ایرانشهر

۱۳۹۶/۱۲/۲۳ - ۰۱:۰۰:۳۲
کد خبر: ۱۱۸۷۵۵

کمبود آب، مهم‌ترین عامل تنش درختان شهری

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که اگر درختان شهری تشنه نباشند، می‌توانند افزایش گرما و حمله آفات را با قدرت نسبتا خوبی تحمل کنند. آب ناکافی نه تنها به درختان آسیب می‌رساند بلکه اثر دیگر مشکلات بر درختان شهری را تشدید می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از سایت فیز، امیلی مینک محقق دانشگاه هاروارد و نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: ما در تحقیقات‌مان درختان شهری پرطراوتی را می‌دیدیم که با انبوه حشرات پوشانده شده بودند. درختان دیگری هم بودند که تحت تنش بسیار شدید قرار داشتند و آنها نیز با انبوه حشرات آفت پوشانده شده بودند. ما می‌خواستیم، ببینیم چه عاملی باعث می‌شود برخی درختان به این خوبی با آفات کنار بیایند و مقاومت خود را حفظ کنند و برخی دیگر خیلی زود توان خود را از دست می‌دهند.

استیو فرانک استادیار حشره‌شناسی در دانشگاه ایالات کارولینای شمالی و یکی از همکاران این تحقیق می‌گوید: این مساله اهمیت زیادی دارد، زیرا درختان باید رشد کنند تا بتوانند خدمات ارزشمند خود را به اکوسیستم ارائه دهند.

با توجه به متغیرهای غیرقابل کنترل زیادی که در محیط شهری وجود دارد، طراحی یک مطالعه میدانی که بتواند نقش متغیرهای مختلف زیست‌محیطی را تعیین کند، بسیار دشوار است. در نتیجه محققان هم از داده‌های میدانی و هم از شرایط آزمایشگاهی کنترل شده برای دستیابی به نتیجه استفاده کردند. به همین منظور در طول دوسال مطالعه، اطلاعات دقیقی از ۴۰ناحیه شهری جمع‌آوری کردند که شامل دما، تنش آبی و تراکم حشرات آفت بود. محققان با نمونه‌برداری از درختان در آزمایشگاه هم تحقیقاتی انجام دادند. در این آزمایش‌ها ضمن رشد درختان سه متغیر مختلف شامل دما، آب و وجود حشرات آفت را دستکاری کردند.

آنها دریافتند تا زمانی که آب کافی در دسترس درخت باشد، افزایش دما می‌تواند اثر مثبتی بر رشد درخت داشته باشد. زمانی که درخت در تنش آبی نیست، حشرات آفت اثر غیر قابل توجهی بر درختان دارند یا به‌طور کلی فاقد اثر مشخصی بر درختان هستند.

محققان همچنین دریافتند که تنش آبی به خودی خود رشد درخت را دچار محدودیت می‌کند، اما افزایش دما یا هجوم آفات وقتی با تنش آبی ترکیب شود، اثر چندبرابری بر کاهش رشد درخت برجای می‌گذارد که بسیار بیشتر از اثر تنش آبی یا حمله حشرات به تنهایی است.

این بررسی نشان می‌دهد، روش‌های مدیریت فضای سبز شهری که با افزایش آبیاری درختان در شهرها همراه است، می‌تواند آثار مختلف هر سه تنش اصلی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

ارسال نظر