تصویب افزایش 20 درصدی نرخ بلیت مترو ۱۳۹۷

۱۳۹۶/۱۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۰۶۴

 محمد قانبیلی، عضو هیات تطبیق فرمانداری تهران، از تصویب نرخ پیشنهادی شورای شهر تهران برای مترو در سال ۹۷ خبر داد.

روز گذشته آخرین جلسه هیات تطبیق در سال ۹۶ در فرمانداری تهران برگزار شد و طی آن افزایش 20درصدی نرخ بلیت مترو که حدود دو هفته گذشته توسط اعضای شورای شهر مصوب شده بود، به تصویب رسید. شورایی‌ها با اکثریت آرا افزایش 20درصدی قیمت بلیت تک سفره از 800 به 1000 تومان و قیمت بلیت مترو فرودگاه امام‌خمینی(ره) از 6000 تومان به 7500 تومان را تصویب کردند. پارلمان شهری پایتخت همچنین برای نخستین‌بار برای بلیت حومه نرخ جداگانه‌یی تصویب کرد. اما شورای شهر به افزایش 46.6درصدی نرخ این بلیت رای داد.

به گفته قانبیلی، هیات تطبیق فرمانداری تهران به‌دلیل حمایت از مترو و رند شدن قیمت با افزایش بلیت تک سفره از ۸۰۰ به ۱۰۰۰ تومان و قیمت بلیت مترو در خط فرودگاه امام که ۷۵۰۰ تومان تصویب شده بود، موافقت کرد، اما با افزایش

۱۵۰۰ تومانی بلیت خط پنج یعنی تهران به کرج مخالفت شد، چراکه درصد افزایش بیش از حد مجاز بوده است.

به گزارش «تعادل»، در جلسه بررسی نرخ بلیت مترو برخی اعضا نیز با افزایش بلیت مترو مخالف بودند. ازجمله احمد مسجدجامعی، رییس کمیسیون فرهنگی شورا گفت: کسانی که از مترو کرج استفاده می‌کنند، به‌دلیل مشکلات معیشتی در این محدوده زندگی می‌کنند و این افزایش قیمت قابل دفاع نیست و غیرعادی است. اینکه دولت سهم خود را نمی‌دهد یا سیاست‌های ترافیکی ما درست نیست، نباید منجر به افزایش هزینه شهروندان شود.

مسجدجامعی با اشاره به مسافرانی که هر روز از کرج به تهران می‌آیند، گفت: این خدمات به شهروندان غیرتهرانی نیست، این افراد کسانی هستند که در تهران کار و زندگی می‌کنند، اما به دلیل مشکلات معیشتی در حومه ساکن هستند و افزایش پیشنهاد شده، افزایش غیرمتعارفی است که بر معیشت آنها اثر می‌گذارد.

به گفته محسن پورسیدآقایی معاون شهردار، هزینه تمام شده بلیت مترو ۲ هزار و ۲۷۰ تومان است که یک‌سوم آن را باید مصرف‌کننده بپردازد. در لایحه شهرداری نرخ بلیت مترو برای فرودگاه امام (ره) ۶هزار تومان بود که کمیسیون حمل و نقل این عدد را به ۱۰ هزار تومان افزایش داده بود، اما درنهایت مبلغ 7 هزار و 500 تومان به تصویب رسید که این مبلغ افزایش هم از سوی فرمانداری رد شد.

قانبیلی با بیان اینکه شهرداری تهران در تبصره‌ها، تخفیف‌های خوبی برای مسافران مترو قائل شده، به‌گونه‌یی که تا ۶۶درصد تخفیف برای کارت بلیت درنظر گرفته شده است، افزود: مصوبه شورای شهر تهران درخصوص لغو برج‌باغ نیز مورد تایید فرمانداری قرار گرفت، چراکه ما معتقدیم این مصوبه حیات شهر تهران را به خطر انداخته بود و جا دارد از اعضای شورای شهر بابت لغو این مصوبه تشکر ویژه‌یی داشته باشیم.

به گفته این عضو هیات تطبیق یکی دیگر از مسائل مورد بررسی بحث ایرادات تبصره‌های بودجه ۹۷ شهرداری بود که شورای شهر روی آنها تاکید داشت که با اصرار شهرداری روی تبصره‌ها این موضوع به هیات حل اختلاف ارسال شد.

قانبیلی با اشاره به تبصره‌های مورد انتقاد هیات تطبیق درخصوص تبصره ۷ بودجه عنوان کرد: در این تبصره آمده است که اگر مدیران و کارمندان شهرداری تهران تخلفی انجام دهند به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود که از املاک شهرداری برای آنها وثیقه گذاشته شود! که این مساله کاملا برخلاف قانون است و شهرداری اجازه ندارد از اموال عمومی برای افراد خاص وثیقه بگذارد.

وی با بیان اینکه در تبصره ۱۲ بودجه ۹۷ آمده است که یک‌درصد از بودجه به کتابخانه‌های عمومی صرف شود، گفت: اما در بودجه ۹۷ آمده است که این یک‌درصد برای کتابخانه‌های شهرداری نیز هزینه شود که خلاف قانون است و این در حالی است که شهرداری در تبصره ۲۶ خود نیز عنوان کرده بود که علاوه بر 3 درصد بودجه فرهنگی همه معاونت‌ها و... ‌باید 3.5درصد از بودجه خود را برای کارهای فرهنگی اختصاص دهند که این مغایر قانون است که با اصرار شورای شهر بر تبصره‌های بودجه، موضوع برای بررسی به هیات حل اختلاف رفت.

 

ارسال نظر