌برند که از این تعداد 3درصد زنان و 0.5 درصد کودکان و نوجوانان هستند. وی با بیان اینکه از این میان 64درصد زندانیان متاهل هستند و با کمال تاسف باید اعلام کنم که 70 درصد زندانیان زیر 40سال سن دارند، گفت: 42 درصد از زندانیان، جرایم مواد مخدر دارند و جالب است که 65درصد زندانیان معتاد هستند و همچنین 96درصد زندانیان جرایم غیرعمد استان تهران محکومان مالی هستند که در این بین 75درصد آنها به دلیل آنکه نتوانستند چک خود را پاس کنند به زندان افتاده‌اند.

وی با بیان اینکه آمارهای اعلام شده بیانگر این است که مواد مخدر مساله اصلی زندان‌ها و زندانیان است، گفت: یکی از مسائل اصلی که باعث زندانی شدن در جرایم عمدی می‌شود مواد مخدر است، به‌طوری که این مساله آنجا بغرنج می‌شود که بدانیم حدود 15 هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد که وضعیت آنها مشخص نیست. متاسفانه هنوز برخی مسوولان به این باور نرسیده‌اند که با انتقال 1000نفر از آنها به زندان‌هایی همچون فشافویه نه تنها نمی‌توان این پدیده ناهنجار اجتماعی را کنترل کرد، بلکه به دلیل همنشینی معتادان با مجرمان خطرناک عملا آنها به پدیده‌یی خطرناک و جامعه‌ستیز تبدیل می‌شوند، در حالی که قبلا معضلی ناهنجار بودند.  ناهید خداکرمی ‌دیگر عضو شورای شهر نیز درباره مسائل اجتماعی و امید به زندگی شهروندان تهرانی سخنانی عنوان کرد.

به گزارش «تعادل» در روزهایی که تازه برخی مدارس تعطیل شده و برخی نیز در آستانه تعطیلی قرار دارند، پرداختن به موضوع برنامه اجرایی ایمنی سرویس مدارس کمی غیرمعقول به نظر می‌رسد. البته نفس موضوع مهم است و از شهرداری هم انتظار می‌رود که به این موضوع ورود پیدا کند، اما در شرایطی که شهر تهران مشکلات مهم‌تری داشته و تصمیم‌های شورای شهر در کاهش یا رفع آنها تاثیرگذار است، به نظر می‌رسد اعضای شورای شهر تهران بیشتر به دنبال موضوعات فرعی بوده و در این چند ماه غیر از بحث بودجه و نیز طرح ترافیک و تغییر قیمت تاکسی و اتوبوس و مترو که فوریت و الزام زمانی داشت، مباحث مهم دیگری در صحن شورا مطرح نشده است.

یکی دیگر از نکات قابل توجه جلسه روز گذشته شورای شهر این بود که اعضای شورا بخشی از وقت جلسه را به اهدای عضو و صحبت از مرگ مغزی اختصاص دادند و در نهایت انجمن اهدای عضو به تمام اعضای شورای شهر تهران کارت اهدای عضو داد. این قبیل کارهای نمایشی وقت زیادی از شورا می‌گیرد. فرهنگ‌سازی برای اهدای عضو قطعا کار مثبتی است اما اینکه وقت شورا که قاعدتا باید به مسائل مهم‌تری بپردازند، به این موضوع اختصاص داده شود، ممکن است با نیاز و خواست شهروندان فاصله زیادی داشته باشد.

 

ارسال نظر