انتخاب شهردار تهران تا یک ماه آینده

۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۹۷۹
انتخاب شهردار تهران تا یک ماه آینده

گروه راه و شهرسازی  

 هر چند طبق گفته‌های برخی اعضای شورای شهر تهران انتظار می‌رفت جلسه روز یک‌شنبه به بررسی شیوه انتخاب شهردار اختصاص یابد اما این موضوع در دستور کار روز گذشته شورای شهر قرار نگرفت. البته دیروز قبل از آغاز نشست علنی اعضای شورا جلسه هم‌اندیشی در این خصوص برگزار کردند. به گفته محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران، شهردار با مشورت و در یک روند مشخص انتخاب می‌شود اما وی به نوع روند انتخاب شهردار هیچ اشاره‌یی نکرد.

به گزارش«تعادل» اعضای شورای پنجم بعد از انتخاب توسط مردم تهران و حتی قبل از آغاز رسمی شروع به کار درخصوص انتخاب شهردار پایتخت تبادل نظر کرده و بعد از روی کار آمدن نیز رایزنی‌های بسیاری برای انتخاب شهردار تهران داشتند. نتیجه رایزنی‌ها این شد که ابتدا یک آیین‌نامه 16‌بندی تدوین کرده و خصوصیات و ویژگی‌های شهردار آینده تهران را در آن گنجاندند. براساس بند 16 این آیین‌نامه هیچ یک از اعضا نباید برای تصدی پست‌های دیگر شورا را ترک کنند که این بند به عنوان میثاق‌نامه توسط تمام اعضای شورا امضا شد. میثاق‌نامه‌یی که این روزها برای برخی اعضای شورا چندان دلپذیر به نظر نمی‌رسد و حتی شایعاتی مبنی بر لغو این میثاق‌نامه از سوی رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مطرح و از سوی اعضای شورا نیز تکذیب شد.

در ادامه قرار شد تا هر کدام از اعضا 3 نفر را به عنوان نامزد به شورای شهر معرفی کنند. هر نامزد برای آنکه وارد مرحله بعد شود باید حداقل رای ۵ نفر از اعضا را به دست می‌آورد. در نهایت لیست 7نفره‌یی از بین این افراد انتخاب و آنها موظف به ارائه برنامه‌های خود شدند. اعضای شورا نیز بعد از بررسی رزومه و برنامه‌های این افراد در نهایت یک نفر را انتخاب کردند. لازم به یادآوری است در انتخابات 28تیر سال گذشته از بین 21نفر نامزدی شهرداری محمدعلی نجفی با (21رای)، حسین مرعشی(20رای)، محمد شریعتمداری(11رای)، الهه کولایی(16رای)، محسن مهرعلیزاده(9رای)، حبیب‌الله بیطرف(12رای) و محمدعلی افشانی(14رای) کسب کردند و جزو 7 کاندیدای نهایی موظف به ارائه برنامه‌های خود شدند. البته تا روز اول شهریور که قرار بود در شورای شهر انتخابات رسمی انجام و شهردار تهران مشخص شود همه کاندیداهای باقی مانده، انصراف دادند و نجفی به عنوان تنها کاندیدای شهرداری با کسب رای تمام اعضای شورای شهر، شهردار تهران شد.

 تغییر فرآیند انتخاب شهردار تهران

هفته گذشته زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون خدمات و سلامت شورای شهر در گفت‌وگویی با «تعادل» عنوان کرده بود که روند انتخاب شهردار به همان شیوه قبلی خواهد بود اما روز گذشته محمد علیخانی، عضو کمیسیون حمل و نقل اظهار کرد که فرآیند انتخاب شهردار تهران تغییر می‌کند. وی با بیان اینکه قبلا دستورالعملی برای انتخاب شهردار تهیه کرده بودیم، گفت: قرار است چند آیتم آن تغییر کند.

به گفته علیخانی اعضای شورا قرار است، پیشنهادات خود را در این باره تهیه کرده و روز سه‌شنبه در جلسه هم‌اندیشی دیگری که برگزار خواهد شد مورد بحث و بررسی قرار دهند.

هر چند تلاش‌های «تعادل» برای برقراری ارتباط با اعضای شورای شهر جهت اطلاع از نوع روند انتخاب شهردار بی‌نتیجه ماند اما زهرا نژادبهرام در حاشیه شورا با اشاره به جلسه هم‌اندیشی صبح دیروز اظهار کرد: در این جلسه شاخص‌های مورد نظر درخصوص انتخاب شهردار تهران مطرح و قرار شد، اعضای شورای شهر تهران تا روز سه‌شنبه هفته جاری نظرات و پیشنهادات خود را در این بخش در اختیار هیات رییسه شورای شهر تهران قرار بدهند.

 انتخاب شهردار تا یک ماه آینده

نژادبهرام با تاکید بر اینکه شورای شهر تهران تلاش می‌کند تا یک ماه آینده شهردار تهران را انتخاب کند، گفت: زمان‌بندی برای این بخش پیش‌بینی شده اما تلاش می‌شود کمتر از یک ماه شهردار تهران انتخاب شود.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد محسن هاشمی به عنوان شهردار تهران انتخاب شود، گفت: هر چیزی احتمال دارد اما این موضوع بعید است چراکه اعضای شورای شهر تهران قبل از آغاز به کار رسمی شورا ماده واحده‌یی را به امضا رساندند که در آن تاکید شده که هیچ یک از اعضای شورای شهر تهران از پارلمان خارج نشوند.

 وارد مصادیق نشده‌ایم

علی اعطا، سخنگوی شورا نیز در حاشیه جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران در مورد سرانجام انتخاب شهردار با بیان اینکه درحال حاضر شهرداری تهران سرپرست دارد و براساس قانون 3ماه می‌توان تهران را با سرپرست اداره کرد، گفت: در بحث انتخاب شهردار جلسه هم‌اندیشی برای بررسی فرآیندها برگزار شد و دقت داشته باشید که در تابستان گذشته اعضای شورای شهر بحث شهردار را در دستور کار قرار داده و نهایتا 16معیار پیش‌بینی شد که براساس آن شهردار را انتخاب کردند و حالا برای اینکه ببینیم آیا همان فرآیند و شیوه ادامه یابد یا نه جلسه‌یی برگزار کردیم و جمع‌بندی کلی جلسه این بود که شیوه و فرآیند انتخاب شهردار متفاوت از گذشته نباشد اما مقرر شد اگر اعضا نظر اصلاحی دارند ظرف چند روز آینده اعلام کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه طی چند روز اخیر اسامی و نام‌هایی در مورد گزینه‌های شهرداری تهران از سوی رسانه‌ها، جریان‌ها و... اعلام شده است، گفت: اعضای شورا تاکنون روی مصادیق و گزینه‌ها وارد نشده و این اسامی تنها گمانه‌زنی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ممکن است که شهردار آینده از میان اعضای شورای شهر انتخاب شود، گفت: ما در گذشته بین اعضای شورای شهر بحث مشخصی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که هیچ کدام از اعضا از شورا خارج نشوند و تا این لحظه بحث جدیدی در این خصوص صورت نگرفته است.

به گزارش«تعادل» اسامی مختلفی این روزها در رسانه‌ها و فضای مجازی به عنوان شهردار آینده تهران دست به دست می‌چرخد که از مهم‌ترین آنها پیروز حناچی، محمدعلی افشانی، محسن هاشمی، حبیب‌الله بیطرف، محمود حجتی، سمیع‌الله حسینی‌مکارم، شهیندخت مولاوردی، محمدرضا عارف، محسن مهرعلیزاده و قاسم تقی‌زاده را می‌توان نام برد. روز سه‌شنبه جلسه هم‌اندیشی دیگری پشت درهای بسته برگزار خواهد شد و باید منتظر ماند که این جلسات و هم‌اندیشی‌ها چقدر طول می‌کشد. واضح است که شهری با مشکلات تهران نباید برای مدت طولانی بدون مدیر باقی بماند و اعضای شورا بار دیگر در معرض آزمونی مهم قرار گرفته‌اند.

 اعتراض به استعفای برخی مدیران شهرداری

بعد از استعفای شهردار تهران، برخی مدیران و معاونان وی نیز از سمت‌های خود استعفا کردند که این موضوع مورد انتقاد محمد سالاری، رییس کمیسیون شورای شهر تهران قرار گرفت. وی در این باره تصریح کرد: اعتراض شدید خود را نسبت به این افراد ابراز می‌کنم؛ چراکه این استعفا به معنی عدم همراهی با شهروندان است و انتظار داشتم در این دوران معاونان و مدیران بیش از گذشته سرپرست شهرداری تهران را همراهی کنند. باید از همراهی معاونان و مدیران شهرداری تهران با سرپرست منتخب شورای اسلامی شهر تهران در مرحله گذار قدردانی کنم. تک تک مدیران شهرداری تهران فعالیت و نحوه فعالیتشان توسط اعضای شورای شهر تهران رصد می‌شود.  سالاری تاکید کرد: درباره ارائه خدمات فنی و مهندسی ساختمان نیز تذکری دارم و درخواست می‌کنم، آقای جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری در این خصوص جلسه‌یی بگذارند و این مشکل را حل کنند. درحال حاضر ارائه خدمات مهندسی به دلیل اختلاف وزارت راه و شهرسازی با وزارت کشور در بلاتکلیفی است و از رییس شورا درخواست می‌کنم معاونان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و وزارت کشور را دعوت کند تا هر چه زودتر این معضل حل و فصل شود.

 موافقت با افزایش کرایه اتوبوس و تاکسی

به گزارش«تعادل» جلسه روز گذشته شورای شهر تهران دو مصوبه داشت. ابتدا یک فوریت لایحه افزایش نرخ کرایه‌های اتوبوس و تاکسی به تصویب رسید. بر این اساس اعضای شورای اسلامی شهر تهران با بررسی یک فوریت لایحه نرخ کرایه تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس در سال ۹۷ موافقت کردند. محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه نرخ پیشنهادی تاکسی‌ به طور تخصصی پیش از سال در شهرداری تنظیم شد اما تنظیم لایحه و مقررات آن تا قبل از تعطیلات به طول انجامید؛ بنابراین با یک فوریت پس از تعطیلات نوروز به صحن آمد.  محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز با بیان اینکه موافق یک فوریت است اما چرا اینقدر دیر این لایحه به شورا ارائه شده است، گفت: باید این لایحه زودتر در دستور کار قرار گیرد. در نهایت این دو مصوبه با ۲۰موافق و یک رأی مخالف به تصویب رسید.

در ادامه یک فوریت لایحه تعیین ۳۰نفر از کارکنان شهرداری به عنوان قائم مقام ذی‌حساب با ۱۳رای موافق و ۸ رای مخالف به تصویب رسید همچنین در این جلسه لایحه تعیین نمایندگان موضوع ماده ۱۴ آیین‌نامه معاملات شهرداری تهران بررسی و کرکه‌آبادی، مدیرکل دفتر شهردار تهران و طباطبایی‌نژاد، مدیرکل حقوقی شهرداری تهران به ترتیب با ۸ رای و ۶ رای نتوانستند رای لازم برای عضویت در کمیسیون ماده ۱۴ آیین‌نامه معاملات شهرداری ‌تهران را کسب کنند.

 

ارسال نظر