معاملات شهرداری تهران در اتاق شیشه‌ای

۱۳۹۷/۰۳/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۴۰۱
معاملات شهرداری تهران در اتاق شیشه‌ای

گروه راه و شهرسازی|

«طرح الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی اطلاعات معاملات شهرداری» دیروز در شصت و پنجمین جلسه شورای شهر تهران بررسی و به تصویب رسید. همچنین پارلمان شهری پایتخت پس از بررسی ایرادات فرمانداری تهران بر لایحه افزایش نرخ تاکسی و اتوبوس که در این شورا تصویب شده بود، با توجه به درخواست معاونت حمل و نقل شهرداری مبنی بر اصلاح این لایحه به بازگشت آن به معاونت یاد شده رای داد.

بر اساس «طرح الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی اطلاعات معاملات شهرداری»، شهرداری تهران و واحدهای تابعه آن اعم از سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات مستقل مکلف هستند کلیه معاملات خود را با روش‌های مختلف اعم از خرید، مناقصه، مزایده، سرمایه‌گذاری، مشارکت یا ترک تشریفات موافقتنامه یا تفاهمنامه در سامانه جامع معاملات شهرداری تهران به صورت آنلاین منتشر کنند.

در تبصره 4 این طرح آمده بود که برای معاملات محرمانه و خرید؛ الزامی به رعایت این مصوبه نیست اما به پیشنهاد شهربانو امانی (عضو شورای شهر) این بند حذف شد. بر اساس این طرح، شهرداری مکلف است حداکثر ظرف سه ماه دستورالعمل رسیدگی به شکایات در فرآیند برگزاری مزایده و مناقصه‌ها را تدوین و جهت بررسی به شورا ارائه دهد. این طرح با 18رای موافق و بدون رای مخالف به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

  عقب‌ماندگی در تعیین نرخ کرایه تاکسی

در جلسه علنی روز سه‌شنبه شورای شهر تهران اعتراض فرمانداری به لایحه نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس نیز مورد بررسی قرار گرفت.

محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: فرمانداری دو اشکال به نرخ بلیت اتوبوس‌ها وارد کرده که یکی در خصوص افزایش بلیت‌ها بیش از 12.5درصد است که در این خصوص ۵۰ تومان قیمت بلیت را کاهش داده تا این اشکال برطرف شود. همچنین

درخصوص ساعت کاری شبانه، ما به قانون کار استناد کرده‌ایم. احمد مسجدجامعی دیگر عضو شورای شهر نیز در این رابطه توضیح داد: در خصوص ساعت کاری شبانه می‌توان به لایحه سال گذشته استناد کرد که ضریب خدماتی در آن، همین میزان بود و فرمانداری به آن اعتراضی نکرده است، برخی اعضای شورا با نظر کمیسیون مخالفت کرده‌اند. محسن هاشمی نیز در این خصوص گفت: نمی‌توان بیش از این نرخ‌ها را بلاتکلیف گذاشت، باید نرخ‌های کرایه تاکسی و بخش خصوصی اتوبوسرانی سال گذشته تعیین تکلیف می‌شد و اگر ما باز هم با نظر فرمانداری مخالفت کنیم، این مصوبه به شورای حل اختلاف می‌رود و بلاتکلیفی طولانی‌تر می‌شود. در حال حاضر نیز ما با دو ماه تاخیر، نرخ‌ها را تعیین کرده‌ایم و مردم و رانندگان تاکسی منتظر نرخ‌های جدید هستند.

در نهایت نظر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید. به گفته علیخانی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا به همراه رییس سازمان تاکسیرانی پاسخ شورا را مورد بررسی قرار داده است. با این وجود معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران خواستار بازگشت این مصوبه به شهرداری برای اعمال برخی اصلاحات دیگر است که مورد موافقت کمیسیون نیز هست.

  نظارت بر تاکسی‌ها دقیق‌تر انجام شود

حجت نظری عضو شورای شهر تهران در حاشیه بررسی اعتراض هیات تطبیق فرمانداری بر نرخ کرایه تاکسی‌ها گفت: نرخ‌گذاری در خصوص کرایه تاکسی‌ها گاهی به گونه‌یی انجام می‌شود که دریافت و پرداخت کرایه را با سختی مواجه می‌کند از طرفی دیگر ایجاد سامانه دریافت و پرداخت می‌تواند زمانبر باشد. از این‌رو ضرورت دارد تا نرخ‌هایی تعیین شود که به لحاظ مبلغ شهروندان را با مشکل مواجه نکند.

وی ادامه داد: حتما در عملکرد تاکسی‌ها نیز باید نظارت بیشتری صورت گیرد، چراکه گاهی تاکسی‌ها مسیر خود را به‌طور کامل طی نمی‌کنند یا مبلغی بیش از نرخ مصوب را دریافت می‌کنند که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران نیز بر ضرورت حرکت به سمت استفاده از تاکسیمتر برای دریافت و پرداخت کرایه تاکسی تاکید کرد.

  آگهی فروش طرح سیار ترافیک؟

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در جلسه دیروز شورا با انتقاد از خرید و فروش کارت‌های شناور در بازار آزاد اظهار کرد: هدف طرح ترافیک جدید، حذف رانت در ساماندهی طرح ترافیک بود تا هرگونه رانت، قطع و عدالت دسترسی به محدوده طرح ترافیک ایجاد شود، اما شاهد بی‌اخلاقی در این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: شورا باید در خصوص شناسایی سازمان و نهادها و افرادی که قانونا از این کارت‌ها بهره‌مند شده، اما غیرقانونی آن را خرید و فروش می‌کنند، شناسایی و آن را به اطلاع مردم برسانند.

محسن هاشمی رییس شورای شهر در پاسخ به خداکرمی گفت: این موضوع به نظر مشکوک می‌آید و به کلاهبرداری شبیه است.

  کمک طرح جدید به روانسازی ترافیک؟

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز دیروز در نشست این شورا گفت: معاونت ترافیک شهرداری تهران ضمن رفع ایرادات جزئی طرح ترافیک جدید گزارش مقایسه‌یی قبل و بعد از اجرای این طرح را به شورا ارائه دهد.

او در سخنان پیش از دستور خود با اشاره به طرح ترافیک جدید گفت: طی هفته‌های گذشته همزمان با اجرای طرح ترافیک جدید شاهد روانسازی جدی ترافیک در محدوده اجرای این طرح هستیم. هرچند انتقادات زیادی به شیوه اجرای طرح ترافیک و افزایش قیمت‌ها وجود دارد اما در مقایسه با سال گذشته اتفاقات خوبی در روانسازی ترافیک افتاده است.

سالاری خطاب به پورسیدآقایی معاون ترافیک شهردار تهران اظهار کرد: باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع ایرادات جزئی در اجرای این طرح اقدام و گزارش مقایسه‌یی نسبت به ماه‌ها و سال گذشته به شورا ارائه شود. این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اعضای شورای پنجم اهمیت زیادی برای شورایاران قائل هستند، بیان کرد: اقدامی در جلسات شورای چهارم به صورت یک هفته در میان صورت می‌گرفت که یکی از نمایندگان یا دبیران شورایاری مناطق در خصوص مشکلات و چالش‌های منطقه و برنامه‌ها و تعاملات خود با شهرداری منطقه گزارش ارائه می‌کردند.

وی ادامه داد: این اقدام در دیده شدن شورایاری‌ها بسیار تاثیرگذار بود و شهرداران مناطق نیز می‌دانستند که شورای شهر به عنوان پارلمان محلی توجه جدی به گزارش‌های شورایاران دارند.

سالاری افزود: این روند در شورای پنجم متوقف شده، از این‌رو تقاضا دارم این موضوع مجددا در شورای پنجم تکرار شود و شورایاران مناطق به صورت یک هفته در میان برای ارائه گزارش در جلسات شورای شهر حضور یابند.

  فروش نام ایستگاه‌های مترو؟

رییس شورای شهر تهران در نشست دیروز این شورا از خرید و فروش نام ایستگاه‌های مترو برای تامین کمبود اعتبارات مترو خبر داد.

به گزارش مهر، محسن هاشمی در جریان تغییر نام ایستگاه اتمسفر به البرز گفت: در گذشته به دلیل کمبود اعتبارات مترو، برخی کارخانه‌ها، نام ایستگاه را می‌خریدند از جمله ایستگاه اتمسفر که قبل از اینکه راه‌اندازی شود، کارخانه درخواست کرده بود این ایستگاه به نام آن نامگذاری شود.

هاشمی همچنین در حاشیه نشست شورای شهر به خبرنگاران گفت که نامگذاری ایستگاه اتمسفر قبل از مدیریت من انجام شد.

محمدجواد حق‌شناس نیز اظهار کرد: کارخانه اتمسفر این زمین را به رایگان در اختیار مترو قرار داده و تنها درخواستش این بوده که نام ایستگاه اتمسفر شود در حال حاضر این قرارداد وجود دارد و به دلیل وجود قرارداد با این شرکت درخواست می‌شود با وجود آنکه هر تغییر نامی در مترو ۳۰۰میلیون تومان هزینه دارد، این قرارداد انجام شود. در نهایت اعضا برای تغییر نام ایستگاه البرز به اتمسفر رای‌گیری کردند که با ۱۶رای موافق این تغییر نام تصویب شد.

 

 

ارسال نظر