ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۵۵۷

هشدار درباره کلاهبرداری با خرید و فروش طرح ترافیک

معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در اطلاعیه‌یی به شهروندان نسبت به کلاهبرداری در قالب خرید فروش و فروش طرح ترافیک هشدار داد.

به گزارش ایسنا در این اطلاعیه با اشاره به بسته شدن پرونده کارت‌های شناور رایگان در طرح ترافیک جدید آمده است: در سال ۹۶ بالغ بر 10هزار کارت شناور بین دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف توزیع شد. این کارت‌ها در سال‌های قبل با توجیهات خاص امنیتی و اجرایی رواج یافته بود اما بعد از چند سال تبدیل به یک رانت و امتیاز ویژه شده بود. با آنکه این کارت‌ها طبق مصوبه شورای شهر از ۵ تا ۸ میلیون تومان قیمت داشت اما شهرداری در دوره سابق اکثر کارت‌های شناور را به رایگان و حتی به صورت هدیه توزیع می‌کرد. با آن کارت‌ها تا 3خودرو در روز امکان ورود به محدوده طرح داشتند.

یکی از اهداف طرح ترافیک جدید، حذف تبعیض و تفاوت در پرداخت بود. برای این منظور مدیریت جدید شهرداری تصمیم گرفت که کارت‌های شناور را به طور کامل حذف کند. تصمیمی که به معنای حذف رانتی معادل ده‌ها میلیارد تومان به نفع عموم مردم بود.

در این مرحله همان توجیهات خاص قبلی درباره نیاز به کارت‌های شناور از سوی پلیس و دولت مطرح شد. شهرداری اعلام کرد که حاضر است تعداد محدودی مجوز سیار را برای مصارف مذکور در اختیار این نهادها و دستگاه‌ها قرار دهد مشروط بر آنکه هزینه تردد خود را مانند بقیه پرداخت کنند و توقع کارت رایگان نداشته باشند. در سال‌های قبل متاسفانه برخی افراد که این کارت‌های شناور را دریافت می‌کردند آنها را می‌فروختند یا اجاره می‌دادند اما مجوزهای سیار امسال به گونه‌یی طراحی شده که خرید و فروش آنها بی‌معنا و بی‌ارزش باشد و کسی نتواند از آنها سوءاستفاده کند و در دستورالعمل استفاده از مجوزهای سیار مشخص شده که تردد با این مجوزها نیز باید با پرداخت هزینه همراه باشد و در غیر این صورت علاوه بر بدهی عوارض باعث جریمه نیز خواهد شد. سازمان حمل و نقل شهرداری تهران به عموم شهروندان هشدار داده که فریب کلاهبرداران را نخورند و تاکید کرده که امسال کارت شناور نداریم و مجوزهای سیار هم هیچ ارزش ریالی ندارد بدین‌ترتیب پرداخت هر مبلغی بابت خرید آنها به امید استفاده رایگان موجب خسران است و نهایتا استفاده بدون پرداخت از این کارت‌ها موجب جریمه به علاوه بدهی عوارض تردد خواهد شد.

نخستین عزل و نصب شهردار جدید پایتخت

جعفر سمیعی با حکم شهردار تهران به عنوان مشاور شهردار و رییس کل حراست شهرداری تهران منصوب شد. به گزارش ایلنا با حکم سیدمحمدعلی افشانی، شهردار تهران، جعفر سمیعی به عنوان مشاور شهردار و رییس کل حراست شهرداری تهران منصوب شد. تا پیش از این انتصاب، حمیدرضا قالیباف با حکم محمدعلی نجفی در این سمت مشغول به فعالیت بود. این نخستین انتصاب افشانی پس از انتخاب شدن به عنوان شهردار تهران است.

هزار دکل غیرمجاز در تهران ساماندهی می‌شود

عضو شورای شهر تهران از ساماندهی 2هزار دکل‌ غیرمجاز در شهر تهران خبر داد و گفت: در کمیته ساماندهی دکل‌ها هر هفته تقاضاهای مجوز دکل‌های غیرمجاز مورد بررسی قرار می‌گیرد. به گزارش فارس، ناهید خداکرمی درباره دکل‌هایی که به صورت غیرمجاز در سطح شهر تهران وجود دارد، گفت: درحال حاضر 2هزار دکل بدون مجوز در شهر تهران نصب شده و درحال ساماندهی این دکل‌ها هستیم.

وی ادامه داد: هر هفته پرونده دکل‌های غیرمجاز و سازمان‌هایی که تقاضای نصب دکل دارند در کارگروه نصب دکل‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و حدود 20تا 35دکل را ساماندهی می‌کنیم. عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: نسبت به سلامت شهروندان درخصوص دکل‌ها حساس هستیم و تاکنون جلسات مختلفی را با سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط در این خصوص برگزار کرده‌ایم.

ارتباط بین اندازه شهرها و خوشبختی افراد

محققان دریافتند اندازه شهری که افراد در آن زندگی می‌کنند تاثیر زیادی بر سطح خوشبختی دارد. به گزارش ایسنا به نقل از ساینس، گروهی از محققان دانشگاه ونکوور و دانشگاه مک گیل درباره خوشبختی افراد و اندازه شهری که در آن زندگی می‌کنند، بررسی‌هایی انجام دادند. این بررسی بین ۴۰۰هزار نفر انجام شد تا محققان مقایسه کنند که کدام ویژگی با شادی در سطح جامعه مرتبط است. یافته‌های اصلی پژوهشگران در ارتباط با تراکم جمعیت و شادی و خوشبختی بود.

محققان دریافتند که متوسط تراکم جمعیت در ۲۰درصد جوامع ناراضی بیش از 8 برابر بیشتر از ۲۰درصد جوامع شادتر است. نتایج بررسی‌ها نشان داد که شادی و خوشبختی در زندگی در مناطق شهری به مراتب کمتر است. نویسندگان دریافتند که از دلایل شادی بعضی از جوامع می‌توان به این موارد اشاره کرد: جوامع شادتر کمتر در رفت و آمد هستند، دسترسی به مسکن ارزان‌قیمت دارند و تعداد کمتری مهاجر در میان خود دارند اما محققان اظهار کردند: داشتن شبکه اجتماعی قوی عاملی برای خوشبختی است. البته برخی مطالعات نشان می‌دهد که شهرهای کوچک و مناطق روستایی نسبت به شهرهای بزرگ پیوندهای اجتماعی قوی‌تری دارند.

 

ارسال نظر