پایتخت در انتظار تصمیم تازه نجفی

۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۵۷۲
پایتخت در انتظار تصمیم تازه نجفی

گروه راه و شهرسازی  آزاده کاری

روز گذشته و در نخستین جلسه شورای شهر تهران در سال 97 اعضای شورا به بررسی استعفای محمدعلی نجفی شهردار تهران پرداختند و بعد از بیان نظرات مخالف و موافق با 16 رای مخالف و 4رای موافق استعفای نجفی را نپذیرفتند. حسن خلیل‌آبادی هم عضو غایب دیروز شورای شهر بود.

به گزارش «تعادل»، نجفی بیست و سوم اسفند ماه سال گذشته استعفای خود را مطرح کرد و در جلسه روز گذشته این استعفا مورد بررسی قرار گرفت. او همزمان با ارائه استعفای خود دلیل اصلی این امر را بیماری عنوان کرد که به تازگی به آن مبتلا شده است. موضوعی که در جلسه دیروز نیز مورد تاکید شهردار قرار گرفت. البته نجفی فشارهای بیرونی را نیز در این تصمیم بی‌تاثیر ندانست و گفت: برخی تمام سعی خود را برای تخریب انجام دادند و اخیرا تیتر مهم خبر صداوسیما این بود که 14 میلیون تومان برای هفت‌سین در شورا هزینه شده آن هم برای چیزی که هنوز پرداخت نشده است. این موضوع مهم‌ترین خبر روز می‌شود آن هم در برابر خبری مثل 52 هزار میلیارد تومان بدهی در شهرداری که به آن پرداخته نشد. به نظر می‌رسد عدد و رقم برای آنها خیلی مهم نیست.

 آن‌قدر زدند که به نتیجه رسید

نجفی گلایه‌های خود را این‌گونه ادامه داد: آن‌قدر زدند که بالاخره یکی به نتیجه رسید و به‌عنوان شهردار از این فحاشی‌ها نصیب بیشتری به بنده رسید. ما در برابر این هجمه‌ها مقاومت کردیم و تلاش‌مان بر این بود که انجام خدمت را در اولویت قرار دهیم و به نظرم در این مورد موفق بودیم. ما در شهرداری توانستیم سکوهایی برای پرش ایجاد کنیم البته نتایج ملموس بخشی از این فعالیت‌ها دیده شده و به چشم شهروندان می‌آید و خیلی از شهروندان این اقدامات را لمس کردند اما بخشی از این اقدامات همچون دانه‌یی است که سر در خاک داشته و هنوز بیرون نیامده است. نجفی با بیان اینکه آنچه موجب مطرح شدن بحث استعفا شده است، مساله‌یی خارج از اراده من و مبنی بر تقدیر الهی است، تصریح کرد: متاسفانه یک ماه قبل براساس اعلام دکتر معالجم مبتلا به بیماری جدیدی شدم؛ بیماری که مرحله درمان و پس از درمان بسیار سخت و دشوار است. در نتیجه مجبور به مطرح شدن موضوع استعفا شده‌ام. البته کسانی که رفتن من را پس از 6 ماه به علت بیماری پیشگویی می‌کردند، خوشحال نباشند پیشگویی پیغمبرگونه آنها آن‌طور که می‌گفتند اجرا نشد. من در 7 ماه پیش بیمار نبودم و مسائلی که در 7 ماه پیش آنها مطرح می‌کردند در این دوره هیچ مشکلی برای من ایجاد نکرد. شهردار با بیان اینکه درمان او برای بیماری انرژی‌اش را در چند ماه آینده خواهد گرفت، افزود: باتوجه به شرایط فکر می‌کنم اقتضائات جسمی من ایجاب می‌کند که مسوولیت را به دیگری واگذار کنم، البته در حدی که وسعم برسد در کنار شهرداری باقی خواهم ماند. شهردار با اشاره به شرایط جسمی‌اش ماندن را خیانت به امانت مردم دانست. وی از اعضای شورا خواست که این موضوع را به مسائل سیاسی ارتباط ندهند و تاکید کرد، اصلی‌ترین دلیل استعفایش بیماری است. او با بیان اینکه پیشنهادهایی که در رابطه با مرخصی مطرح می‌شود از نظر من مناسب نیست، ‌گفت: این موضوع خسارت‌هایی به شهرداری وارد خواهد کرد. خوشبختانه در بین افرادی که از نظر رویکرد مورد تایید شورای شهر هستند مدیران برجسته‌یی وجود دارد همچنین از بین معاونان شهرداری افرادی هستند که بتوانند حتی بهتر از من امور را انجام دهند. نباید هزینه اضافی به شهر تحمیل کنیم چراکه اگر این وضعیت ادامه پیدا کند در وهله اول به شهر و مدیریت شهری لطمه خواهد خورد. شهردار همچنین از اعضای شورا خواهش کرد و گفت: من را در جایی قرار ندهید که در معذوریت میان تصمیم اعضای شورا و واقعیت قرار بگیرم. قرار است از اول اردیبهشت ماه بستری شوم و از دوستان می‌خواهم تا آن موقع تکلیفم مشخص شود.

 مخالفان استعفا چه گفتند؟

بعد از اینکه شهردار دلایل خود را عنوان و متن استعفای خود را قرائت کرد، نوبت به موافقان و مخالفان شورا رسید که نظرات خود را مطرح کنند. اما برخلاف روال همیشگی این‌بار هاشمی رییس شورا با بیان اینکه 7 نفر به‌عنوان مخالف ثبت‌نام کرده‌اند، بین این 7 نفر قرعه‌کشی کرد و نخستین قرعه به نام ناهید خداکرمی افتاد. خداکرمی در توضیح مخالفت خود خطاب به نجفی گفت: بیماری شما ربطی به استعفا ندارد چراکه درمان آن تنها یک ماه زمان می‌برد و پذیرش استعفا قبل از درمان معنا ندارد. بسیاری از مسوولان به این بیماری دچار هستند و حتی برخی‌ها با قهر کردن کشور را رها کردند اما حالا شما برای یک درمان یک ماهه می‌خواهد استعفا دهید؟ تشریف ببرید، درمان کنید و مجددا برگردید.

حسن رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز به‌عنوان مخالف استعفای شهردار با بیان اینکه اقتضائات مدیریت شهری با ۵۲ هزار میلیارد بدهی این را ثابت کرد که نیاز به مدیری پاکدست و لایق داریم، گفت: جایگاه شهردار و مدیریت شهری نیازی به زور بازو و توانایی جسمی به آن معنا ندارد بلکه ما به فردی مانند نجفی نیاز داریم که با عصاره 40ساله مدیریت موفق بتواند ایرادات مدیریت شهری را اصلاح کند. رسولی ادامه داد: ‌ای کاش امروز نجفی در پیگیری سند تغییر و تحول به جای طرح موضوع استعفا اعلام می‌کرد کدام یک از ۱۲ گزارش او به دستگاه‌های قضایی درباره سوءمدیریت مالی مورد رسیدگی قرار گرفته است. سخنگوی قوه قضاییه رسما اعلام کرد نفر دوم مدیریت شهری در دوره قبل در بازداشت است، من هنوز نمی‌دانم سرنوشت این پرونده به کجا رسیده اما بحث سفره هفت‌سین و حرکات چند دختر معصوم به جای اخبار فسادها در راس اخبارها قرار گرفته است. امیدوارم با اصلاحاتی که صورت می‌گیرد این نابرابری‌ها از بین برود و شاهد چنین اخبار و نابرابری‌هایی در رسانه‌ها نباشیم. باتوجه به مسائلی که در حوزه مدیریت شهری وجود دارد تاکید می‌کنم اهمیت حضور دکتر نجفی فراتر از آن است که به اعتقاد شخصی و بیماری استعفا بدهد.

رسولی با یادآوری اینکه پیش از انتخاب آقای نجفی به همراه آقای مسجدجامعی دو موضوع را با ایشان مطرح کردیم، توضیح داد: بحث اول ما با نجفی پیش از انتخاب ایشان صحت‌شان بود و موضوع دوم اینکه تا آخر با ما بماند و هوس رفتن به پاستور را نداشته باشد. رسولی خطاب به نجفی گفت: شما با اعتباری که دارید می‌توانید به وضعیت مثبت فعلی تداوم ببخشید ضمن اینکه با همراهی دولت و شهرداری شاهد اقدامات خوبی بودیم، از ایجاد فاینانس، حضور سرمایه‌گذاران در مدیریت شهری و...

رسولی ادامه داد: به صدا و سیما عرض می‌کنم که در 7ماهه گذشته حتی یک مورد اختلاس در شهرداری دیده نشده است. شورای شهر هم حتی یک ریال بابت آن سفره ۱۴ میلیونی پرداخت نکرده است. این نشان‌دهنده تحولی بزرگ در شهرداری است. ما از انتخاب شهردار جدید ناتوان نیستیم اما ما نمایندگان مردمیم، شما با این کناره‌گیری به مدیریت شهری و سرمایه اجتماعی لطمه می‌زنید. ما برنامه سوم را در دست داریم، کارآمدترین برنامه در ۴۰ سال اخیر کشور. انتظار داریم نجفی بماند، درمان شود و پایان تیر ماه چارچوب این برنامه با حضور ایشان تصویب شود. وی در پایان صحبت‌هایش افزود: از رسانه‌ها خواهش می‌کنم بحث مدیریت شهری را به پای رهبری و ارکان نظام نگذارند. ما نفرات پیشنهادی خود را با ارکان نظام در میان گذاشته‌ایم نه برای اینکه بپرسیم چه کسانی را انتخاب کنیم و چه کسانی را نه. فقط به لحاظ تایید امنیتی زیرا باید با آنها در این زمینه در ارتباط باشیم باید با نهادهای اطلاعاتی، قضایی، نظامی، مجلس، دولت و غیره در ارتباط باشیم و ما این مسیر را طی کرده‌ایم.

 شهر را بلاتکلیف نگذاریم

محمدجواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران به عنوان نخستین موافق استعفا گفت: شاید سخت باشد به عنوان تنها موافق استعفای نجفی سخن بگویم، اما این را باید در ابتدا بگویم که جامعه، مدیریت کشور و مردم ایران، نام نجفی را به عنوان مدیری پاکدست، هوشمند، توانمند و مجرب در ۴۰ سال گذشته جمهوری اسلامی می‌شناسند و در آینده نام ایشان در تارک مدیران توانمند ثبت می‌شود. حق شناس دلیل اصلی موافقت خود را تفاوت شهر تهران با سایر کلان‌شهرها دانست و گفت: این شهر حتی یک ساعت هم نباید بلاتکلیف باشد. ما درحالی شهر را تحویل گرفتیم که باید ماهیانه ۵۵۰میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کردیم، اما در خزانه ۱۳میلیارد تومان وجود داشت. همچنین طی هفت ماه گذشته به جایی رسیدیم که ۶۰۰۰ میلیارد از بدهی‌های شهرداری نیز پرداخت شد.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران تاکید کرد: تهران با سایر کلان‌شهرها متفاوت است و نباید بگذاریم حتی یک ساعت بلاتکلیف بماند؛ نجفی می‌خواهد برود، می‌گوید به دلیل بیماری است و ما نیز آن را می‌پذیریم هر چند که اذهان عمومی این موضوع را باور نکرده است اما اگر تصمیم نجفی به رفتن است ما به دلیل تعهدی که به مردم داریم نباید بگذاریم یک ساعت شهر بلاتکلیف باشد. این شهر ۶۰ هزارمیلیارد بدهی دارد و باید به فکر اداره آن بدون هیچ‌گونه وقفه باشیم. با وجود اینکه حق‌شناس خود را تنها موافق استعفا معرفی کرد اما در ادامه الهام فخاری نیز به عنوان دومین موافق صحبت کرد. وی با اشاره به خدمات صادقانه نجفی طی 40سال خدمت گفت: استعفای نجفی به معنای شانه خالی کردن از مسوولیت نیست و من استعفا را باور او به حق مردم و قول برای بازسازی می‌دانم. شرایط برای نجفی دشوار و پیچیده است و امیدوارم با این شرایط بهترین تصمیم گرفته شود.

 لطمات جدی استعفای نجفی به شهرداری

مرتضی الویری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر یکی از مخالفان جدی شهردار تهران نیز معتقد است، این استعفا لطمات جدی به شهرداری می‌زند. الویری در این باره گفت: تغییر مدیریت در کلان‌شهری همچون تهران کار ساده‌یی نیست و من تجربه تلخ شورای اول را به یاد دارم. در آن زمان شرایط با امروز تفاوت داشت و اختلاف جدی‌ که میان شورا و شهرداری به وجود آمده بود من را مجبور به استعفا کرد. در آن زمان آقای حجاریان برگه‌یی با امضای 8 نفر از اعضای شورا به من نشان دادند که آقای ملک‌مدنی را به عنوان شهردار پیشنهاد دادند من هم بلافاصله در یک برگه a4 نصفه استعفای خود را نوشتم. در حقیقت با مکانیسمی بدون حضور من در جلسه استعفا مطرح، نوشته و پذیرفته شد اما نتیجه این استعفا در همین جا به اتمام نرسید.

 نجفی بزرگنمایی نمی‌کند

احمد مسجد‌جامعی، رییس کمیسیون فرهنگی شورای هم نفر بعدی بود که در مخالفت با استعفای شهردار صحبت کرد. به گفته وی، زمانی که مدیریت جدید همشهری آغاز به کار کرد، عکس آقای نجفی مدام صفحه اول این روزنامه بود و ایشان در جلسه‌یی به مدیر همشهری تذکر دادند که دیگر این کار تکرار نشود و بگذارند صدای همه شنیده شود چراکه ایشان برخلاف برخی مدیران بزرگنمایی نمی‌کند. وی با اشاره به مراسم برج میلاد و رقص دختران زیر ۹سال که موجب احضار نجفی به دادستانی شد، افزود: من به یاد دارم که مراسم دیگری نیز در دوره مدیریت شهری گذشته برگزار شد که در آن با دست و حرکات موزون قرآن کریم وارد صحنه شد اما در آن زمان هیچ کدام از دستگاه‌ها ورود نکردند. از سوی دیگر درباره آن مراسم باید از مدیرانی سوال می‌شد که به صورت مستقیم در برگزاری آن دخالت داشتند و من به خاطر ندارم که هیچ مقام ارشد شهری با این سرعت احضار شود.

 اختلاف بر سر شیوه رای‌گیری

به گزارش «تعادل» جلسه بررسی استعفای شهردار خالی از حاشیه نبود و هنگام رای‌گیری، اختلاف نظر اعضای شورا بر سر رای‌گیری مخفی یا شفاف دقایقی جو شورا را متشنج کرد. ناهید خداکرمی موافق رای‌گیری شفاف بود و گفت: از آنجا که قرار بود این شورا شفاف باشد لطفا رای‌گیری کاغذی نباشد تا مردم بدانند چه کسانی به استعفا رای موافق می‌دهند. اما امینی اظهار کرد که طبق آیین‌نامه، رای‌گیری استیضاح و استعفا کاغذی و مخفی است. این درحالی است که رسولی خطاب به هیات رییسه گفت: رای‌گیری باید شفاف باشد و با مردم رودربایستی نکنید.

زهرا نژادبهرام هم عنوان کرد: قانون در زمینه رای‌گیری استعفا مسکوت است از آنجا که تا حالا یک استعفا در شورا داشتیم که می‌توان رویه قبلی را مدنظر قرار داد. در نهایت محسن هاشمی، رییس شورا تصمیم گرفت که رای‌گیری روی برگه انجام شود. البته برخی اعضا ازجمله علیخانی، خداکرمی، نوری، سالاری و حجت نظری رای خود را به خبرنگاران نشان دادند.

پیش از انجام مراسم رای‌گیری، شهردار و هیات همراهش جلسه را ترک کردند. بعد از رد استعفای نجفی باید منتظر ماند و دید که تصمیم بعدی نجفی چیست و آیا حاضر به ادامه کار در بهشت هست یا بر استعفای خود پافشاری خواهد کرد.

 

ارسال نظر