پولی در دست ایرباس و بویینگ‌ نداریم

۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۵۸۳

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با بیان اینکه کمپانی ایرباس تا هفته آینده موضع خود را درباره قرارداد ایرباس‌ها‌ اعلام می‌کند، گفت: موضوع خروج از برجام در قراردادها پیش‌بینی نشده بود و قرار نبود که چنین پیش‌بینی داشته باشیم.

اصغر فخریه‌کاشان در گفت‌وگو با فارس درباره تصمیم رییس‌جمهور امریکا مبنی‌بر خروج‌ از برجام و تاثیر آن در قراردادهای خرید هواپیماهای پسابرجامی اظهار کرد: باید صبر کنیم تا مشخص شود عکس‌العمل اروپایی‌ها با این تصمیم ترامپ در برجام چه خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه فعلا زود است که درباره تصمیم اروپایی‌ها قضاوت کنیم، ادامه داد: باید منتظر بود و دید شرکت‌های هواپیمایی چه موضعی خواهند گرفت و متناسب با این موضع اروپایی‌ها، ما هم تصمیمات خود را اتخاذ خواهیم کرد.

‌مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در پاسخ به اینکه آیا موضوع خروج امریکا از برجام در قراردادها لحاظ شده بود یا خیر؟ پاسخ داد: موضوع خروج از برجام در قراردادها پیش‌بینی نشده بود و قرار نبود که اینچنین پیش‌بینی داشته باشیم.

فخریه‌کاشان بیان کرد: اما این موضوع پیش‌بینی شده بود که ‌اگر کمپانی‌های سازنده هواپیما نتوانند به ما هواپیما بدهند، طوری عمل کنیم که ما خسارتی نبینیم و وجهی پیش آنها نداشته باشیم؛ همه این پیش‌بینی‌ها انجام شده و در قرارداد گنجانده شده است تا بدین‌ترتیب ما ضرر و زیانی نبینیم. مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل تاکید کرد: ما هیچ پولی پیش کمپانی‌های سازنده هواپیما نظیر ایرباس و بویینگ نداریم تا در صورت توقف قراردادها، ضرر و زیان ببینیم.

فخریه‌کاشان افزود: البته طبیعی است که وقتی دولت‌ها به کمپانی‌های سازنده هواپیما اجازه همکاری با ما را ندهند، آنها هم نمی‌توانند چیزی را صادر کنند. به هر حال ما در این قراردادها فقط می‌توانستیم، بخش مربوط به خود را محکم کنیم که ضرری متوجه ما نشود.

‌مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل درباره سرنوشت دو فروند ایرباسی که قرار بود تا پایان سال میلادی جاری وارد ناوگان هما شود، توضیح داد: باید منتظر بود و دید که کمپانی ایرباس در این باره چه تصمیمی می‌گیرد.

وی درباره رایزنی با کمپانی ایرباس پس از خروج امریکا از برجام اظهار کرد: به کمپانی ایرباس اعلام کرده‌ایم که موضع خود را در این شرایط به ما اعلام کند؛ پیش‌بینی می‌شود در این هفته‌ ایرباس موضع خود را درباره قراردادهای خرید هواپیما اعلام کند.

به گزارش فارس، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پس از‌ برجام، با سه کمپانی ایرباس، بویینگ و ATR قرارداد خرید 200 فروند هواپیما شامل 100 فروند ایرباس، 80 فروند بویینگ و 20 فروند ATR به امضا رساند. تاکنون از این تعداد، 8 فروند ATR و 3 فروند ایرباس به صورت نقدی از محل مصوبه 330 میلیون دلاری هما از صندوق توسعه ملی خریداری شد.

قرار بود این 330میلیون دلار در آینده به عنوان پیش‌پرداخت ایرباس‌ها و ATRها در نظر گرفته شود اما با این روند به نظر می‌رسد همه این رقم صرف خرید هواپیماهای نو به صورت نقدی شده است. ‌قرار بود 2 فروند ایرباس دیگر نیز از محل این قراردادها تا پایان سال میلادی جاری وارد کشور و ناوگان هما شود که به نظر می‌رسد در شرایط کنونی و با خروج امریکا از برجام ورود این دو ایرباس با مشکل مواجه شود.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد با این تصمیم ترامپ مبنی‌بر خروج امریکا از برجام، ‌خرید هواپیماها از کمپانی بویینگ با چالش جدی مواجه شود؛ پیش‌بینی می‌شود که قرارداد هما با کمپانی بویینگ لغو شود همچنین تفاهمنامه‌های دیگر شرکت‌های هواپیمایی داخلی نظیر آسمان و ایر‌تور با بویینگ نیز برای خرید هواپیماهای نو، کان‌لم‌یکن شود.

 ادعای جدید بویینگ امریکا

در همین حال مدیر شرکت هواپیماسازی بویینگ در جدیدترین موضع‌گیری خود تلاش کرد، زیان ناشی از لغو فروش هواپیماهای بویینگ به ایران به دلیل تصمیم ترامپ به خروج از برجام را کم‌اهمیت جلوه دهد. به گزارش تسنیم و به نقل از رویترز، دنیس مویلنبورگ که در باشگاه اقتصادی اونچئون در واشنگتن سخن می‌گفت، اظهار کرد: شرکتش جایی برای تولید سفارشات 777‌های پهن‌پیکر و 737‌های مکس ایران باز نکرده بود و همچنان به تبعیت از دستورالعمل‌های دولت امریکا در مورد ایران ادامه می‌دهد. پس از این اظهارات مویلنبورگ، ارزش سهام شرکت بویینگ با رشد 2.1درصدی مواجه شد.

وی همچنین افزود: این شرکت اطمینان خواهد یافت که خط تولید هواپیماهای بویینگ 737 بعد از لغو مجوز فروش هواپیما به ایران‌ایر آسیب نمی‌بیند و اینکه هیچ یک از هواپیماهای 737 که قرار بود به ایران فروخته شود در فهرست سفارشات بویینگ ثبت نشده بود. استیو منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا گفته، مجوزهای صادراتی اعطا شده به شرکت‌های بویینگ و ایرباس برای فروش حدود 40 میلیارد دلار هواپیما به ایران لغو خواهد شد.

مویلنبورگ افزود: این «خیلی مهم است» که لغو این مجوزها برای هر دو شرکت بویینگ و ایرباس اعمال شده است.

 

 

ارسال نظر