ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۱/۱۴ - ۰۰:۲۶:۰۹
کد خبر: ۱۱۹۱۴۸

هشدار درباره زلزله تهران

روز یک‌شنبه 12 فروردین ماه زلزله‌یی با بزرگای 4.2 در پهنه شمال گسله ایوانکی و پهنه گسل گرمسار و جنوب گسل مشا رخ داد.

در همین رابطه، مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی گفت: بیان قطعی مبنی‌بر بی‌اثر بودن لرزه‌خیزی در این محدوده تهران علمی و معتبر نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین، زارع افزود: زلزله کوچک با بزرگای 7/3 ریشتر هم 20بهمن ماه سال گذشته در شمال گسل ایوانکی در جنوب شرق تهران رخ داد که نشانگر فعال بودن گسل ایوانکی بود این گسل در 17 آبان ماه سال 88 و 3 اسفند سال 89 هم دو زلزله با بزرگای ٤ریشتر نشان داده است.

به گفته او، ‌گسل ایوانکی که انتهای شمال غربی آن به منطقه ١٥تهران می‌رسد، توان لرزه‌زایی تا بزرگای 7.5ریشتر را داراست و این گسل سابقه رخداد زمین‌لرزه‌های تاریخی را دارد و به احتمال زیاد زلزله‌های تاریخی ٧٤٣میلادی و ٨٥٥ میلادی که ری را ویران کرده با جنبایی این گسل رخ داده‌اند.

همچنین بر اثر وقوع زلزله‌یی ۵.۳ریشتری که در ساعت ۰۵:۱۳ روز یک‌شنبه در استان کرمانشاه (شهر سرپل ذهاب) رخ داد ۵۳ نفر مصدوم شدند.

کاهش 2 درصدی سود وام خانه ‌اولی‌ها در بافت فرسوده

مشاور رییس‌جمهور با تشریح برنامه دولت برای نوسازی بافت فرسوده گفت: دولت به‌ خلاف طرح مسکن مهر نقشی در ساخت‌وساز بافت‌ فرسوده ندارد و خانه‌ اولی‌ها در این بافت‌ها می‌توانند با استفاده از وام با سود ۶ درصد از محل صندوق مسکن یکم صاحب خانه شوند.

به گزارش «تعادل» پیش از این، سود وام خانه اولی‌ها در غیر بافت فرسوده 9.5و در بافت فرسوده 8 درصد اعلام شده بود.

به گزارش تسنیم، اکبر ترکان گفت: در مراکز استان‌ها 32 قطعه زمین توسط وزارت راه به مساله نوسازی اختصاص می‌یابد و همین موضوع در تهران 15قطعه از زمین‌های دولتی را شامل می‌شود.

او گفت: 3 دسته هزینه داریم. نخست هزینه‌های خانه و محله که به‌ عهده توسعه‌گر است. دسته دوم زیرساخت‌های آب و برق و... هستند که تامین هزینه و امکانات آن به‌ عهده دولت است و دسته سوم ساخت مدارس و... هستند.

ترکان تاکید کرد: توسعه‌گر قرار است 50 سازه را برای خود و 50 سازه دیگر را هم برای ساکنان این بافت‌های فرسوده بسازد. خریداران این بافت‌ها می‌توانند با استفاده از وام با سود 6 درصد از محل صندوق ذخیره یکم صاحب خانه شوند. این برای خانه ‌اولی‌هاست که با خواب پول 20میلیونی خود به ‌مدت 2سال می‌توانند تا 80 میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند. البته اینها در حد پیش‌بینی است زیرا ممکن است در عمل همه‌ چیز به این خوبی پیش نرود. مشاور رییس‌جمهور یادآور شد: ساکنان بافت فرسوده بدون پرداخت ریالی، خانه فرسوده تحویل می‌دهند و خانه‌یی نو تحویل می‌گیرند در نتیجه بدون هیچ پرداختی صاحب خانه‌یی نو می‌شود.

کریدور ریلی شمال - جنوب به هم متصل شد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران گفت: کریدور شمال- جنوب با راه آهن آستارا- آستارا به هم متصل و فعال شد.

به گزارش ایسنا، خیرالله خادمی در آیین افتتاح رسمی راه آهن بین‌المللی آستارا- آستارا و فاز اول ترمینال و بارانداز این راه آهن اظهار کرد: در بحث حمل و جابه‌جایی کالا و مسافر در سراسر این کریدور از شمال اروپا، روسیه و آذربایجان به واسطه ایران به آب‌های خلیج فارس، کشورهای آسیای جنوب شرق به خصوص هندوستان، پاکستان و افغانستان از این مسیر محقق می‌شود.

خادمی با تاکید بر اینکه یکی از اولویت‌ها توسعه شبکه ریلی است، افزود: درحال حاضر 13هزار کیلومتر مسیر ریلی در کشور داریم و 3410کیلومتر جدید درحال اجراست که رقم بسیار بزرگی است.

معاون وزیر و راه شهرسازی با اشاره به اینکه مسیر منقطع در این کریدور، قطعه قزوین به رشت سپس آستاراست، توضیح داد: قسمت مشکل و پیچیده قزوین به رشت در مراحل پایانی قرار دارد.

او یادآور شد: در این محور 28کیلومتر تونل و 9کیلومتر پل خاص و بزرگ احداث و 20میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی در شرایط بسیار سخت مهندسی انجام شده است.

خادمی با تاکید بر اینکه بسترسازی 164کیلومتری قزوین به رشت تا پایان فروردین ماه به اتمام می‌رسد، افزود: بالغ بر 156کیلومتر ریل‌گذاری در این مسیر انجام شده و امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه ریل‌گذاری مسیر باقیمانده هم به اتمام برسد. او اضافه کرد: پروژه بزرگ ریلی قزوین- رشت تابستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

پیش ‌فروش بلیت قطارهای بهار آغاز شد

براساس اعلام شرکت راه‌آهن پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافرتی که از ۱۶فروردین تا ۳۱ خرداد امسال حرکت می‌کنند از 7 فروردین ماه آغاز شد.

به گزارش ایسنا، این بلیت ‌فروشی به شکل همزمان در سامانه‌های اینترنتی و مراکز فروش حضوری بلیت انجام می‌شود.

شرکت رجا هم اعلام کرده که متقاضیان خرید بلیت می‌توانند برای دریافت اطلاعات مربوط به زمان حرکت قطارها و نرخ بلیت‌ها از طریق سامانه‌های این شرکت اقدام کنند.

پیش از این در بهمن ‌ماه سال ۹۶ فروش بلیت قطارهای نوروزی تا ۱۵فروردین ‌ماه آغاز شده بود و طبق اعلام راه‌آهن حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار صندلی ظرفیت برای این سفرها در نظر گرفته شد.

 

ارسال نظر