افزایش 3 درصدی حوادث جاده‌ای در نوروز 97

۱۳۹۷/۰۱/۱۴ - ۰۰:۲۷:۳۶
کد خبر: ۱۱۹۱۴۶
افزایش 3 درصدی حوادث جاده‌ای در نوروز 97

گروه راه و شهرسازی  

براساس آمار منتشر شده از سوی پلیس راه، روزانه 43 نفر در ایران بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. علاوه بر این هر 30دقیقه یک نفر بر اثر تصادفات جاده‌یی معلول می‌شود. هر سال این آمار در زمان سفرهای نوروزی و همزمان با رونق سفرهای جاده‌یی افرایش می‌یابد و متاسفانه تعداد زیادی از هموطنان در روزهای ابتدایی سال جان خود را از دست می‌دهند.

بنا به گفته سردار مهری رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی امسال نیز میزان تصادفات جاده‌یی 3درصد افزایش یافته و بر اساس آمار پلیس از بیست و چهارم اسفند پارسال تا یازدهم فروردین ماه در جدول‌های وزارت راه و شهرسازی که به آن استناد شده است، 283تصادف منجر به فوت ثبت شده که 350 نفر در صحنه تصادف فوت کرده‌اند.

بر اساس این آمار همچنین در سال جاری 2هزار و 852 تصادف جرحی نیز رخ داده است. 2 سال پیش 282تصادف فوتی و 3هزار و 16تصادف جرحی رخ داده بود که 378 نفر در صحنه تصادف جان باختند. سال گذشته نیز شمار تصادف‌های فوتی و جرحی به ترتیب 287 مورد و 3 هزار و 158 مورد ثبت شد و 390نفر نیز در صحنه تصادف جان خود را از دست دادند.

 شمار مسافران از ۱۳ میلیون نفر گذشت

بررسی جدول‌های آماری نشان می‌دهد، از بیست و چهارم اسفند پارسال تا یازدهم فروردین ماه 13 میلیون و 326 هزار و 706 نفر در بخش‌های جاده‌یی، ریلی، هوایی و دریایی جابه‌جا شدند.

بررسی جدول‌های آماری منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که 6 میلیون و 78 هزار و 331 نفر در تعطیلات نوروزی امسال در بخش جاده‌یی تردد کردند. تعداد سفر ثبت شده در این مدت 586 هزار و 903 مورد بود. این میزان نسبت به مدت مشابه 2 سال گذشته کاهش یافته است.

در تعطیلات نوروزی 95- 1394 (بیست و پنجم اسفندماه 1394 تا هشتم فروردین 1395) 8 میلیون و 495هزار و 941نفر مسافر در قالب 708هزار و 330 سفر در جاده‌های کشور سیر کرده بودند.

این میزان در مدت مشابه پارسال (بیست و پنجم اسفندماه 1395 تا هشتم فروردین 1396) به 7 میلیون و 971هزار و 622 نفر مسافر در قالب 693 هزار و 224 سفر در جاده‌ها رسیده بود.

 حوادث جاده‌ای

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی بر اساس گزارش‌های رسیده در تعطیلات نوروزی امسال با افزایش حدود ۱۵درصد تردد مسافران نوروزی در جاده‌ها و مسیرهای مواصلاتی سراسر کشور روبه‌رو بوده‌ایم.

رییس پلیس راهور ناجا گفت: طبق ارزیابی‌های میدانی انجام شده، جاده‌های کشور ظرفیت و کشش این حجم از سفر و خودرو را ندارند و با توجه به افزایش ۱،۵میلیونی تعداد خودروها در سال ۹۶، افزایش سفرها یک موضوع عادی و قابل پیش‌بینی بود اما مردم امسال هم همکاری خوبی داشتند.

وی افزود: در موج اول سفرها شاهد کاهش ۵درصدی فوت و جان‌باختگان بودیم اما در موج دوم سفرهای نوروزی این روند برعکس شد و افزایش تلفات داشتیم، به گونه‌یی که در روز ۱۰فروردین ۳۷ نفر جان باختند. وی تصریح کرد: این آمار نشان می‌دهد، افرادی که به سفر رفته‌اند، خسته شده‌اند و آمادگی جسمانی رانندگی را نداشته‌اند و همین امر باعث شده به‌طور کلی ۳درصد تعداد کشته‌شدگان افزایش داشته است. سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، بی‌توجهی به جلو و خستگی و خواب آلودگی رانندگان از مهم‌ترین عوامل تصادفات در ایام نوروز امسال بوده است.

هفتم فروردین ماه جانشین فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد: میزان حوادث و تلفات جاده‌یی در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته اما در عین حال هر 58دقیقه یک نفر در جاده‌های کشور جان باخته است.

 عامل انسانی دلیل بیش از 60 درصد تصادف‌ها

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام کرد: جز مسائل فنی به‌طور تقریبی در همه تصادف‌ها بی‌توجهی و فقدان تمرکز راننده، پرخاشگری، خواب آلودگی و تعجیل در رانندگی تاثیر داشته، بنابراین سهم عوامل روانی در بروز این حوادث بیش از 60 درصد است.

به گفته وی، بی‌توجهی به جلو، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز سه علت مهم حوادث جاده‌یی است و حدود 70درصد تصادف‌های منجر به فوت از خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان ناشی می‌شود.

کارشناسان و فعالان حوزه ایمنی راه‌ها معتقدند که با وجود ارائه راهکارهای بسیار از سوی نهادهای ذی‌ربط اما مدت‌هاست اقدام جدی برای کاهش تلفات جاده‌یی اجرا نشده است، اگرچه اقدامات مثبتی هم مانند نصب دوربین‌های هوشمند ثبت سرعت غیرمجاز، راه‌اندازی سامانه سپهتن و... هم اجرایی شده است، اما این اقدامات در برابر حجم بالای تخلفات رانندگی، وجود حجم بالایی از خودروهای غیرایمن ساخت داخل و... تاثیرگذاری چندانی ندارد.

ضمن اینکه پتانسیل فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی هم برای کاهش تلفات جاده‌یی در ایران جدی گرفته نمی‌شود.

 رشد 12 درصدی سفرهای جاده‌ای

نگاهی به آمار مسافرت‌های زمینی، هوایی، ریلی و بندری نشان از افزایش سفرهای نوروزی در سال 97 نسبت به سال گذشته دارد.

به گزارش ایسنا، رییس پلیس راهور ناجا هم اعلام کرد: بر اساس آمار دستگاه‌های ترددشمار، سفرهای جاده‌یی نوروز 97 در مقایسه با سال گذشته حدود 12درصد افزایش یافته است.

بی‌شک حوادث هوایی اخیر و گرانی که در بلیت‌های مسیرهای هوایی در ماه‌های پایانی سال اتفاق افتاد، موجب شده خودروهای شخصی و سواری همچنان محبوب‌ترین وسیله برای سفر باشند.

 رشد 8.2 مسافرت نوروزی با قطار

میرحسن موسوی معاون مسافری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از جابه‌جایی یک میلیون و 200هزار نفر مسافر با قطار از آغاز طرح نوروزی تا نهم فروردین خبر داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.8درصد رشد کرده است. با توجه به افزایش شمار صندلی و مسافر نسبت به مدت مشابه پارسال، تاخیر‌ها در مبدا و دسترسی به قطار کم شده است.

موسوی یادآوری کرد: سال 1395 با هدف کاهش عمر ناوگان و افزایش کیفیت آن،

350 واگن با عمر بیش از 45سال از ناوگان خارج شد. به گفته او، 248 واگن دارای 30سال نیز در سال 1396 از چرخه فعالیت بیرون رفت.

به گفته این مسوول نوروز امسال روزانه

242 رام قطار تردد می‌کند که نسبت به مدت مشابه پارسال 15درصد رشد کرده است. مسافران بخش ریلی از بیست و چهارم اسفند پارسال تا یازدهم فروردین ماه به یک‌میلیون و 577هزار و 43 نفر رسید که 456 هزار سفر را شامل می‌شود.

نوروز 2سال پیش این میزان شامل یک‌میلیون و 744هزار و 797نفر (4هزار و 40سفر) بود که پارسال به یک‌میلیون و 761هزار و 167نفر و

(4 هزار و 250 سفر) افزایش یافت.

 سفرهای هوایی کاهش یافت

از بیست و چهارم اسفند پارسال تا یازدهم فروردین ماه سال جاری، 2‌میلیون و 622هزار و 54مسافر با 20هزار و 736پرواز بین فرودگاه‌ها جابه‌جا شدند. این میزان در تعطیلات نوروزی 95- 1394 سه میلیون و 180هزار و 55نفر با 26هزار و 255پرواز بود. پارسال نیز 3 میلیون و 721 هزار و 956 نفر از طریق هوایی جابه‌جا شدند که این سفرها در 30هزار و 253 نشست و برخاست هواپیما صورت گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ به عنوان هفدهمین روز از پروازهای نوروزی، فرودگاه مهرآباد با ۳۶۰ فروند نشست و برخاست و تعداد ۴۳۵۶۰ اعزام و پذیرش مسافر در صدر فرودگاه‌های ایران قرار گرفت.

همچنین فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) با

۲۱۵ فروند نشست و برخاست و ۳۲۳۵۲ اعزام و پذیرش مسافر، فرودگاه مشهد با ۱۹۴ فروند نشست و برخاست و ۲۷۵۱۲ اعزام و پذیرش مسافر، فرودگاه شیراز با ۸۶ فروند نشست و برخاست و ۹۴۶۰ اعزام و پذیرش مسافر، فرودگاه اصفهان با ۶۲ فروند نشست و برخاست و ۶۹۱۵ اعزام و پذیرش مسافر و فرودگاه اهواز با ۳۸ فروند نشست و برخاست و ۴۳۸۹ اعزام و پذیرش مسافر در پروازهای داخلی و خارجی بخش عمده‎یی از پروازهای نوروزی را انجام داده‎اند.

در این روز در مجموع ۹۵۵ فروند نشست و برخاست و ۱۲۴هزار و 188 اعزام و پذیرش مسافر در این فرودگاه‎ها انجام شده است.

 وضعیت سفرهای دریایی

در بخش دریایی از بیست و چهارم اسفند پارسال تا یازدهم فروردین ماه سال جاری، 2میلیون و 957 هزار و 942 گردشگر و یک‌هزار و 336 مسافر محلی بین بندرها تردد کردند. در این مدت، ورود و خروج شناورهای مسافری و تفریحی به ترتیب 29هزار و 248 فروند و

294 هزار و 740 فروند ثبت شد. شمار ورود و خروج مسافران و گردشگران دریایی در نوروز

2 سال پیش به ترتیب 4میلیون و 385هزار و 220 نفر و 3میلیون و 63هزار و 60 نفر بود. پارسال این میزان در بخش مسافری به 3میلیون و 969هزار و 530نفر رسید و در مورد گردشگران 2میلیون و 214 هزار و 896 نفر ثبت شد.

 

درخواست وزیر راه از مسافران نوروزی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خروج بیش از یک میلیون و۲۰۰هزار وسیله نقلیه از تهران و البرز به شهروندان توصیه کرد، برای کاهش تراکم ورودی به این استان‌ها، بازگشت خود را به روزهای آتی موکول کنند.

به گزارش ایلنا، عباس آخوندی با اشاره به اینکه آمار سامانه‌های ترددشمار در محورهای شریانی کشور از عدم مراجعت تعداد قابل ملاحظه‌یی از خودروهای شخصی به پایتخت که به سفرهای نوروزی رفته‌اند، حکایت دارد، گفت: با توجه به خروج بیش از یک میلیون و 200هزار وسیله نقلیه از تهران و البرز از آغاز طرح نوروزی تاکنون و عدم مراجعت بخش قابل توجهی از این تعداد خودرو و هموطنان از یک سو و انباشت بیش از ٥٥٠هزار دستگاه خودرو در حال حاضر در استان‌های مازندران و گیلان پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم مدیریت بر بازگشت از سفر توسط هموطنان در ورودی‌های شهر تهران و کرج در روز پایان تعطیلات نوروزی ترافیک و تراکم ورودی خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با قدردانی و تشکر از شهروندان که با صبوری و همکاری کم نظیر با نیروهای امدادی و خدماتی مستقر در جاده‌های کشور در نوروز امسال سفرهای خوب و رضایت‌بخشی داشتند، تصریح کرد: با توجه به اینکه حجم خودروها و مسافران نوروزی به تدریج و در فاصله زمانی حدود دو هفته‌یی از تهران خارج شده‌اند، هم اینک ضرورت دارد مردم عزیز و فهیم همچون گذشته برای جلوگیری از ازدحام ورود به پایتخت همکاری و اهتمام جدی با تمام تلاشگران اعم از راهداران، پلیس راهور و پلیس راه، هلال‌احمر، اورژانس و سایر نهادها داشته باشند و ضمن مدیریت بر بازگشت سفر خود، مراجعت به تهران را به روزهای آتی موکول کنند.

وی تاکید کرد: شهروندان و رانندگان با صبر، حوصله و با آرامش تمام و پرهیز از عجله و شتاب رانندگی کنند تا ایمن و به سلامت و با خاطراتی خوب تعطیلات نوروز را پشت سر گذارند.

 

 

ارسال نظر