شهردار تهران 23 اردیبهشت انتخاب می‌شود

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۴۴
شهردار تهران 23 اردیبهشت
انتخاب می‌شود

گروه راه و شهرسازی  

تازه‌ترین جلسه هم‌اندیشی اعضای پارلمان شهری پایتخت با تعیین تقویم انتخاب شهردار آتی تهران و همچنین اضافه کردن یک معیار تازه (لزوم سابقه کار در حوزه عملیاتی) به معیارهای 16گانه قبلی شورای پنجم برای انتخاب شهردار دیروز قبل از ظهر به کار خود پایان داد. اعضای شورای شهر تهران دیروز در جلسه‌یی غیررسمی شاخص‌های انتخاب شهردار آینده تهران را بررسی کردند. پس از تصویب تغییر تقویم برگزاری جلسات شورا که در آن پیش‌بینی شده بود، شورای شهر یک هفته در میان یک جلسه علنی برگزار کند، سه‌شنبه این هفته جلسه علنی برگزار نشد و اعضا، جلسه هم‌اندیشی با موضوع بررسی شاخص‌های شهردار را برگزار کردند. موضوع این جلسه بازنگری در ۱۶ شاخصی بود که در مردادماه سال گذشته اعضای شورا برای انتخاب شهردار مشخص کرده بودند. پیش از آغاز جلسه برخی اعضا تاکید داشتند که این شاخص‌ها تغییر چندانی نخواهند کرد و برخی دیگر معتقد بودند باید این معیارها مورد بازنگری قرار گیرد و احتمال تغییر یا افزودن چند شاخص دیگر وجود دارد. استعفای نابهنگام محمدعلی نجفی از شهرداری تهران اگر چه سوال‌های زیادی را در میان شهروندان و همچنین اعضای شورای شهر تهران درباره دلیل واقعی این استعفا ایجاد کرد، اما شورای شهر در نخستین اقدام خود در نشست رسمی سه‌شنبه هفته گذشته به سرپرستی حسینی‌مکارم بر شهرداری پایتخت رای داد. انتخاب سرپرست و نه انتخاب شهردار از همان ابتدا نشان داد که شورای شهر تصمیم دارد به دور از دغدغه‌های زمانی و در فرصتی یک‌ماهه شهردار آینده تهران را انتخاب کند. اگر چه این تعلل در انتخاب شهردار می‌تواند، پیامدهای زیانباری برای کلان‌شهری همچون تهران به بار آورد، (برای اطلاع از این پیامدها به سرمقاله دوشنبه روزنامه تعادل مراجعه کنید) اما به نظر می‌رسد، راه گریز و گزیری از این تعلل وجود ندارد.

 توافق بر سر شرایط عمومی شهردار

اعضای شورای شهر تهران در خصوص شرایط عمومی شهردار آینده تهران به توافق رسیدند. محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران پس از انتشار اخباری مبنی بر انتخاب شهردار پشت درهای بسته در صفحه تلگرامی خود توضیحی از جزئیات جلسه هم‌اندیشی داد و گفت: شرایط عمومی انتخاب شهردار تهران و زمان‌بندی مراحل انتخاب امروز نهایی می‌شود. به گفته وی از ساعت ۸ صبح روز سه‌شنبه جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران، ری و تجریش در خصوص تعیین شرایط عمومی انتخاب شهردار در حال برگزاری است. او اضافه کرد: اکنون شرایط عمومی مورد توافق قرار گرفته است و در حال بررسی زمان‌بندی مراحل انتخاب شهردار هستیم. بنابراین اخباری که در مورد انتخاب شهردار پشت درهای بسته منتشر شده است، درست نیست.

 ۷ نفر برای شهرداری تهران برنامه می‌دهند

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه جلسه هم‌اندیشی در جمع خبرنگاران گفت: از 7 نفر برای شهرداری تهران برنامه گرفته می‌شود. به گزارش مهر، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران گفت: تلاش می‌کنیم طی دو، سه هفته آینده فرآیند انتخاب شهردار انجام شود. وی با تاکید بر اینکه شهردار در جلسه علنی انتخاب می‌شود، گفت: همچنین 7نفر برای شهرداری تهران برنامه خواهند داد که از بین این افراد یک نفر انتخاب می‌شود. سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: قرار است هر عضو شورا پنج نفر را برای شهرداری پیشنهاد دهند. بناست در صحن شورا 7گزینه مطرح شده برنامه‌های خود را اعلام کنند تا اعضا از بین این افراد، شهردار را انتخاب کنند. به گفته وی معیارهای ۱۶گانه انتخاب شهردار تهران تغییر نکرده و تنها معیار «سابقه کار اجرایی موفق» اضافه شد. پیشینه اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایانه یکی از معیارهای انتخاب شهردار تهران است. اعطا تاکید کرد: صحبتی راجع به خروج هیچ یک از اعضا مطرح نشده است.

 مکانیسم انتخاب شهردار هفدهم پایتخت

در ادامه سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در جلسه هم‌اندیشی مشخصات عمومی انتخاب شهردار که در مردادماه مطرح بود مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در این موارد اصلاحاتی انجام شد و کاندیداهای شهرداری آینده تهران باید سابقه کار در حوزه عملیاتی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه در نهایت فقط ۷گزینه در صحن برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند، افزود: روند انتخاب شهردار به این‌گونه است که هر عضو ۵نفر را پیشنهاد می‌کنند و چون تعداد کسانی که برای شهرداری مناسب هستند زیاد نیستند، قطعا بین اعضا همپوشانی وجود دارد. اعطا در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اینکه آیا شهردار آینده نیز دچار بیماری می‌شود، گفت: نمی‌شود پیش‌بینی کرد، شهردار آینده بیمار می‌شود یا خیر.

 نخستین رای‌گیری؛ 4 اردیبهشت

وی ادامه داد: برای مشخص شدن 5نفر که حایز بیشترین رای هستند، چهارم اردیبهشت ماه رای‌گیری می‌شود و پس از فرصت 2هفته‌یی به 7 نامزد منتخب، برنامه‌های عملیاتی آنها ۱۶ اردیبهشت مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین رای‌گیری مخفی در جلسه‌یی در ۱۸ اردیبهشت ماه بین دو نفر انجام می‌شود و برنامه گزینه نهایی و انتخاب شهردار ۲۳ اردیبهشت ماه است. همچنین از بین 7 کاندیدای نهایی گزینه‌یی که نهایی می‌شود، برنامه‌ها و تیم کاری خود را مطرح می‌کند که این موضوع جدیدی است که در این دوره اتفاق می‌افتد. وی اضافه کرد: پس از انتخاب شهردار یک فرآیند حقوقی و اداری طی خواهد شد تا وزیر کشور حکم را امضا کند.

 تاکید بر عملگرا بودن شهردار آینده

در این میان دو عضو شورای شهر تهران بر عملگرا بودن و میدانی بودن شهردار آینده تهران تاکید کردند.

محمدسالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در حاشیه جلسه هم‌اندیشی بررسی شرایط انتخاب شهردار گفت: از جمله تغییراتی که در دارا بودن شرایط عمومی شهردار اعمال شده این است که شهردار منتخب ‌باید علاوه بر اینکه فرد توانمندی باشد، دارای پیشینه مدیریت کلان بوده و در اصل یک مدیر میدانی باشد. وی ادامه داد: اساسا نوع فعالیت در شهرداری از نوع مدیریت سازمانی است و شهرداری تهران نیاز به فردی دارد که علاوه بر دارا بودن سوابق موثر باید بتواند کارهای عملیاتی، صف و میدانی هم انجام دهد و همچنین با سرعت در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها ورود پیدا کند. محمد علیخانی نیز در حاشیه جلسه هم‌اندیشی شورا گفت: در این جلسه بر سر شرایط عمومی شهردار بحث شد، شرایط تقریبا مشابه آنچه در شهریور ماه مطرح شد، بود. وی در خصوص نامزدهای احتمالی تصدی شهردار افزود: یقینا افرادی که اقبال بیشتری داشته باشند مورد نظر خواهند بود و هر یک از اعضا ۵ گزینه پیشنهادی خواهند داشت. علیخانی در مورد معیار شهردار آینده گفت: شهردار آینده علاوه بر شرایط عمومی باید فردی عملگرا باشد و همچنین بتواند با سایر ارکان نظام در جهت پیشبرد و عملیاتی کردن سیاست‌های مصوب شورا تعامل داشته باشد.

 

ارسال نظر