افزایش 12.5 درصدی کرایه تاکسی و اتوبوس

۱۳۹۷/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۹۴۶
افزایش 12.5 درصدی کرایه تاکسی و اتوبوس

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

اعضای شورای شهر در جلسه روز گذشته خود نرخ کرایه تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس را افزایش دادند. روز گذشته رأی‌گیری برای افزایش نرخ کرایه تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت و بعد از ارائه پیشنهاد محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل، اعضای شورا پیشنهادات و نظرات خود را درخصوص این لایحه مطرح کردند و در نهایت نرخ کرایه تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس براساس نرخ تورم 12.5درصد افزایش پیدا کرد.

رییس کمیسیون حمل و نقل و کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه افزایش نرخ اتوبوس و مینی‌بوس گفت: در سال 1396 شرکت واحد اتوبوسرانی تهران 100میلیارد تومان از فروش بلیت درآمد داشته که 130میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده است. از این رو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران افزایش 12.5درصدی نرخ کرایه اتوبوس و مینی‌بوس را به تصویب رساند.

بر این اساس، کرایه اتوبوس از 10تا 15کیلومتر 500 تومان، از 15تا 20کیلومتر 800 تومان و بیش از 20کیلومتر 1000تومان محاسبه شده است. نرخ کرایه اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز از یک تا 2.5کیلومتر 600 تومان، 2.5تا 5کیلومتر 700تومان، 5 تا 7.5کیلومتر 800 تومان، 7.5تا 10کیلومتر 850 تومان، 10تا 12.5کیلومتر 1000تومان و 12.5تا 15کیلومتر1050تومان، 15تا 17کیلومتر 1100تومان و 17تا 20کیلومتر 1200تومان تعیین شده است.

وی ادامه داد: نرخ جابه‌جایی مینی‌بوس‌ها نیز از یک تا 2.5کیلومتر 500 تومان، از 2.5تا 5کیلومتر 600 تومان، از 5 تا 7.5کیلومتر 650 تومان، 7.5تا 10کیلومتر800 تومان، 10تا 12.5کیلومتر 950تومان، 12.5تا 15کیلومتر 1000تومان، 17.5تا 20کیلومتر 1050تومان و بیش از 30کیلومتر 1100تومان محاسبه شده است.

 پیشنهاد افزایش کرایه در ناوگان نو

زهرا صدراعظم‌نوری، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران پیشنهاد کرد تا هر اتوبوس نوسازی شده بتواند نرخ بلیت خود را افزایش دهد.

نوری اظهار کرد: در تبصره ۷ این لایحه آمده در صورتی که کل ناوگان نوسازی شود تا ۵۰ درصد می‌تواند کرایه خود را گران‌تر کند. پیشنهاد من است هر اتوبوسی که نوسازی شود، اجازه افزایش قیمت را داشته باشد تا برای بخش خصوصی ایجاد انگیزه شود. او همچنین پیشنهاد داد که اعمال تخفیف در این حوزه به تشخیص شهرداری تهران باشد تا مشخص شود که مرجع تصمیم‌گیری در این حوزه چه کسی است.

 ارائه بلیت مترو رایگان به خبرنگاران

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بعد از پایان جلسه شورا به بیان توضیحاتی درخصوص کرایه تاکسی‌ها پرداخت و گفت: در بخش تاکسی خطی، 630 الی 640 خط در شهر تهران فعالند و قاعدتا افزایش نرخ تاکسی در سال 97 به طور متوسط در این خطوط انجام خواهد گرفت ضمن اینکه افزایش نرخ تاکسی‌های گردشی نیز انجام می‌پذیرد و این کار از طریق تاکسی‌مترهای نصب شده روی تاکسی‌ها انجام می‌شود. پورسیدآقایی با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی تلاش می‌کند، پرداخت‌های نقدی جمع‌آوری و پرداخت الکترونیک جایگزین آن شود، گفت: این موضوع به صورت جدی در دستور کار سازمان تاکسیرانی قرار دارد و زیرساخت‌های آن نیز فراهم شده است. او همچنین با اشاره به توزیع آرم طرح ترافیک به خبرنگاران گفت: از روز گذشته نامه‌هایی برای مدیران مسوول رسانه‌ها ارسال شده و در آن نامه اسامی خبرنگارانی که می‌توانند آرم دریافت کنند، ارسال شده است. مدیران مسوول نیز باید هر چه زودتر نام خبرنگارانی که باید طرح ترافیک را دریافت کنند در اختیار معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قرار دهند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: تعداد طرح ترافیک امسال برای دستگاه‌های اجرایی 40درصد و برای شهرداری 50 درصد کاهش پیدا کرده است ضمن اینکه معاونت حمل و نقل و ترافیک با توجه به آیین‌نامه شورای شهر تهران محدودیت‌هایی برای توزیع آرم طرح ترافیک به خبرنگاران دارد و ما باید تا سقف 2هزار طرح به خبرنگاران بدهیم و در این زمینه محدودیت‌هایی داریم، خبرنگارانی که طرح ترافیک دریافت نکنند از کارت بلیت یک ساله بهره‌مند خواهند بود.

 مکانیسم انتخاب شهردار نمایشی نیست

محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز در این جلسه گفت: متاسفانه این روزها شاهدیم در فضای عمومی و رسانه‌یی شائبه‌یی به وجود آمده که تصمیمات شورای شهر خارج از نهاد شورا و خارج از اختیار اعضا اتخاذ می‌شود و متاسفانه مجددا این بداخلاقی درحال شکل‌گیری است که روی یک یا چند کاندیدای خاص اجماع شده و فرآیند و سازوکار تعیین شده از سوی شورا برای انتخاب شهردار نمایشی است. به گفته سالاری بعد از استعفای شهردار تهران، شورای شهر سازوکاری را تدوین و فرآیند نحوه انتخاب شهردار را اعلام کرد. اکنون چند مرحله از این فرآیند سپری شده و ۷ کاندیدا از بین ۲۸کاندیدا انتخاب شدند و مطابق همین سازوکار مقرر شده این ۷ کاندیدا برنامه‌های خود را تدوین و براساس برنامه زمان‌بندی شده در جلسات علنی و با حضور خبرنگاران را ارائه دهند. وی ادامه داد: با توجه به حساسیت مسند و منصب شهردار تهران و جایگاه مدیریت شهری تهران در ساختار سیاسی و اداری کشور تمامی توجهات عموم مردم، مسوولان، فعالان سیاسی و اجتماعی و رسانه‌ها به مراحل تصمیم‌گیری اعضای شوراست. این عضو شورای شهر تهران افزود: متاسفانه این روزها شاهدیم که در فضای عمومی و رسانه‌یی شائبه‌یی به وجود آمده که تصمیمات شورای شهر خارج از نهاد شورا و خارج از اختیار اعضا اتخاذ می‌شود و متاسفانه مجددا این بداخلاقی درحال شکل‌گیری است که روی یک یا چند کاندیدای خاص اجماع شده و فرآیند و سازوکار تعیین شده از سوی شورا نمایشی است. سالاری با اشاره به اینکه فعالان سیاسی و اجتماعی، احزاب و گروه‌ها براساس رسالت و مانیفست حزبی خود حق دارند کاندیداهای خود را اعلام و از او حمایت کنند، بیان کرد: اعضای شورا نیز می‌توانند از نظرات آنها در فرآیند تصمیم‌گیری و البته مبتنی بر مصلحت شهر بهره ببرند، آنچه مهم است اینکه شهروندان، مسوولان و ذی‌نفعان شهر به یقین برسند که ما به عنوان نمایندگان مردم در نهایت تصمیم می‌گیریم. وی ادامه داد: از این رو اینگونه نباشد که با طرح یک یا چند کاندیدا سایر کاندیداها که همه از مدیران درجه یک کشور با کارنامه درخشان هستند و شورا در یک فرآیند تخصصی آنها را انتخاب کرده دلسرد شوند و شان و جایگاه شورای شهر زیر سوال رود. محسن هاشمی، رییس شورای شهر نیز بعد از اتمام جلسه در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه همچنان به عنوان یک گزینه شهرداری تهران باقی است یا خیر؟ گفت: در این زمینه دیگر امیدی ندارم.

 

ارسال نظر