امروز شهردار جدید تهران معرفی می‌شود؟

۱۳۹۷/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۶۵۶

گروه راه و شهرسازی

استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری تهران درست چند روز پس از اتفاقات برج میلاد و ذوق‌زدگی رسانه‌های مخالف از این موضوع، عامل بیماری در استعفای او را از همان ابتدا غیرقابل باور کرد. هر چند نجفی بیماری جدیدش را بهانه استعفا اعلام کرده، اما نزدیکان وی همواره بر فشارهای بیرونی تاکید دارند. حجت میرزایی معاون شهردار هفته گذشته در مصاحبه با «تعادل» عنوان کرد که شهردار تهران به دلیل مبارزه با فساد از سوی برخی جریان‌ها تحت فشار قرار گرفته است. لازم به یادآوری است که شهردار طی 7 ماه مدیریت در شهرداری تهران 12 گزارش به مراجع قضایی ارسال کرده که تاکنون خبری از آنها نشده است. روز یک‌شنبه نیز شهردار در زمان دفاع از استعفایش هر بار بعد از اینکه درباره بیماری‌اش صحبت می‌کرد، بحث فشارهای بیرونی را نیز پیش می‌کشید. در این میان صحبت‌های روز گذشته دادستان کشور مبنی بر اینکه نجفی حتما باید استعفا دهد، جای شبهه باقی نمی‌گذارد که نجفی تحت فشارهای زیاد از بیرون شهرداری مجبور به استعفا شده است. آن گونه که خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه دیروز گزارش داد، محمدجعفر منتظری دادستان کشور با ایراد انتقادهای تند به شورای شهر به دلیل مخالفت با استعفای شهردار تهران گفت: شهردار باید مجددا استعفا دهد. او خطاب به اعضای شورای شهر گفت: این بساط سیاست‌بازی که راه انداخته‌اید چه معنایی دارد؟ وقتی شهردار رسما اعلام می‌کند که توان کار سنگین کلان‌شهر تهران را ندارم و به علت بیماری نمی‌توانم این کار را ادامه دهم، این موضوع در دستور قرار می‌گیرد و آقای شهردار در جلسه رسمی شورای شهر می‌گوید که با این کیفیت ادامه کارم را خیانت می‌دانم؛ اما نوبت به رای‌گیری که می‌رسد با رای خود عنوان می‌کنند که شما مریض و ناتوان برای انجام کار نیستی و کار نکردنت خیانت است.

دادستان کل کشور با طرح این سوال که فردا اگر این آقای شهردار نتوانست، مدیریت لازم را بر شهر تهران داشته باشد چه کسی مسوول است، ادامه داد: بنده به عنوان مدعی‌العموم به شورای شهر تهران عنوان می‌کنم که مسوولیت این کار با شماست. وی به شهردار تهران پیشنهاد داد، مجددا استعفای خود را تقدیم شورای شهر کند. او گفت: آقای شهردار باید مهلتی نیز تعیین و عنوان کند که تا فلان روز در دفتر کارم هستم تا شهردار تعیین کنید. در غیر این صورت از فلان تاریخ مسوولیت شهرداری تهران را عهده‌دار نخواهم بود و قطعا آقای شهردار کسی شما را به این جهت تحت تعقیب قرار نخواهد داد.

بعد از انتشار اظهارات دادستان کل کشور، زهرا صدراعظم‌نوری عضو شورای شهر نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: «فشارها به شهردار تهران علنی شد.» همچنین محمدجواد حق‌شناس نیز در توییتی به موضوع پیشنهاد دادستان کل کشور مبنی بر استعفای دوباره نجفی شهردار تهران واکنش نشان داد و نوشت: «ورود آقای منتظری دادستان کل کشور به موضوع استعفای شهردار تهران، دکتر نجفی، نه با تدبیر همخوانی دارد و نه با وظایف ذاتی جایگاه حقوقی ایشان تطبیق پیدا می‌کند. کاش بیشتر با وظایف‌مان آشنا بودیم. » محمد صادقی نماینده تهران در مجلس نیز این رفتار دادستان را دخالت در کار شورای شهر خواند.

چند ساعت پس از انتشار اظهارات دادستان کل کشور بود که خبر استعفای مجدد نجفی توسط محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران تایید شد. به گفته هاشمی، نجفی در نامه دوم خود ذکر کرده که با توجه به شرایطش امکان ادامه همکاری در شهرداری را ندارد. در صورتی که استعفای دوم نجفی رای بیاورد در نهایت برای شهرداری تهران سرپرست انتخاب خواهد شد.

در همین حال محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز استعفای مجدد نجفی را قابل پیش‌بینی دانست.

در پی نگارش دومین استعفانامه از سوی نجفی، امروز اعضای شورای شهر برای بار دوم استعفای نجفی را بررسی می‌کنند و به احتمال زیاد به آن رای مثبت خواهند داد. احتمال می‌رود یکی از معاونان شهرداری تهران به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب ‌شود. البته سلیمی که پیش از انتخاب نجفی نیز چند ساعتی سرپرست شهرداری بود، احتمالا جزو گزینه‌های سرپرستی هست.

 با قطعی شدن رفتن نجفی از شهرداری تهران، اعضای شورای شهر به دنبال نامزدهای جدید برای شهرداری پایتخت هستند. در میان نامزدهای شهرداری تهران، اسامی محمدرضا عارف، محسن هاشمی، محمدعلی افشانی و پیروز حناچی بیش از سایرین به گوش می‌رسد.

 متن کامل استعفای مجدد نجفی

متن کامل دومین استعفانامه شهردار تهران خطاب به محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران به این شرح است: «با تقدیم سلام و ضمن تشکر از الطاف اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران که در جلسه 19 فروردین 1397 شورا نسبت به اینجانب ابراز شد و نهایتا در رای مخالف ایشان با استعفای بنده تجلی یافت، به استحضار می‌رساند که به احترام و نظر و رای شورای محترم، اینجانب مجددا با پزشک معالج خویش مشورت کردم و امکان انجام عمل جراحی و تداوم معالجه را توام با حفظ مسوولیت شهرداری جویا شدم. متاسفانه ایشان مجددا بر قابل جمع نبودن این دو امر تاکید و پیشنهاد اکید داشتند که برای انجام مراحل درمان بیماری در نخستین فرصت ممکن از مسوولیت خویش در شهرداری تهران کناره‌گیری کنم. از این‌رو در کمال احترام و خضوع نسبت به اعضای محترم شورا تقاضا دارم، ترتیبی اتخاذ فرمایید که تا قبل از اول اردیبهشت ماه که قرار است، مراحل جدی معالجه را آغاز نمایم، برای انتخاب شهردار یا سرپرست شهرداری اقدام لازم معمول شود.

مجددا تاکید می‌کنم که بنده آمادگی کامل برای همکاری و همراهی فرد منتخب شورا را در هر سطحی که در توانایی‌ام باشد، دارم و تا زمان انتخاب نهایی شورا اجازه نخواهم داد که برنامه‌ها و فعالیت‌های شهرداری با توقف یا رکود مواجه شود.»

 

 

ارسال نظر