حمل و نقل

۱۳۹۷/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۳۹۵

 افزایش 50درصدی ظرفیت قطار حومه‌ای تهران –قم

معاون مسافری شرکت راه‌آهن از افزایش 50درصدی ظرفیت قطار حومه‌یی تهران -قم خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، میرحسن موسوی گفت: با توجه به سیاست اتخاذ شده جهت انتقال مسافران از جاده به ریل و استقبال مسافران از این قطارها، تعداد سیرهای روزانه از 8 سیر به 12 سیر افزایش یافته است.

او افزود: در این سیر علاوه بر حفظ ساعت حرکت فعلی قطارها، 4 سیر به‌طور روزانه اضافه شده است.

به گفته معاون مسافری راه‌آهن، زمان سیر این قطارها بین 110 تا 120دقیقه در نظر گرفته شده است و علاوه بر قطار‌های فوق، قطار تهران- جمکران هم هر سه‌شنبه یک زوج سیر دارد.

شمار مسافران بخش ریلی از بیست و چهارم اسفند پارسال تا یازدهم فروردین ماه به یک‌میلیون و 577 هزار و 43نفر رسید که 456هزار سفر را شامل می‌شود.

 طرح تفصیلی بافت‌های تاریخی شهری شکست خورده است

رییس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: وضع موجود نشانگر آن است که طرح تفصیلی بافت‌های تاریخی شهری که برای حفاظت از این بافت‌ها طراحی شده، شکست خورده است.

طاهره نصر در گفت‌وگو با ایرنا ادامه داد: تا 10سال آینده هویتی از بافت‌های تاریخی کلان‌شهرهای ایران و خصوصا شیراز باقی نخواهد ماند. او ادامه داد: دیدگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نسبت به بافت‌های تاریخی نگاه بافتی نیست و به صورت تک‌دانه‌یی به تک‌بناهای تاریخی موجود در بافت‌های قدیمی شهرها می‌نگرد که متاسفانه این موضوع به معضلی در کشور تبدیل شده است.

رییس گروه معماری و نایب رییس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: بافت تاریخی را باید از بافت فرسوده شهری جدا کرد، زیرا قسمت‌هایی از بافت تاریخی در شهرها وجود دارد که دچار فرسودگی زیادی شده به گونه‌یی که دیگر قابل احیا کردن نیست و ارزش تاریخی هم ندارد و باید با تخریب و بهسازی بناهای غیر ارزشمند بافت تاریخی کیفیت زندگی مردمی را که در این مناطق ساکن هستند، بهبود بخشید.

او اظهار کرد: بافت شهری شامل خیابان، کوچه، توده‌های فرهنگی، اقتصادی و... است که متاسفانه این موارد در طرح‌های تفصیلی دیده نشده و تنها تک‌خانه‌ها و تک‌بناهای تاریخی مدنظر قرار گرفته و این بزرگ‌ترین معضلی است که شهرهای بزرگ با آن مواجه هستند.

نصر گفت: حریم‌ها در بافت تاریخی باید به‌طور دقیق مشخص شوند و حراست از این حریم‌ها به لحاظ بصری، فنی و استحفاظی باید در اولویت کار یگان حفاظت بافت‌های تاریخی قرار گیرد.

رییس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: احداث هتل، رستوران، فرهنگسرا و هر مکان دیگری در مجاورت ابنیه تاریخی به کالبد بافت تاریخی فشار وارد می‌کند و موجودیت آن را تهدید خواهد کرد که این امر هم باید رعایت شود.

نصر اظهار کرد: ساخت هتل آسمان در حریم ارگ کریم‌خان زند شیراز یکی از این موارد است که حریم بصری این مجموعه تاریخی را با تهدید جدی مواجه کرده است.

 رشد ابر، رگبار و وزش باد شدید در استان‌های کشور

سازمان هواشناسی برای روز شنبه رشد ابر، همراه با رگبار و رعد و برق را در استان‌های مختلف کشور از جمله تهران پیش‌بینی کرد.

به گزارش فارس، امروز رشد ابر گاهی با رگبار و رعدوبرق موقت و وزش باد شدید لحظه‌یی را در اصفهان، چهارمحال‌و‌بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی استان‌های فارس و کرمان، برخی نقاط یزد، همدان، مرکزی، لرستان، شمال و شرق خوزستان، شرق کرمانشاه، شرق ایلام، بوشهر، جنوب قزوین، برخی نقاط استان‌های تهران و البرز، شرق مازندران و شمال غرب سمنان شاهد خواهیم بود. شایان توجه است که ویژگی سامانه‌های فصل بهار احتمال بسیار بالا برای وقوع رگبار همراه با رعد و برق است که با وجود قابل توجه نبودن مقدار بارش تجمعی در بازه شبانه‌روز به سبب بارش شدید موقت در بازه زمان نسبتا کوتاه منجر به روان آب و سیلاب ناگهانی در مناطق مستعد و از جمله در رودخانه‌های فصلی و دره‌های کوهستانی پرشیب و همچینن وقوع رعدوبرق به ویژه در ارتفاعات می‌شود.

 توصیه می‌شود، هموطنان عزیز با توجه به فعالیت مربوطه در مناطق مختلف کشور ضمن توجه به اطلاعیه‌های هواشناسی، پیش‌بینی وضع هوای منطقه مورد نظر را با جزئیات بیشتر از مرکز هواشناسی استان مربوط دریافت کنند.

بر اساس این گزارش به هموطنان توصیه شده است که از پناه گرفتن در زیر درختان خودداری کرده و همچنین از اجسام فلزی بلند مانند دکل‌های انتقال نیرو قرار فاصله کافی داشته باشند و در نقاط مرتفع و بلندی‌ها توقف نکنند.

 صفر شدن تلفات در حمل و نقل عمومی

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی گفت: با وجود افزایش ۱۵درصدی سفر‌ها، تلفات انسانی در ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری به صفر رسید.

به گزارش صداوسیما، عبدالهاشم حسن‌نیا افزود: از 24 اسفند تاکنون 671 هزار سفر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شده که 7میلیون مسافر را جابه‌جا کرده‌اند و خوشبختانه هیچ‌گونه تلفاتی گزارش نشده است. او ادامه داد: 117هزار راننده در 2 هزار و 500 شرکت مسافربری آموزش‌های لازم را دیده‌اند و این عامل مهم در کاهش تلفات حمل و نقل عمومی مسافری است. به گفته حسن‌نیا، 46میلیون تردد با 2هزار و 200 دستگاه ترددشمار در طرح نوروزی از 24 اسفند تاکنون ثبت شده است. رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی اضافه کرد: بیشترین ورودی و خروجی را کلان‌شهر تهران با 11میلیون تردد داشته است و محورهای تهران- کرج با 4میلیون و فیروزکوه - قائمشهر، هراز با یک میلیون تردد و محور کندوان با بیش از 900هزار مسافرت بیشترین ترددها را به خود اختصاص داده‌اند. حسن‌نیا گفت: از آغاز طرح نوروزی تاکنون یک‌میلیون و 730هزار تماس تلفنی با سامانه 141 برقرار شده است که وضع جوی و راه‌ها را خواستار شده‌اند.

 

 

ارسال نظر