تفاهم اولیه برای فعالیت شرکت‌های ایرانی در ترکمنستان

۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۷۵۴

طی دو، سه روز گذشته و با حضور هیاتی بلندپایه از ترکمنستان، این دو کشور در حوزه ارتقای روابط اقتصادی و همچنین حضور شرکت‌های ایرانی در ساخت آزادراه‌ها و بزرگراه‌های ترکمنستان مذاکراتی انجام دادند.

به گزارش فارس، وزیر راه و شهرسازی در جلسه‌ مشترک با هیات بلندپایه ترکمنستانی در تهران اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل جلساتی سازنده به خصوص در بخش ریلی داشتیم تا به صورت مشترک از سرمایه‌گذاری‌های عمده ریلی استفاده کنیم. همچنین ‌در حوزه بانکی مذاکرات خوبی بین بانک توسعه صادرات ترکمنستان و بانک مرکزی ایران صورت گرفت.

عباس آخوندی ادامه داد: یادداشت تفاهم در حوزه ریلی هم در این نشست به امضا رسید، علاقه‌مند هستیم در حوزه ریلی با کمک ترکمنستان و مشارکت کشورهای ثالث نظیر قزاقستان، ‌چین، ازبکستان و امثال آن کریدور آسیای میانه به جنوب ایران بیش از پیش فعال شود. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کریدور چهارجانبه ایران، ترکمنستان، ازبکستان و عمان نیز با فعال شدن تعاملات ریلی فعال می‌شود. این کریدور می‌تواند متمم کریدور شمال به جنوب باشد که بین هند، ایران و روسیه به امضا رسیده است.

آخوندی گفت: در حوزه حمل و نقل جاده‌یی موارد مثبتی مطرح شد، مذاکرات در جهت رفع موانع ترانزیت و کاهش هزینه‌های آن بود که لازم است در جلسات بعدی بیشتر بررسی شود. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: رویکرد کلی وزارت راه و شهرسازی، کاهش موانع و ارزان کردن ترانزیت بین دو کشور است. آخوندی تصریح کرد: همچنین مذاکراتی در مورد مشارکت شرکت‌های ایرانی در اجرای آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها در ترکمنستان انجام شد. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در حوزه همکاری‌های منطقه‌یی مذاکرات مثبتی داشتیم و با توجه به همسایگی دو کشور مقرر شد، جلسات هماهنگی در فواصل زمانی کوتاه ادامه یابد.

 تمایل ترکمنستان به همکاری اقتصادی با ایران

در دیدار با عباس آخوندی، رشید مردوف معاون رییس کابینه وزرا و وزیر خارجه که ‌ریاست هیات بلندپایه ترکمنستانی را بر عهده داشت، گفت: برای کشور ترکمنستان توسعه روابط اقتصادی با ایران در خطوط اول اولویت‌هاست. در دو روزی که اینجا بودم، هیات ترکمنستانی مشاهده کرد‌ طرف ایرانی کاملا مصمم به همکاری در همه بخش‌هاست. او ادامه داد: ایران و ترکمنستان توافق کردند که روند رو به رشد تعاملات دو طرف کاهش نیابد. در این دو ماه همه شرایط‌ تا جلسه بعدی فراهم خواهد شد و تا آن زمان جلسه‌یی در عشق‌آباد خواهیم داشت که توافقات نهایی حاصل شده است.

مردوف افزود: در روابط اقتصادی بین ایران و ترکمنستان برای ما ارتقای روابط اقتصادی با ایران در خطوط اول اولویت‌های ترکمنستان است.

او ادامه داد: اقدامات در سال 2016 میلادی حجم روابط اقتصادی دو طرف یک‌میلیارد و 10میلیون دلار بود که با وجود ظرفیت‌های دو کشور این رقم پایین است و باید افزایش یابد.

معاون رییس کابینه وزرا افزود: در زمینه حمل و نقل مذاکراتی انجام شد، در هیات ما وزیر راه‌آهن، وزیر حمل و نقل جاده‌یی و شرکت‌های حمل کالا حضور دارند.

 

ارسال نظر