ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۰۷۱

مردم و دولت ایران آماده بازسازی سوریه‌ هستند

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، در دیدار با نخست‌وزیر سوریه، با تاکید بر آمادگی بخش خصوصی و دولتی ایران برای بازسازی سوریه‌ گفت: دمشق آماده ارائه هرگونه تسهیلات به ایران و برطرف کردن موانع موجود برای مشارکت ایران در بازسازی سوریه است.

‌به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخوندی ‌بر لزوم پی‌ریزی یک طرح واقعی برای اجرای برنامه‌های امضا شده میان دو طرف و تصحیح برخی قوانین و تشکیل کمیته پیگیری و نظارت بر اجرای توافقنامه‌های درازمدت تاکید کرد. او با اشاره بر اهمیت حمایت از مشارکت شرکت‌های ایرانی و سوری و همکاری میان بانک‌های دو کشور، بیان کرد: هر دو بخش خصوصی و دولتی ایران آماده مشارکت گسترده در مرحله بازسازی سوریه است. عماد خمیس نخست‌وزیر سوریه هم راه‌های تقویت روابط اقتصادی و اجرای توافقنامه‌های امضا شده و انعقاد موافقتنامه‌های جدید برای گسترش همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های حمل و نقل، گمرک، بانکداری، امور مالی، بیمه و بازسازی را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار داد. نخست‌وزیر سوریه در این دیدار تاکید کرد: دمشق از مشارکت ایران در فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در مرحله بازسازی استقبال می‌کند. او با تاکید بر اهمیت پیشبرد روابط در همه زمینه‌ها و شکل‌گیری طرح‌های مشترک که سود حاصل از آنها عاید هر دو کشور می‌شود، گفت: رابطه سیاسی و راهبردی ریشه‌دار میان دو کشور می‌طلبد تا مسائل اقتصادی محکم و درازمدتی برای تحقق بخشیدن به منافع مشترک و تبادل سرمایه‌گذاری و تجاری شکل گیرد. خمیس با اشاره به اصل تجارت آزاد به‌عنوان یک اولویت بر تمایل سوریه برای داشتن روابط اقتصادی با ایران در سطح رسمی و بخش خصوصی، اظهار کرد: مقدمات لازم در همین چارچوب برای تشکیل نشست اقتصادی بخش خصوصی در هر دو کشور در حال فراهم شدن است.

راهکارهای جذب مشارکت بخش خصوصی در آزادراه‌ها

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها، واقعی‌تر کردن نرخ عوارض آزادراهی، کوتاه کردن زمان بازگشت سرمایه، ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به سرمایه‌گذاران و معافیت‌های مالیاتی را از مشوق‌های جذب سرمایه‌گذار برای ساخت آزادراه‌ها اعلام کرد.

‌محمدحسین میرشفیع در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: احداث زیربناهای حمل و نقل پرهزینه است و برای اجرای زیرساخت‌های حمل و نقل و طرح‌های زیربنایی، هزینه‌های هنگفتی نیاز است.

او افزود: همیشه یکی از دغدغه‌های دولت‌ها این بوده که منابع مالی اجرای طرح‌های بزرگ را چگونه تامین کنند، دولت‌ها روش‌های مختلفی را برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی و زیرساخت آنها به کار می‌گیرند که شامل مواردی نظیر فاینانس BOT یا مشارکت است.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها بیان کرد: برای اینکه طرح از توجیه اقتصادی خارج نشود معمولا دولت‌ها کمک‌هایی را انجام می‌دهند؛ به سرمایه‌گذران بخش خصوصی برای جذابیت پروژه‌ها مشوق ارائه می‌دهند تا پروژه توجیه فنی-اقتصادی داشته باشد و بخش خصوصی بتواند مشارکت داشته باشد.

میرشفیع با بیان اینکه درصد مشارکت‌های دولتی-خصوصی در پروژه‌های عمرانی متفاوت است، بیان کرد: باتوجه به تنگناهای مالی دولت تلاش کرده‌ایم سهم مشارکت بخش خصوصی افزایش یافته و سهم دولت کاهش یابد و به تناسب آن اختیارات بیشتری به بخش خصوصی داده شود.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها ادامه داد: به هر حال رویکرد دولت کاهش سهم خود در اجرای پروژه‌هاست؛ مشوق‌هایی که می‌تواند در این باره ارائه داد واقعی‌تر کردن نرخ عوارض یا کوتاه کردن زمان بازگشت سرمایه است. میرشفیع افزود: عامل دیگر ارائه تسهیلات است، باید به بخش خصوصی و شرکت‌های احداث آزادراه‌ها از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات ارائه شود و اجازه دهیم سرمایه‌گذاران نقدینگی اولیه را داشته باشند تا بتوانند پروژه را آغاز کنند زیرا هزینه‌های اجرایی نظیر‌ قیر گران شده است. معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها گفت: با استفاده از قانون رفع موانع تولید یا قوانین بودجه‌یی سنواتی یا برنامه‌ پنج ساله می‌توان به بخش خصوصی اجازه داد ماشین‌آلات را وارد کند، یعنی خود را تقویت کرده و از طریق تسهیلات ماشین‌آلات لازم را خریداری کنند.

 

ارسال نظر