غیبت معنادار کوچک متراژها از بازار ملک تهران

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۲۹
غیبت معنادار کوچک متراژها از بازار ملک تهران

گروه راه و شهرسازی

آمار واحدهای مسکونی معامله شده در چند سال گذشته نشان می‌دهد که بیش از 50 درصد قراردادهای امضا شده مربوط به واحدهای کوچک متراژ (کمتر از 80 مترمربع) است. درحالی که واحدهای کوچک متراژ بیشترین آمار خرید و فروش را به خود اختصاص می‌دهند، اما گزارش‌های مربوط به پروانه‌های ساخت صادرشده طی چند سال گذشته نشان می‌دهد که سازندگان تمایل چندانی به ساخت خانه‌های کوچک متراژ ندارند و بیشترین خانه‌هایی که مجوز ساخت آنها صادرشده، مساحتی بالای 90 متر مربع دارند. از همین‌روست که به تازگی بانک مسکن با هدف ترغیب سازندگان به ساخت واحدهای مسکونی کوچک متراژ، آنها را از خرید اوراق بابت دریافت وام ساخت واحدهای کوچک‌تر از 75 مترمربع معاف کرد.

در شرایطی که عرضه و تقاضای واحدهای کوچک متراژ با یکدیگر همخوانی ندارند، نگاهی به فایل‌های فروش مسکن در دفاتر مشاور املاک و سایت‌های اینترنتی فروش مسکن، حکایت از کاهش واحدهای کوچک متراژ در تمام نقاط پایتخت دارد.

یکی از دلایل کاهش فایل‌های فروش واحدهای مسکونی کوچک متراژ نوساز عدم تناسب میان عرضه و تقاضاست و یکی دیگر از عوامل افت، عدم ارائه فایل فروش توسط صاحبان املاک به دفاتر مشاور املاک و سایت‌های اینترنتی است. در واقع مبهم بودن آینده بازار مسکن و احتمال افزایش قیمت‌ها موجب شده که صاحبان املاک تا زمان تعیین وضعیت بازار ‌صبر کرده و واحدهای مسکونی خود را به فروش نرسانند.

بررسی‌های میدانی «تعادل» از قیمت فروش واحدهای مسکونی 60 متری نوساز در 5 نقطه پایتخت (شمال، ‌غرب، مرکز، ‌شرق و جنوب) نشان می‌دهد که فایل‌های بسیار کمی با این ویژگی‌ها در دفاتر مشاور املاک و سایت ایران فایل یافت می‌شود و اگرچه درسال‌های گذشته این کمبود فایل فقط در مناطق شمالی و شمال غربی تهران مشاهده می‌شد، هم‌اکنون نبود فایل‌های فروش کوچک متراژها در تمام 5 منطقه تهران وجود دارد.

 شمال تهران

شمال تهران یکی از مناطقی است که به ندرت واحدهای کوچک متراژ در آن ساخته می‌شود، زیرا اکثر ساکنان مناطق شمالی پایتخت به دنبال واحدهای متوسط و بزرگ متراژ هستند. اما با این وجود، جست‌وجوی «تعادل» برای یافتن واحدهای کوچک زیر 60 مترمربع بی‌نتیجه نماند و تعدادی واحدهای مسکونی کوچک متراژ در مناطق شمالی تهران پیدا شد.

حالا اگر شما قصد خرید یک واحد مسکونی 48 متری نوساز درخیابان مریم منطقه نیاوران هستید، باید برای هر مترمربع 13میلیون و 800 هزار تومان پرداخت کنید که قیمت کل این واحد مسکونی، 662 میلیون تومان است.

برای خرید یک آپارتمان 60 متری نوساز با سونا، جکوزی و استخر در منطقه الهیه باید برای هر مترمربع 25 میلیون تومان هزینه کنید که قیمت کل این آپارتمان یک‌میلیارد و 500 میلیون تومان می‌شود.

اما خرید یک واحد مسکونی 47 متری نوساز در خیابان سئول تهران، 564 میلیون تومان هزینه دارد و با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که قیمت هر مترمربع آن 12 میلیون تومان است.

خرید یک واحد مسکونی 60 متری نوساز در گلابدره دربند که سندی قولنامه‌یی دارد 240 میلیون تومان قیمت دارد و قیمت هر مترمربع واحدمسکونی دراین منطقه 4 میلیون تومان است.

 مرکز تهران

در مرکز تهران هم پیدا شدن واحدی مسکونی زیر 60 متر مربع نوساز به سختی امکان‌پذیر شد. یک واحد مسکونی نوساز 58 متری در امیرآباد شمالی با قیمت هر مترمربع 6 میلیون و 700 هزار تومان، 388 میلیون و 600 هزار تومان به فروش می‌رسد.

یک واحد مسکونی نوساز 45 متری در بهارشیراز با قیمت هر مترمربع 8 میلیون تومان، 360 میلیون تومان فروخته می‌شود.

اگر قصد خرید یک آپارتمان نوساز 60 متری در خیابان معلم را دارید، باید 390 میلیون تومان داشته باشید زیرا قیمت هرمترمربع واحدمسکونی در این منطقه 6 میلیون و 500 هزار تومان است.

خرید یک واحد مسکونی نوساز 46 متری در خیابان طالقانی تهران نیازمند 260 میلیون تومان پول است، چون قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این منطقه 5 میلیون و 652 هزار تومان است.

 غرب تهران

یافتن واحد مسکونی کوچک متراژ نوساز در غرب مانند شمال تهران به سختی امکان‌پذیر است و جست‌وجوی «تعادل» در مناطق ستارخان، شهرک غرب، ‌صادقیه و... برای یافتن واحدی زیر 60 متر مربع و نوساز بی‌نتیجه بود.

یک واحد مسکونی 58 متری نوساز در منطقه سعادت‌آباد با قیمت هر مترمربع 10 میلیون و 500 هزار تومان، 609 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

اگر قصد خرید یک واحد آپارتمانی 54 متری نوساز درمنطقه جنت‌آباد را دارید، باید 570 میلیون به صاحب خانه پرداخت کنید، زیرا قیمت هر مترمربع از این واحد مسکونی حدود 10میلیون و 360 هزار تومان است.

برای خرید یک واحد مسکونی 60 متری نوساز در کن باید 330 میلیون تومان پرداخت کنید، زیرا قیمت هرمترمربع واحد مسکونی در این منطقه 5 میلیون و 500 هزار تومان است.

خرید یک واحد مسکونی نوساز 42 متری در خیابان هاشمی نیازمند 170 میلیون تومان است و قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این منطقه 4 میلیون و 47 هزار تومان است.

 شرق تهران

اغلب واحدهای کوچک متراژ در مناطق شرقی تهران قدیم ساخت بودند و اکثر واحدهای نوساز بالای 60 متر بودند این درحالی است که در ماه‌های گذشته، یافتن واحدهای مسکونی کوچک متراژ درشرق تهران آسان بود.

در صورتی که می‌خواهید صاحب یک واحد مسکونی 47 متری نوساز در خیابان ساقدوش منطقه هروی بشوید، باید برای هر مترمربع 8میلیون و 510 هزار تومان پرداخت کنید که قیمت کل این واحد مسکونی 400میلیون تومان می‌شود. یک واحد مسکونی 55 متری نوساز در منطقه سراج، 297 میلیون تومان قیمت دارد و قیمت هر مترمربع از این واحد مسکونی 5 میلیون و 400 هزار تومان است.

خرید یک واحد مسکونی نوساز 60 متری در شمیران‌نو، 180میلیون تومان است و قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این منطقه 3 میلیون تومان می‌شود.

یک واحد مسکونی نوساز در خیابان پیروزی تهران با 45 مترمربع مساحت که قیمت هر مترمربع آن 6 میلیون تومان است، ‌270 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 جنوب تهران

جنوب تهران یکی از مناطقی است که واحدهای کوچک متراژ در آن به خوبی یافت می‌شد، اما بررسی «تعادل» نشان از افت شدید این واحدها در فایل‌های فروش دارد.

یک واحد مسکونی 43 متری نوساز در شهرری با قیمت هر مترمربع 3 میلیون و 488 هزار تومان با قیمت کل 150 میلیون تومان فروخته می‌شود.

اگر به دنبال خرید واحد مسکونی نوساز 40 متری در نازی‌آباد تهران هستید، برای هرمترمربع از آن 4 میلیون و 200 هزار تومان و باید برای کل آپارتمان 168 میلیون تومان پرداخت کنید.

برای خرید یک واحد مسکونی 60 متری نوساز در منطقه آذری باید 192 میلیون تومان پول در چنته داشته باشید، زیرا هر مترمربع واحد مسکونی در این منطقه 3 میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد.

در منطقه تولید دارو یک واحد آپارتمانی 39 مترمربعی نوساز که قیمت هر مترمربع آن 2 میلیون و 700 هزار تومان است با قیمت کل 105 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

ارسال نظر