تمرکزگرایی بی‌پایان در تهران

۱۳۹۷/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۹۰۲

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از تجربیات کشورها برای انتقال پایتخت اداری استفاده و مورد بررسی قرار می‌دهیم، گفت: امروز یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور عدم توقف تمرکزگرایی در تهران است.

حبیب‌الله طاهرخانی در همایش و نشست تخصصی انتقال پایتخت اداری کشور با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات کلان‌شهر‌ها افزایش جمعیت است، گفت: یکی از دلایل رشد جمعیت در کلان‌شهر‌ها، تمرکزگرایی در این مناطق ازجمله تهران و البرز است که هنوز هم این شهر‌ها جزو جذاب‌ترین مناطق برای افزایش جمعیت هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری‌ها بیشترین جمعیت در تهران و البرز انباشت شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود، جمعیت در این مناطق رو به افزایش باشد. به گزارش ایلنا، وی با تاکید بر اینکه تمرکز اقتصادی در تهران درحال افزایش است، اظهار کرد: سهم این منطقه در تولید ناخالص داخلی کشور رو به رشد است و هنوز هم تمرکزگرایی در این مناطق متوقف نشده است.

طاهرخانی با بیان اینکه موضوع انتقال پایتخت اداری قطعی نشده و نیازمند بررسی‌های بیشتری هستیم، ادامه داد: سایر کشور‌ها همه در این باره راهکار قطعی پیدا نکردند اما یکی از کشورهایی که اقدام به این کار کرده، کره جنوبی است که می‌توان تجربیات آن را مورد بررسی قرار داد.

همچنین در ادامه این برنامه زبردست، عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه انتقال پایتخت اداری از سئول به سجونگ در کره جنوبی ۳۰سال به طول انجامید، ادامه داد: در آن زمان که انتقال پایتخت از سئول مطرح شد ما هم برنامه انتقال پایتخت از تهران را شروع کردیم و در سال ۶۸ نخستین بار آقای کازرونی این موضوع را مطرح کرد.

 

 

ارسال نظر