وام خانه‌اولی‌ها ارزان شد

۱۳۹۷/۰۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۷۰۰
وام خانه‌اولی‌ها ارزان شد

گروه راه و شهرسازی   

شورای پول و اعتبار با کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم‌ موافقت کرد. به این ترتیب، این وام در حال حاضر ارزان‌ترین وام برای خرید خانه در کشور به‌شمار می‌رود. اما به دلیل سپرده‌گذاری رقمی معادل 50درصد وام به مدت یک سال، این وام همچنان در زمره سخت‌ترین وام‌ها از نظر «دسترسی» دسته‌بندی می‌شود.

شورای پول و اعتبار در یک هزار و دویست و چهل و هفتمین جلسه خود و در ادامه تصمیم‌های این شورا برای تحرک بخشی به بازار مسکن و حمایت از خانه‌اولی‌ها و نیز نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده روستایی، دو تصمیم را به تصویب اعضای شورا رساند.

در راستای اجرای تصویبنامه مورخ 28 اسفند ماه 1396 هیات وزیران، شورای پول و اعتبار با افزایش سقف فردی تسهیلات یارانه‌یی نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، با نرخ 5درصد تا مبلغ 25میلیون تومان و با اخذ وثیقه سفته زنجیره‌یی موافقت کرد. بر این اساس تسهیلات مورد اشاره، با معرفی متقاضیان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به بانک‌های عامل در سال جاری قابل اعطاست.

همچنین این شورا با کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن‌ یکم بانک مسکن در چارچوب برنامه ملی بازآفرینی شهری برای استفاده سپرده‌گذاران خانه‌اولی‌ در بافت‌های فرسوده و نامناسب شهری از 8 به 6درصد و برای سایر مناطق شهری از 9.5 به 8درصد موافقت کرد.

به گزارش «تعادل»، زوج‌های خانه‌اولی متقاضی دریافت وام مسکن از صندوق یکم، می‌توانند با سپرده‌گذاری رقمی معادل 50 درصد وام به مدت یک سال در بانک مسکن، ‌در شهر تهران 80میلیون تومان، در شهرهای بالای 200هزار نفر جمعیت 60میلیون تومان و در شهرهای کمتر از 200هزار نفر جمعیت 40میلیون تومان با نرخ سود 9.5درصد در بافت‌های عادی شهری و 8درصد در بافت فرسوده، تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند. با مصوبه جدید شورای پول اما این نرخ‌ها تعدیل شده و به‌ترتیب به 8درصد و 6درصد کاهش یافته‌اند.

براساس این گزارش، نرخ سود وام خانه‌اولی‌ها در ابتدای راه‌اندازی صندوق یکم در خرداد ماه سال 1394، 14درصد اعلام شد اما این سود در شهریور سال 1395 بار دیگر به 9.5درصد برای بافت‌های عادی شهری و 8درصد برای بافت‌های فرسوده کاهش یافت.

اگرچه کاهش نرخ سود وام خانه‌اولی‌ها روند نزولی بسیار مثبتی داشته است، اما مشکل بزرگ برای متقاضیان این نوع وام خرید، فراهم آوردن مبلغی معادل 50درصد وام بابت سپرده‌گذاری یک ساله در بانک مسکن است. این درحالی است که مسوولان وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری افزایش سقف این نوع تسهیلات هستند و قرار است در تهران به 100 میلیون تومان برای یک زوج و 200 میلیون تومان برای زوجین افزایش یابد. در این حالت، هر زوج باید 50میلیون تومان سپرده‌گذاری کند؛ مبلغی که تهیه آن از توان بسیاری از زوج‌ها خارج است.

 کاهش ۷ تا ۱۲ میلیون تومانی سود

اما نرخ‌های جدید سود چه تاثیری در اقساط بازپرداخت تسهیلات به وجود می‌آورد؟ بررسی‌های نشان می‌دهد، با کاهش نرخ سود تسهیلات 80 میلیون تومانی خرید مسکن از 9.5 به 8درصد در بافت‌های غیرفرسوده و 8 به 6درصد در بافت فرسوده، بازپرداخت تسهیلات از 7میلیون و 633هزار تومان تا 12میلیون و 298هزار تومان کاهش می‌یابد.

به گزارش فارس، بررسی این ارقام نشان می‌دهد، برای گیرندگان تسهیلات وام 80میلیون تومانی با دوره بازپرداخت 12ساله، کاهش نرخ سود از 9.5درصد به 8درصد، سود بازپرداختی را از 54میلیون و 378هزار تومان به 44میلیون و 694هزار تومان کاهش می‌دهد.

همچنین کاهش نرخ سود از 8درصد به 6درصد در دوره بازپرداخت 12ساله، برای تسهیلات خرید مسکن در بافت فرسوده، موجب کاهش سود پرداختی از 44میلیون و 694هزار تومان به 32میلیون و 396هزار تومان می‌شود. جزئیات بیشتر در جدول قابل مشاهده است.

 ابلاغ به بانک‌ها تا پایان اردیبهشت‌

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر موافقت شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود تسهیلات در بافت فرسوده اعلام ولی به صورت رسمی به بانک‌ها ابلاغ نشده است، گفت: باتوجه به مذاکرات انجام گرفته، ابلاغیه رسمی این دستور تا پایان اردیبهشت‌ماه به بانک‌ها ارسال و به محض این اتفاق اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: در سی و نهمین جلسه از ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که با حضور شخص رییس‌جمهور برگزار شد با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای تقلیل سود بانکی تسهیلات خرید مسکن در بافت فرسوده موافقت شده و قرار بر این شد تا در شورای عالی پول و اعتبار مطرح شود.

عشایری ادامه داد: با توجه به آنکه پس از نوروز ۹۷ هنوز مصوبه این مورد از سوی شورای عالی ابلاغ نشده بود، نامه‌یی با امضای جناب آقای آخوندی به رییس‌جمهور محترم ارسال و خواستار پیگیری این مساله شدیم. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این راستا رییس‌جمهور نیز به بانک مرکزی ابلاغ کرد تا مساله موردنظر را

در دستور کار شورای عالی پول و اعتبار قرار داده و مشکلات آن را رفع نمایند.

عشایری با بیان اینکه در حال حاضر موافقت این شورا برای کاهش نرخ سود تسهیلات در بافت فرسوده اعلام ولی به‌صورت رسمی به بانک‌ها ابلاغ نشده است، گفت: باتوجه به مذاکرات انجام گرفته، ابلاغیه رسمی این دستور تا پایان اردیبهشت‌ ماه به بانک‌ها ارسال و به محض این اتفاق اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین پیش از این با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن نیز به‌دنبال جریان تسهیلات است، گفته بود: خوشبختانه هم‌اکنون پیشنهاد ریاست‌جمهوری برای تقلیل سود بانکی به ۶درصد در بافت ناکارآمد شهری پذیرفته و در آینده‌یی نزدیک از سوی بانک مرکزی به سایر بانک‌ها ابلاغ خواهد شد که قطعا فرصت بسیار خوبی برای ارتقای سطح خدمات در این مناطق خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر به‌دنبال چگونگی اجرای مدل عرضه در مناطق ناکارآمد هستیم تا ببینیم جز خریداران می‌توانیم شرایط استفاده سازندگان از صندوق پس‌انداز یکم را فراهم کنیم یا خیر.

عشایری در ادامه سخنان خود درخصوص بحث افزایش قیمت مسکن پس از اجرای برنامه ملی بازآفرینی در بافت‌های ناکارآمد نیز بیان کرده بود: قطعا در صورت بروز این شرایط استطاعت مالی مستاجرین ساکن در این محدوده‌ها کاهش پیدا کرده و درنهایت این افراد مجبور به ترک منطقه می‌شوند.

به گفته وی، این مساله نیز در مدل موردنظر برای اجرا در برنامه ملی بازآفرینی شهری در مناطق هدف دیده شده است به‌گونه‌یی که در انتهای برنامه‌ها از محل واحدهای ساخته شده چه در اراضی دولتی و چه در بخشی از سهم سازندگان، خانه‌هایی تحت عنوان طرح مسکن اجتماعی به صورت استیجاری عمومی در این محلات بهره‌برداری می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرده بود که در زمان انتهای برنامه و افزایش قیمت مسکن در منطقه موردنظر، واحدهایی به‌صورت استیجاری عمومی با نرخ استطاعت مالی ساکنان برقرار و مابه‌التفاوت هزینه پرداختی به طرق مختلف از سوی دولت تامین می‌شود.

 فقط متقاضیانی که هنوز وام نگرفته‌اند

در همین حال، ‌مدیر ارتباطات بانک مسکن با بیان اینکه مصوبه جدید شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن مشمول قراردادهای جدید خواهد شد، گفت: پس از ابلاغ مصوبه کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن توسط بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی آن تدوین می‌شود.

مسعود ایزدی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اینکه باتوجه به مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار آیا این مصوبه شامل حال افرادی که در حال پرداخت اقساط وام 80میلیونی مسکن از محل صندوق یکم با نرخ سود 9.5 یا 8درصد هستند می‌شود، گفت: شورای پول و اعتبار روز گذشته نرخ سود تسهیلات مسکن از محل صندوق پس‌انداز یکم را در بافت‌های فرسوده از 8درصد به 6درصد و در سایر مناطق از 9.5درصد را به 8درصد کاهش داد.

وی افزود: به محض اینکه مصوبه شورای پول و اعتبار از سوی بانک مرکزی به بانک مسکن ابلاغ شود، دستورالعمل اجرایی آن تدوین و به شعب ابلاغ خواهد شد.

ایزدی ادامه داد: قطعا متقاضیان و دارندگان امتیاز صندوق پس‌انداز یکم که هنوز از این امتیاز استفاده نکرده‌اند، مصوبه شامل حال‌شان خواهد شد، اما این مصوبه کاهش نرخ سود تسهیلات شامل حال افرادی که از این تسهیلات استفاده و یک قسط پرداخت کرده‌اند، نمی‌شود.

مدیر ارتباطات بانک مسکن در پاسخ به اینکه کاهش اقساط وام مسکن با مصوبه جدید چقدر خواهد بود، اظهار کرد: با ابلاغ مصوبه جدید از سوی بانک مرکزی تدوین دستورالعمل اجرایی آن انجام و سپس میزان کاهش اقساط نیز مشخص خواهد شد.

 کاهش نرخ سود وام به نفع بازار مسکن

مصطفی قلی‌خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه باید از دولت بابت کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن ممنون باشیم، گفت: هنوز هم نرخ سود تسهیلات ظرفیت کاهش را دارد اما مصوبه جدید شورای پول و اعتبار موجب تحرک مناسب به بازار مسکن خواهد شد.

قلی‌خسروی در پاسخ به اینکه آیا مصوبه جدید شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن در وضعیت کنونی می‌تواند موجب تحرک بازار مسکن شود، گفت: کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن قطعا می‌تواند موجب تحرک بازار مسکن شود و هنوز هم نرخ سود تسهیلات مسکن ظرفیت کاهش را دارد.

وی ادامه داد: دولت هر قدر نرخ سود تسهیلات مسکن را کاهش دهد به نفع مردم است و ما از این بابت از دولت ممنون هستیم.

قلی‌خسروی در گفت‌وگو با فارس، با تاکید بر اینکه ما هر چه داریم از مردم است، اظهار کرد: نرخ سود تسهیلات مسکن در اکثر کشورها ۴درصد است اما همین مصوبه جدید شورای پول و اعتبار را باید به فال نیک گرفت.

 

ارسال نظر