250 هزار خودرو در حمل و نقل عمومی فرسوده هستند

۱۳۹۷/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۹۸۴
250 هزار خودرو در حمل و نقل عمومی فرسوده هستند

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نیمی از خودروهای حمل و نقل عمومی فرسوده هستند، گفت: در حال حاضر از 450هزار دستگاه خودرو حمل و نقل عمومی 250هزار دستگاه فرسوده هستند.

به گزارش ایلنا، عبدالهاشم حسن‌نیا گفت: 500 دستگاه خودرو مینی‌بوس از محل طرح نوسازی و اشتغال‌زایی با وام 4درصد تحویل می‌شود ضمن اینکه 90درصد بار و مسافر در کشور از طریق جاده انجام می‌شود.

او اظهار کرد: این آ‌مار و ارقام جابه‌جایی بار و مسافر از ظرفیت شبکه راهی نشان از اهمیت این حوزه دارد و در حال حاضر 600 هزار نفر راننده کامیون و حمل و نقل عمومی مشغول به کار هستند.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته کمتر به نوسازی ناوگان مینی‌بوسی توجه شده است، گفت: در قرارداد اخیر نوسازی 20هزار دستگاه خودرو حمل و نقل عمومی گردش مالی 5هزار میلیارد تومانی ایجاد می‌شود که این طرح با حمایت بانک کارآفرین و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی انجام خواهد شد. حسن‌نیا با اشاره به پرداخت سود تسهیلات نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی از محل منابع خود بابت ارائه تسهیلات به طرح‌های نوسازی ناوگان یارانه سود می‌پردازد.

او افزود: از دیگر اقدامات برای افزایش ایمنی حمل و نقل عمومی در کنار نوسازی ناوگان، بحث توسعه شبکه زیرساختی راه‌های کشور است. حسن‌نیا ادامه داد: در حال حاضر شبکه بزرگراهی و آزادراهی کشور 18هزار کیلومتر است که باید در 2 الی 3 آینده به 20 هزار کیلومتر افزایش یابد.

 ۲۰۲هزار دستگاه نوسازی می‌شود

در همین حال مشاور مدیرعامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی با اشاره به اینکه از محل طرح کلید به کلید ۲۰۲هزار و ۵۰۰دستگاه ناوگان نوسازی می‌شود، گفت: در راستای نوسازی ناوگان فرسوده هم از محل اعتبارات سازمان راهداری و هم از محل محاسبه مابه‌التفاوت قیمت سوخت نوسازی انواع ناوگان کامیونی، مینی‌بوسی و اتوبوسی انجام می‌شود. به گزارش فارس، صدرالله بمانا در مراسم تحویل ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس بابت نوسازی ناوگان مینی‌بوسی اظهار کرد: از سال ۷۹ نوسازی ناوگان فرسوده در سازمان راهداری آغاز شد. او ادامه داد: اولویت در بخش مسافری، اتوبوسی، مینی‌بوسی و سواری بود اما در بخش مینی‌بوسی کار چندانی انجام نشد.

بمانا ادامه داد: ۵۷هزار دستگاه مینی‌بوس در کشور داریم که به سن اسقاط رسیده‌اند؛ سن متوسط آنها ۲۴.۸ سال است که باید ۱۰ سال باشد. مشاور مدیرعامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی بیان کرد: در بخش سواری کرایه متوسط سن ناوگان ۱۲سال و در بخش اتوبوس ۱۰سال و در بخش کامیونی متوسط ۱۶سال است. او اظهار کرد: نوسازی کامیون‌ها با همکاری شرکت نفت و سازنده‌ها انجام می‌شود، ۹قرارداد منعقد کرده‌ایم تا ۱۸هزار دستگاه از طرح ۶۵هزار دستگاهی نوسازی شود.

بمانا اظهار کرد: ناوگان فرسوده مشکل بزرگی برای کشور ایجاد کرده است و امیدواریم سازمان راهداری در این حوزه به دستاوردهای مطلوبی برسد. او بیان کرد: در طرح نوسازی مینی‌بوس‌ها، مینی‌بوس با قیمت ۱۴۵ و ۲۰۵میلیون تومانی است که ۸۰ درصد قیمت آن تسهیلات با نرخ سود ۴ درصد و ۲۰ درصد آورده متقاضی است.

مشاور مدیرعامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی افزود: طرحی که ارائه داده‌ایم، این است که از سال ۹۴ کامیون‌های بالای سن ۳۵ سال از ناوگان خارج شوند که ۶۵هزار دستگاه ناوگان فرسوده با ظرفیت بالای ۱۰تن داریم که از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت تامین مالی انجام می‌شود. بمانا بیان کرد: برای کشنده‌ها تسهیلات تا ۳۲۰ میلیون تومان با نرخ سود ۹ درصد ارائه می‌شود. این کامیون‌ها حدود ۵۰درصد کمتر کاهش مصرف سوخت دارند و همین مابه‌التفاوت مصرف سوخت محاسبه شده و به عنوان تسهیلات در نظر گرفته می‌شوند.

او بیان کرد: تا قبل از این، نوسانات ارز در قیمت کامیون‌ها تا حدود ۴۷۰میلیون تومان بود که با نوسانات ارز متفاوت شده است.

 

ارسال نظر